Er portfölj 2026 đŸ’Œ

82% DNB Global Indeks S

16% Avanza Emerging Markets

2% Plus Allabolag Sverige Index

1 gillning

30tkr Buffert - 2,75% rÀnta

70% Dnb Global
10% Avanza EM
20% Plus allabolag

HÄller 10% i Handelsbanken global smÄbolag, men kommer inte köra nÄgot nyspar dÀr, sÄ den exponeringen kommer minskas. InvÀntar Plus nya globala smÄbolagsfond som de bekrÀftat att de kikar pÄ(oklart med lansering). Blir nog Àven ett byte till Plus Global mot Dnb global nÀr det beger sig.

1 gillning

100 % aktier. Portföljen kÀnns inte riktigt lika stark som inför förra Äret dÄ vÀrderingar pÄ svenska aktier generellt var skruvat lÄga men jag tror och hoppas pÄ helt ok 2026!

AllvÀdersportföljen enligt uppdaterad avancerad modell tuffar vidare. Ska bli spÀnnande att jÀmföra med min mors, konstruerad enligt förslaget frÄn @Rimma, som jag ocksÄ förvaltar. Andelen av och komponenterna i stil skiljer sig en del.

2 gillningar

Kör en tredjedel i av mitt mÄnadssparande i Guld/Silver inför 2026. Resten DNB S med 10% i Plus Allabolag. Bara intressant att höra andras resonemang om metaller.

30 % Sparkonto (bÄde Sparkonto och FastrÀntekonto)
70 % Skandia Global Exponering

Allt pÄ Skandia

1 gillning

Jag kör ocksÄ vidare pÄ min allvÀdersportfölj. Hoppas att det gÄr bra för bÄda era portföljer! GÄr det dÄligt för din mammas har du nÄgon att skylla pÄ. :sweat_smile:

1 gillning

SÄ hÀr sÄg min portfölj ut senast jag kollade, i tisdags. Det Àr nÄgon slags egenkonstruerad allvÀdersportfölj, som Àr i stÀndig förÀndring.

2 gillningar

Har haft planer pÄ att addera Silver/guld till lekhinken, vilka fonder som gÀller?

1 gillning

Privat pensionssparande:

90% DNB Global Indeks

10% Storebrand Emerging Markets

Mellanrisk:

60/40 pÄ Lysa

Lekhink:

40% LÀnsförsÀkringar Global Index

10% Avanza Emerging Markets

20% Avanza RĂ€nta Global

20% Captor Aster Global High Yield

10% Danske Invest TillvÀxtmarknadsobligationer

5% pÄ gammelbankens 0-rÀntekonto

7 testportföljer pÄ Avanza med antagligen för smÄ skillnader för att spela nÄgon egentlig roll.

5 % Lysa i ett par olika procentvarianter pÄ prov

En skvÀtt Opti medelrisk

Lite ”torrt krut” redo för IPO-er

Huvuddelen i Avanza i en blandning av indexfonder, guld och lĂ„nga rĂ€ntor i proportioner som inte Ă€r aktuella i lĂ„nga loppet ( jag invĂ€ntar ju ”resultatet” frĂ„n testportföljerna)

NĂ€mnde jag 0,6% Bitcoinindex

Verkar visst som jag behöver pilla lite under 2026
 :rofl:

Hela portföljen 70/30.

2 ISK med AllvÀder
1 ISK med utdelningsaktier
1 ISK med svenska investmentbolag
1 ISK med global index
1 ISK med kort rÀnta (30 % av portföljen)
1 ISK pÄ Lysa

80 % LÀnsförsÀkringar Global Index

5 % Spiltan Globalfond Investmentbolag

5 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag

5 % Swedbank Robur Small Cap EM A

5 % Swedbank Robur Technology A

Abcellera Biological

Alphabet

Apple

Broadcomm

Cassatech

D-Wave Quantum

Dynavox

Epiroc

Euro sun mining

Hexagon

IndustrivÀrden

Investor

Latour

Microsoft

Summa Defence

Svolder

Volvo B

DNB Global Indeks

Nordnet global index 50%

Storebrand all countries 50%

2026 nysparande gÄr in i kort rÀntefond, Evli euro likvid. Behöver bygga buffert samt jag har lÄga förvÀntningar pÄ börsen just nu, bra och ha krigskassa och ifall de inte gÄr som jag vill sÄ har jag en buffert byggt.

1 gillning

Du Àr lite för ung för att vara negativ @Pankman :joy::joy::tada::wink:

2 gillningar

MÄst bygga buffert oavsett, sÄ det blir tvÄ flugor i en smÀll :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Kommer fylla pĂ„ AllvĂ€dersportföljen inom nĂ„n vecka eller tvÄ sedan har jag enligt följande (inget pill pĂ„ aktiefonderna sen sista bytet gjordes hösten 2024):

80% i privat pensionsspar aktiefonder:

70% DNB global Indeks

10% Handelsbanken Globala SmÄbolag Index

10% DNB global Emerging Markets Indeks

10% Spiltan Globalfond Investmentbolag

20% i AllvÀdersportföljen enligt grundportföljen.

TÀnkt att fungera som lite psykologisk trygghet vid nedgÄngar, samt att man börja vÄga allokera mer frÄn buffert dit.

Ännu lĂ€ngre fram, om 25-30 Ă„r, Ă€r planen att succesivt vikta över frĂ„n aktiefonderna till mer och mer AllvĂ€dersportfölj, givet att konceptet fortfarande Ă€r gĂ„ngbart dĂ„.

2 gillningar

Lysa 90/10. StÄr och vÀger mot 100/0.

Plus buffert för oförutsedda utgifter.

1 gillning

100% Dnb global index, tills Plus fonder lanserar sin globalfond.

2 gillningar