Vilken/vilka korträntefond ska man välja i portföljen om man är för lat för att ta ett bra sparkonto med insättningsgaranti?

Hej!

Jag håller på och sätter upp en RikaTillsammans-portfölj på Nordnet. Och jag såg att Jan hade skrivit så här:

“Jag kör faktiskt hela RikaTillsammans-portföljen i ett ISK-konto även om det inte är optimalt utifrån de korta räntefonderna.”

Jag tänker lite likadant, att det är ju säkert smartast att sätta in 25% av portföljen på ett externt sparkonto, med insättningsgaranti, istället för att sätta in pengarna i korta räntefonder. Men det skiter jag i nu. Jag ser ett värde i att allt är samlat på samma ställe med tanke på Shareville/utveckling, belåning/hävstång samt smidighet.

Med det sagt så undrar jag vad för korta räntefonder man borde lägga i sin Rikatillsammans-portfölj (den lata varianten)? Jag tänker att jag kör på korta räntefonder istället för kontanter.

Tack för svar.

Mvh,
Tobias

1 gillning

Min åsikt är nog typ Swedbank Robur Korträntefond A, den har främst statspapper och bolån i sig till låg avgift. Likaså typ SEB Likviditetsfond SEK.

Hade nog undvikit det mesta med för mycket företagsobligationer i sig såsom Spiltan m.m.

2 gillningar

Tack! Det fick bli en kompromiss. Följde ditt råd med Swedbank Robur Korträntefond A för 50% av kapitalet, resterande hälft landar i Spiltan Räntefond Sverige. (Living on the edge!)

1 gillning

Håller med @ramagon.

SEB Likviditet är den billigaste och säkraste som jag hittat. Men i denna räntemiljön så backar den något varje månad. Alltså kan man ha den som bas men sedan addera andra räntefonder för att åtminstone hålla den korta räntedelen på +/-0 eller något över.

Du kan även titta på SPP Kortränte fond om du vill ha flera olika m.h.t. likviditetsrisk som i våras. Den är liknande Swedbanks.

Om du vill ta in någon mindre del företagsobligationer så är kanske SPP FRN Företagsobligationer ett alternativ. FRN = Floating Rate Note dvs räntan sätts om kvartalsvis vanligen. Slipper ränterisken men såklart är bolagsrisken kvar.

Spiltan Räntefond är jag fortfarande skeptisk till

Lycka till :slight_smile:

3 gillningar

@Tobias_E

Yolo :rocket: :gem: :joy:

1 gillning