Er portfölj 2026 đŸ’Œ

Exakt detta har sagts sedan jag började investera pÄ börsen. Det var 2018.

6 gillningar

Har lite olika portföljer.

Utdelningsportfölj pÄ Avanza med utdelande fonder/ ETFer. Löpande Cash flow

ISK pÄ Swedbank med 80% Storebrand Global och 20% Storebrand Sverige. Nödcash

VP-konto pÄ Swedbank med gamla Àrvda dyra fonder och numera Àven rÀntefonderna. Ligger och samlar damm.

Buffert ca tvÄ Ärsförbrukning

Samma som 2025 och de senaste Ären. :slight_smile:

6 gillningar

Jag har inte fÄtt intrycket att du kör riktigt sÄ aggressivt tidigare. Har du buffert utöver detta? Hur stor andel Àr den av totalen, ungefÀr i sÄ fall?

1 gillning

Jag bytte till 100 % WEBN nÀr den lanserades 2024 och tÀnkte hÄlla mig till den 2026 ocksÄ. En bred global portfölj för sju baspunkter om Äret Àr svÄrslaget.

2 gillningar

Hmm
 sant. Uppdaterat den nu, dĂ„ den bara innehöll aktiedelen. Tycker det Ă€r mer rĂ€ttvisande nu.

2 gillningar

Det var nog frĂ€mst rĂ€ntedelen i Lysa som jag i sĂ„ fall saknade. Men intressant exempel pĂ„ hur olika det kan bli beroende pĂ„ vad man menar med “portfölj”. Jag Ă€r inte riktigt sjĂ€lv dĂ€r att jag rĂ€knar in boende och inkomstpension, men helt klart guld-etc:er, rĂ€ntefonder och bankkonton.

1 gillning

Min portfölj:

Aktier 85% (frÀmst DNB global, LF global, WEBN, PLUS Alla bolag)

Guld 5% (frÀmst Xetra och Wisdomtree)

RÀntor 10% (frÀmst konton pÄ Collector och EPbank)

85% Nordea passiv global

15% Swedbank robur technology A

Samma hÀr. Bokförde inte min BR,sparkonto och mina guld halsband ,armband, ex vigselring guldklocka :joy::rofl::grinning_face_with_smiling_eyes:. Har jag glömt nÄgot mer :grin::rofl::joy:? Vet inte :wink::grin:

Annars Àr jag dÄlig pÄ excel och fina diagram :joy:

1 gillning

62 Är med ca 5 Ärs sparhorisont privat i ISK 40% LF global och resten rÀntekonto

Företaget mer 50/50 fördelning.

MÄlsÀttning att privat/företag ha likviditet som tÀcker 12 mÄnaders kostnader.

Syfte att om 5 Är ta utdelning i kombination med pension under brytpunkter.

90% Vanguard VT

10% HY Bonds EUR

1 gillning

GÄtt full cirkel nu sedan 2020. Lysa, indexfonder, aktiva fonder, aktier, allvÀdersportföljer och har nu insett att Lysa Àr bÀst för mig sÄ jag kan fokusera pÄ annat i livet.

FramÄt blir det alltsÄ 100% aktier hos Lysa för mitt egna och barnens sparande. Dnb global index i tjÀnstepensionen och AP7 SÄfa i PPM.

8 gillningar

Jag gÄr in med 71% globalfonder, resterande enskilda aktier.

60% USA, 20% Sverige, resterande utspritt mellan Japan, Storbritannien, Kanada, Schweiz & Tyskland.

Utdelningar för 2025 landade pÄ blygsamma 6250 kronor.

Vad Àr det som gör PLUS Global index bÀttre Àn DNB? Antar att det Àr dÀrför du byter? NÀr kommer den att kunna handlas? Finns ej Ànnu hos Avanza.

80% globalfond inkl. tillvÀxtmarknader och 20% brett Sverige-index.
Avgift ca 0,1% vilket jag Àr vÀldigt nöjd med att ha kommit ner till.

Sen en del cash utöver det som ska minskas löpande.

TjÀnstepension och premiepension Àr bara globalt index inkl. tillvÀxtmarknader, i den mÄn jag kan vÀlja det.

Inga sÄ kallade lekhinkar, enskilda aktier eller annat skrÀp pÄ marginalen.

2 gillningar

Hur kom du fram till att du vill ha 10% i Schweiz-aktier?

Min portfölj ser ut sÄ hÀr för 2026, kommer förmodligen lÀgga till nÄgra aktier och eventuellt köpa lite Bitcoin.

Aktier: 20%
Investor B
Latour B
Lundbergföretagen B
Handelsbanken A
Swedbank A
Volvo B

Fonder: 80%
Avanza Global 65%
Storebrand Europa A SEK 10%
Avanza Emerging markets 10%
PLUS alla bolag Sverige Index 5%
Handelsbanken Global SmÄb Index 5%
AuAg Silver bullet A 5%

Hade varit kul att höra er synpunkt pÄ portföljen, nÄgot ni hade Àndrat eller ja vad som :blush:

//Filuren1

75% Avanza Global

11,5% DNB Global Indeks S

4,9% Scandic Hotels Group

4,1% Investor A

1% Investor B

1 st Clas Ohlson B för att fÄ gÄ pÄ stÀmman.

lite Spiltan aktier.

Summan av allt Àr nog inte 100%

1 gillning

Vad anvĂ€nder du för verktyg för att fĂ„ till grafen? Den ser verkligen tydlig ut och jag gillar att det gĂ„r att “zooma” in i den.

2 gillningar