En eller flera portföljer med samma risk?

Hej!

Jag har planerat att använda fondrobot och är nyfiken på att testa både Lysa och Opti. Frågan jag har är dock om det är en fördel eller nackdel att spara i två liknande portföljer med t.ex. 90/10 aktier/räntor eller är det bättre att lägga alla pengar i en och samma så att jag samlar så mycket pengar som möjligt i samma portfölj.

T.ex. 5000/månad i samma portfölj eller 2500/månad i två olika men med samma risk (90/10). Förlorar jag i ränta på ränta i det långa loppet om jag delar upp det eller spelar det ingen roll?

Var skulle de extrapengarna komma ifrån?!

Har du exempelvis 100 000 kr så har du 100 000 kr. Om du delar upp dem på två portföljer med 50 000 kr vardera, så har du i alla fall 100 000 kr. Den ränta på ränta effekt du får baseras på 100 000 kr. Du kan öppna 10 portföljer om du så önskar…

Tack, självklart är det så. Är total nybörjare så tacksam att man kan få svar även på dumma frågor!

Tack! Självklart är det så. Är total nybörjare så tacksam att man kan få svar även på dumma frågor här!

Tack! Självklart är det så. Är verkligen total nybörjare så tacksam att man kan få svar även på dumma frågor här!

Finns inga dumma frågor.