Tänker ju fram och tillbaka hur jag enklast möjligt ska förvalta min stay rich portfölj?! Vill hålla det så enkelt som möjligt med automatisk ombalansering aktier/räntor och gärna samlat på en och samma bank. Min tanke först var att öppna ett Lysa 60/40 men sen tänkte jag Avanza Auto 3/4 för att ha allt fond/aktiesparande på ett ställe.
Min gammelbank är Swedbank och nu börjar jag fundera på om det inte vore smidigt att ha portföljen där jag har lönekonto och annat så jag slipper kludda för mycket.
Sååå min fråga är: KPA Blandfond, är den något att ha? 0,4% avgift på swedbank. 33% svenska och 33% globala aktier, 34% Svenska räntor.
Verkar inte finnas så mycket intresse för den här men vad tycker ni, funkar den som alternativ till Lysa?
Vet att sverigedelen på 33% är högre än vad många förespråkar men kan nog leva med det. Portföljen blir alltså bara denna fond samt 5 årslöner på konto.
Senaste året har den en topp runt 416:- och en botten på 340:-. -20%.
Känns lite volatilt för “stay rich” va? Hur hade det känts tror du?
På 5 år sikt ser det väl OK ut. Det är väl räntorna och OMX som har spökat senaste året.
Jag ser samma hack på Auto 4.
Annars kanske Swedbanks Transfer 60 kan vara något?
Den verkar lite stabilare. Det är en fond är tänkt för de som går i pension 2025-2034 och växlar aktier mot räntor successivt. År 2030 kommer det vara mindre än 50% aktier.
Intressant med generationsfond, det har jag inte tänkt på tidigare.
Något dyrare än KPA blandfond och aktiedelen blir för låg med tiden än vad jag tänkt mig.
Måste det vara en blandfond? Känns nästan bredare och tryggare hålla sig till 2 st fonder. Billigaste global indexfond + ränte fond. Samtidigt som det kostar minst 0,20% billigare. Lika smidigt . Utmärkt bra.
Tex.
LF Global index 0,22% i avg ( allt någon annan global indexfond med 0,20% fölrv avg)
Min första tanke var just två aktier, 50% Access Global och 50% Access mix. Eftersom jag ska plocka månatlig lön från portföljen hade det varit snyggt och smidigt med endast en blandfond och då slippa tänka på vad man ska sälja
Jag skulle nog inte valt den, men när jag skummar fondfaktabladet så ser jag egentligen inte några större problem eller något som sticker ut åt det negativa hållet.
Det spelar inte så stor roll vilken du väljer att sälja av ifrån.
Du kan sälja av aktiefonden så att din exponering mot räntor ökar över tid.
Eller så säljer du av den som gått bäst för att du vill försöka hålla en viss fördelning mellan räntor och aktier.
Eller så säljer du av räntefonden för att du vill försöka vänta med att sälja aktiefond till en viss tidpunkt.
Eller varför inte sälja av den fond som har färst antal dagar tills du får ut pengar på kontot!?
En blandfond hade sålt av den del som gått bäst, eftersom de då “går tillbaka” mot den målfördelning som de ska ha enligt fondbestämmelserna. Personligen hade jag valt något av de andra alternativen. Det är egentligen inte så noga. Om du tycker att fördelningen blir fel så kan du ombalansera en gång om året eller så.
Nä. Det har landat i en Utdelningsportfölj på Avanza med utdelande fonder och ETFer. På swedbank har jag en indexportfölj med två fonder, 80% globalfond och 20% sverigefond. Thats it, enkelt och bra
Sen har jag gamla aktiva fonder som bara ligger och pluttrar sedan årtionden på depåkonto.
Jo det också. Ca 40% i räntefond och buffert. Flyttade precis över räntefond till depåkonto. Mina räntefonder på swedbank är Robur räntefond kort och Robur bas ränta, 50/50