Entreprenörskap, frihet & ekonomi som psykolog – vad är möjligt?

Hej!
Jag är legitimerad psykolog sedan några år tillbaka och arbetar just nu digitalt heltid inom privat sektor. Jag trivs med det kliniska arbetet, men känner att jag vill ta mig vidare och testa något nytt, spännande eller givande – både för att utvecklas professionellt och för att på sikt förbättra min ekonomi och bygga något mer långsiktigt.

Några saker jag funderar på:
• Ska jag starta eget (t.ex. privat mottagning eller inom vårdval)? Hur mycket kan man egentligen tjäna på det?
• Finns det andra karriärvägar inom exempelvis organisationspsykologi, tech/startups, utbildning eller genom att nischa sig?
• Hur tar man reda på vad som kan bli en lönsam nisch, eller hur man bygger något mer skalbart? Jag är exempelvis väldigt intresserad av ekonomi, personlig utveckling och coaching. Inspireras av psykologer som går sina egna vägar och bryter nya fält - tex. inom management, sparpsykolog, författare, tv-psykologer osv. Men hur tar man sig dit? Känns ju omöjligt när kontakter ej finns och inga sådana jobb någonsin verkar annonseras.
• Går det i annat fall (om jag ej finner drömmen) att bygga någon form av passiv eller semipassiv inkomst inom det här området för mer fritid?

Jag är öppen för att tänka mer entreprenöriellt, men vet inte riktigt vad som är möjligt eller hur man börjar. Samtidigt avundas jag det sociala utbytet och satsningar som ofta kommer av att jobba på företag (kanske speciellt utanför vården). Om ni startat eget - hur har ni hanterat detta?

Jag vet att många här har tänkt smart kring både karriär, personlig utveckling och ekonomi – vad hade ni gjort i min sits?

Tar tacksamt emot tankar, erfarenheter och råd! :pray: