En branschfond för kryddning av portfölj, råvaror eller energi?

Hej, har satt ihop en sparportfölj redan med huvudsakligen billiga indexfonder. Tänker att jag vill krydda den med något med lite mer risk än 4, så runt nivå 5-6.

Den fonden får 5% av mitt månadsspar utöver startbelopp.

Har funderat på att antingen köpa energifond eller guld/metaller. Vad tror ni är bäst av dessa kategorier?
Har tåget redan gått att köpa guldfonder och bättre att satsa på energi, typ Robeco Smart Energy? Både den och Schroder Gold Global har 1.50% avgift, känns just nu som det lutar åt nån av dessa.

Kom gärna med synpunkter, ska jag satsa på nån av dessa kategorier, och isåfall vilken fond? Värt att ta nån av dessa till lek-delen? Tanken är som sagt en med lite mer risk då det blir mindre summor in varje månad som jag utan problem kan se öka/minska i större takt än huvud portföljen.

Har redan ca 25% teknik i portföljen så känns som att råvaror eller energi borde ökas på istället för teknik…

Tack!

Den riskskalan som används i fondfaktabladen säger ingenting på detta sätt. Det finns inte olika nivåer av risk kvantifierbara på detta sätr. Det är bara ett mått på historisk volatilitet.