Sönderfrusna rör - sparat på el

Förra året diskuterades det här i forumet om att man inte får vara dumsnål och spara på uppvärmningen/elen i fritidshus och liknande pga av risk för att vattenrör kan frysa och spricka.

Tydligen många som inte tänkt på det i landet …

2 gillningar

När man sparar på el på det sättet får man väl ändå hålla frostfritt? Och beroende på vad man har för stuga bestämma om om vill hålla 17-18 grader eller 5.

1 gillning

Precis, men ett visst år kan 5 grader räcka men kanske inte ett annat år.

1 gillning

Pga elpriset i december diskuterades detta utförligt i nyheterna mm. Slutsatsen var ungefär gå inte under 15 grader om du inte har koll på exakt hur rör och isolering ser ut i ditt hus och gärna inte lägre i vilket fall i någon del av huset om du vill slippa fuktproblem.

1 gillning

Hade en granne i vårt sommarstuge-område som skulle spara på värmen genom att tömma vattenbehållaren. Istället hen fick rost i rören o tanken eftersom de inte vara gjorda för att det skulle finnas luft så länge i rör o tank.

1 gillning

Äldre hus, som inte har plast som ångspärr, är mindre täta och ventilerar bättre. Sådana hus kan hållas kallare. Jag har några små stugor med bara vindskyddspapp som “ångspärr”. De har direktverkande el men inget vatten. Under ganska många år har jag kallställt de helt. De luktar alltid sommaräng och har inget mögel. Även med textilier som gardiner, kuddar o.dyl. Men även den vanliga ventilationen måste fungera.

Man kan ju ha svalt i ett sommarhus men kanske måste ha elvärme på inkommande vatten.
Vid ev strömavbrott så blir man oavsett rökt då inget hjälper

Jag har dragit ner rejält på temperaturen på övervåningen i villan, klarar mig utan de rummen då jag har stor villa. Har även dragit ner i några rum i källaren. Men för att inte åka på någon överraskning har jag övervakning av temperatur och luftfuktighet i alla rum. Det har inte varit under 10 grader utan ett par grader över som kallast. Har även övervakning av övervakningen (att alla givare levererar resultat) och att övervakningen som sådan fungerar. Plus tittar till rummen ibland. Hängslen och livrem i många nivåer.

Det som inte står är om försäkringen täcker skadorna eller inte.

Skulle vara ”jätte roligt” att få högre försäkringpremier för att täcka andras självförvålande skador