En räntefond

Hej!

Om jag ska ha en räntefond i en 40-60 portfölj, vilken är bra att ha då? Just nu har jag AMF räntefond lång

Fel av mig jag har två st Spiltan räntefond Sverige oxå. Är de bra att kombinera?

Spiltan räntefond Sverige är bra att ha, fonden är en kort företagsobligations fond med mkt.lågt risk ,denna kan du komplettera med Carnegie corporate bond sek en lång räntefond risknivå 2 som lånar ut pengar till säkra företag i Norden sk.investment Grade.

Hej, vad menar du med “bra att ha”? och “är det bra att kombinera”, bra för vadå?

Personligen tycker jag att räntefonder blir mer och mer läskigare att ha i portföljen. Räntefonder är rätt kluriga att förstå och det är inte alltid risk-ratingen som t ex Morningstar skriver om en given räntefond stämmer överens med verkligheten. Faller börsen kommer många räntefonder också att falla (om än inte lika mycket men poängen med krockkudde effekten blir ju mindre). För att avkastning ska kunna skapas i dagens låga ränteläge innehåller räntefonder gärna företagsobligationer (ibland skräpobligationer med väldigt hög risk) och fastighetsobligationer. Man får inget gratis - avkastar en given högräntefond 4% årligen så betyder det att den tar stora risker genom sitt innehav. Som alltså påverkas av börs och marknadsräntor.

En vild gissning från min sida är att det kanske är bättre med guld än räntor? Om man utgår från trygga portföljen med 60/40 kanske man kan ha 40% aktiefonder och 30% guld och 30% korta och långa räntor?

Hej Camilla!

Läs gärna Jans artikel om alla typer av räntefonder och hur dom fungerar!