En färdig hink - vad gör jag?

Hej
Jag har sparat enligt hinkarna i några år nu.
1 Buffert är klar (för akuta grejer)
2 som jag kallar “trygghet” är klar
3 till pensionen - här sparar jag löpande.
Min fråga gäller hink 2. Där har jag nu 100 000 kr. 20 000 kr på konto och 80 000 kr på börsen - det mesta i aktiefonder som rekommenderats här. NU vill jag ju inte riskera att värdet sjunker allt för mkt. Ska jag då sälja av allt så jag har 100 000 cash - Eller BYTA det mesta av aktierna till räntefonder så risken blir lägre men att beloppet ändå håller sig kring 100 tusen. Tack på förhand för hjälp och Tack för jordens bästa podd o forum - har lärt mig så mkt!!!
/Malin

80% aktiefonder och 20% sparkonto låter som att det är (var?) tänkt att vara ett ganska långsiktigt sparande. Utan att veta när pengarna kommer behövas är det svårt att säga något om hur de ska placeras.

Vad kommer du vilja spendera 100 000 (eller mer) på innan du går i pension? Kanske ett sommarställe, solpaneler eller renoveringar? Om du har “det vanliga” (boende, bil, semesterkassa) på plats och du inte kan tänka dig behöva pengarna inom några års tid kan man lika gärna låta de fortsätta växa av sig själv. På sikt kommer börsen antagligen gå uppåt och om du inte ska ha pengarna nu spelar det mindre roll om de tillfälligt svänger lite uppåt och neråt.

När du bestämt ett syfte och kanske ett datum när pengarna ska användas kan det vara dags att sänka risken. Räntefonder är svåra att motivera, räntorna är låga och inflationen är i alla fall för tillfället hög. Om pengarna inte ska användas förrän om 10 år är det tråkigt om de inte växer du inflationen äter upp dem.

2 gillningar

När går du i pension?

Har du 50% på sparkonto och 50% aktier så har du ju gjort 50% rätt vad som än sker och slipper tänka jag borde haft det på sparkonto/jag borde haft det i aktier. :slight_smile:

1 gillning

Hej

tror du får definiera hinkarna lite bättre.
För mig hade hink 1 också innefattat den trygga delen av Hink 2.
Här hade jag lagt dem någonstans med mer än 1 procent fast ränta.
Det gör hink 2 “renare” och här skulle jag investera de 80 procent du har kvar i Lysa med 100 procent aktier.

Pensionen (Hink 3) beror på tidshorisont. Här skiljer sig min åsikt dock kanske från vad normalt rekommenderas. Bara för att du går i pension vid 65 så dör du inte vid 65 (förhoppningsvis).
Så sparhorisonten är för mig mycket längre än till pensionsdagen, för mig sträcker den sig iaf 20 år efter att jag gått i pension vilket ändrar min riskaptit.

1 gillning

Det låter i alla fall inte som att jag ska byta till räntefonder utan hellre till sparkonto… Ska fundera lite på risken. Vet att jag haft hög risk men plötsligt var det liksom “fullt” - jag har det på Avanza och måste balancera själv … därför har jag börjat tänka på det nu - att min trygghetshink ska kännas “säkrare”.
Min tredje hink kallar jag för Framtid så det är nödvändigtvis inte just 65-årsdagen.

Tack för input.
/Malin

Är 45 nu - så det är ett tag kvar:)

1 gillning

Så du har 20 år kvar till pensionen. Då tycker jag du ska sätta en summa i ett 90/10 sparande som du inte ligger sömnlös av att det går upp och ner. :innocent:

Jag håller med ovanstående att det är lite svårt att se var gränsen går mellan hink 1 och 2. Om det verkligen ska vara för trygghet borde du sänka risken rejält och ha kanske max 20-30% aktiefonder. Om man vill benämna hinkarna kan ett annat sätt att se på det, motiverat av risk, vara:

1. Trygghetsbuffert, låg risk. Pengarna ska alltid finnas där oavsett ekonomiskt väder.
  2. Framtidsdrömmar, mellanrisk. Kan vilja använda på några års sikt till bostad, längre resa, etc, max 50-60% aktiefonder. Man vill att pengarna ska växa men inte riskera att de har halverats när man börjar forma en plan för hur man vill använda dem.
  3. Pension med guldkant, hög risk. Behöver inte pengarna förrän om minst 10 år. 80-100% aktiefonder.
1 gillning