En genväg till att slå index - Strategi inspirerad av H. Marks

Nedan så delar jag med mig av min Howard Marks inspirerade strategi. Det finns mycket mer att skriva men jag ska försöka fatta mig kort och konkret. Givetvis så kan man tillämpa investeringsfilosofin på flera andra sätt. Jag har försökt baka in faktorteori och CapM-teori in i strategin - allt för att slå index. Kom gärna med feedback.

Strategin går kortfattat ut på att vara konträr gentemot investerarkollektivet genom att nyttja två avgörande faktorer: Girighet och rädsla. Strategin höjer risken i portföljen när marknaden drivs av rädsla och sänker risken när marknaden drivs av girighet. Över en börscykel så kan det se ut såhär:

1. Skapa en defensiv 60/40 portfölj. Välj ut dina defensiva aktier efter följande kritierier:
    a) Vaska fram de 30 Large- och Midcapbolag med lägst (positiva) betavärde.
    b) Sålla sedan ut de 7 aktier med minsta (positiva) skillnaden mellan dagens kurs och aktiens historiska minimum
    samt
    de 7 aktier som klarade sig bäst i Finanskrisen (2007-07-10 till 2008-10-21).
    c) Om flera aktier tillhör samma bransch så representeras endast de 2 bästa (enligt ovan kriterier).

2. Börja öka risken genom att minska mängden räntefonder när:
    a) Börsen går in i en björnmarknad (minskar med 20% från högsta punkten det senaste året).
    och
    Fear and greed index går under 15 (Fear and Greed Index - Investor Sentiment | CNN)

Byt ut räntefonderena och de defensiva aktierna successivt efter följade kriterier:
a) Begränsa urvalet till de 30 aktier med högst betavärde på hela Stockholmsbörsen.
b) Begränsa nu urvalet ytterligare genom att ta bort de 10 aktier med lägst B/M (behåll dock 1 aktie per bransch).
c) Ta sedan bort de 10 aktier med högst börsvärde.
d) Lägg till investmentbolag med höga betavärden.

1. Börja åter igen investera defensivt när:
    a) Fear and greed index går över 90 → 50% av aktierna byts ut mot defensiva aktier
    b) Fear and greed index går över 95 → Resterande av aktierna byts ut mot defensiva aktier och räntefonder.

Knacka lite Google sheets o visa hur det hade gått om du börjat följa den här vid olika tidpunkter de senaste 20 åren. Hur hade det gått?

2 gillningar

Mitt tips: skippa att jobba med Beta-värden. Dem är inte stabila över tid, och säger inte så värst mycket. Iaf marknadsbetan. Bättre isf att bygga upp “Bottom-up Betas” enligt Damodarans metod, men det är inte det lättaste.

CNN’s Fear and Greed index rör på sig på tok för fort, skulle hellre titta på AAII.

Som ovanstående skriver behöver du nog backtesta, personligen tror jag inte att det är en bra metodik.