Jag vill ha exponering mot stabila, stora schweiziska bolag. ETF:en ger lÄngsiktig tillvÀxt och dÀmpar riskerna i portföljen.
Via tjÀnstepension och PPM har jag mestadels globalt index. TjÀnstepension har ca 20% Svenskt index, i PPM har jag lite global faktortilt och en gnutta fastigheter utöver AP7 som utgör majoriteten.
Utöver buffert kör jag allt i en hink, passar mitt sÀtt att tÀnka bÀttre, och lÀttare att lÄta saker och ting vara dÄ. Vilket inte betyder att jag inte fipplar mer med det Àn jag borde iaf.. menmen. Har varit olika varianter av 70/30-50/50 senaste Ären. Nu Àr tanken 50/50, men dÀr det ska motsvara mer Ät 60/40 utfrÄn högre risk/volatilitet i val av de olika delarna. Jag gillar ocksÄ symmetri, Àven nÀr det stÀller till det för mig, sÄ att hitta nÄgot jag kan ha 25%/25%/25%/25% Àr svÄrt att komma ifrÄn
Men, till sjÀlva portföljen:
- 25% Globala aktier. 50/50 Handelsbanken Globala SmÄbolag Index och Storebrand Global All Countries.
- 25% Svenska aktier: Spiltan Investmentbolag.
- 25% Korta rÀntor/High Yield: Storebrand HY Företagsobligation.
- 25% âLĂ„ngaâ rĂ€ntor/Investment Grade: Mix av AMF RĂ€ntefond LĂ„ng och Storebrand Obligation
Kan ju inte sĂ€ga att man har en âallvĂ€dersportföljâ med bara tvĂ„ tillgĂ„ngsslag, men sjĂ€lva tanken bakom Ă€r likartad. Tanken har varit att för enkelhetens skull hĂ„lla mig till bara vanliga fonder (dvs inte ETF i det hĂ€r fallet, underlĂ€ttar mĂ„nadssparande/automatisering), undvika annat Ă€n bara aktiefonder/rĂ€ntefonder, köra svenskregistrerat mm. Nu kommer ju alltid de olika aktiedelarna ha en hög inbördes korrelation, och vet inte hur mycket man skulle vinna pĂ„ att blanda smala nischfonder (Fastighetsbolag, rĂ„varobolag, guldbolag, realtillgĂ„ngar, teknik, biomedicin osv), sĂ„ det blir enklare Ă€n sĂ„.
Jag tror nödvÀndigtvis inte pÄ att Spiltan Invest alltid kommer gÄ bÀttre, förvÀntar mig snarare att den ska gÄ vÀldigt likt svenskt index överlag. Men kanske att det finns lite kvalitetsfaktor med det lÄngsiktiga Àgandet, och att genom substansrabatt fÄ en gnutta mer direktavkastning kan spela roll. Lite mer volatilitet ger det iaf, och Ätminstone potential att slÄ (eller bli slagen av) index.
Frestad att köra bara smÄbolag pÄ internationella delen, men det Àr lite vÀl extremt. Och högre avgift. Hade jag haft tillgÄng till billigare faktorfonder hade jag kört pÄ det. Nu blir det mer en stark smÄbolagstilt.
Tanken med rÀntedelen Àr att kunna dra nytta av olika rÀntemiljöer, fÄ med bÄda delar av rÀnteriskspektrumet, samt bÄde IG och HY. Storebrand HY Àr billigaste HY-fonden jag har tillgÄng till. IG-delen Àr lite en kvarleva av att jag mestadels redan hade AMF LÄng (Mycket bra fond om man bara ska ha en rÀntefond enligt mig) men dÀr jag vill ha lite mer duration och Ànnu mer AAA. Storebrandfonden ligger pÄ 5,5 Ärs modifierad duration enligt senaste rapporten, vilket fÄr rÀcka för nu. Kanske att det blir bara den pÄ sikt, men kostar dubbelt sÄ mkt som AMF-fonderna och smÄbolag/HY drar redan upp avgifterna. AMF Mix Àr ett alternativ, men Àr inte jÀttelÄng duration, och har betydligt mindre AAA Àn Storebrand. Captor Iris Àr ju alternativet om jag vill ha riktigt lÄng duration, men Àr ju mycket dyrare. Och Àven om jag teoretiskt köper deras upplÀgg med derivat mm, och ser vissa fördelar med det, sÄ gillar jag inte sÄnt jag inte förstÄr fullt ut, och föredrar direkt replikation.
Ska parallellt ha en âbenchmarkporföljâ med en pyttesumma Storebrand Global All Countries 60% och AMF RĂ€ntefond LĂ„ng 40% och se om jag gjort allt mitt tĂ€nkande i onödan eller inte ![]()
Det dÀr blev betydligt lÀngre Àn jag tÀnkt, kan bara beklaga om du lÀst mitt ostrukturerade svammel Ànda till slutet ![]()
Marknadsviktad portfölj med mÄttlig faktorvikt. Exponering över princip hela vÀrlden (likt ACWI IMI) med alla bolagsstorlekar. Total Ärlig avgift pÄ 0,247 %.
89 % AVWC
11 % AVEM
PPM: AP7 Aktiefond
Man kan se via kÀllkoden att interaktiva diagrammet Àr frÄn flourish.
Hur man fÄr in det i forumet, det dÀremot kan jag inte svara pÄ
Yes, alla graferna pÄ RT Àr gjorda med Flourish:
Man fÄr in det i forumet genom:
<iframe src=âhttps://flo.uri.sh/visualisation/XXXXXXXXXX/embedâ class=âflourish-embed-iframeâ frameborder=â0â scrolling=ânoâ style=âwidth:100%;height:600px;â height="600" width="100%" sandbox=âallow-same-origin allow-forms allow-scripts allow-downloads allow-popups allow-popups-to-escape-sandbox allow-top-navigation-by-user-activationâ></iframe>
dÀr man byter ut XXXXXXXXXX mot id:t för grafen. ![]()
Tack. Jag skall kolla pÄ detta.
Tack.
Storebrand all country global index eur. Eller vad den heter. Typ 90+%
O sÄ liten buffer pÄ sparkonto med lite rÀnta iaf.
I lekhinken ligger det lite bitcoin och eth o till sist och en quantumfond. Kanske runt 5% totalt tror jag.
Fortsatt 30% Àdelmetaller fysiskt
25% guldgruvbolag
25% silvergruvbolag
20% kritiska metaller (gallium, tungsten, molybden och liknande)
Kan skifta nÄgot mot olja senare under 2026
ISK - 100% aktier i Norden: 44% SjukvÄrd, 19% rÄvaror, 11% Teknik, 10% Finans, 10% Konsumtion, 6% Industri. 2026: SjukvÄrd ska minskas betydligt. RÄvaror, Teknik och Industri vÀntas öka.
PPM - 50% AP7 och 50% Optioner (möta volalitet)
Skuldfri nöjesinvestering entusiastbil med fiktiv avkastning ca 7,5%/Är (marknaden).
Jag har ca 50 % i indexfonder, 15 % i annat (guld, rÀntefonder, lite bitcoin-etf etc) och sen av olika skÀl 35 % pÄ sparkonton.
Jag Àr generellt en person som tar lÄg risk och trivs med det men med allt lÀgre sparrÀnta sÄ börjar jag fundera pÄ att sÀtta in en del av det i 50/50 pÄ Lysa eller nÄgot annat som Àr lÄg risk. Tacksam för förslag pÄ vad det skulle kunna vara!
Typ 55% lysa (100% aktier), 25% rÀnta och 20% lekhink.
Inte meningen att varken rÀnta eller lekhink ska vara sÄ stor egentligen men har en del större utgifter planerade sÄ de pengarna fÄr ligga pÄ rÀnta och lekhinken har gÄtt riktigt bra, tror den har lite mer att ge sÄ den fÄr vara kvar sÄ tillsvidare.
PPM: AP7
ITP1: LF Global
125 % WEBN hos Montrose.
PPM: AP7 aktie
TjÀnstepension: LÀnsförsÀkringar global (har tre olika tjÀnstepensioner).
Har Àven en stor del av tjÀnste i icke valbara traditionella alternativen (50 %).
Privat: AllvÀdersportfölj 1.4x (Nordnet)
TjÀnstepension: AllvÀdersportfölj (Nordnet)
PPM: AP7 SÄfa
HÄller det enkelt.
70% Globala indexfonder
30% Svenska aktier
Som vanligt kommer en del av utdelningen Äterinvesteras i samma aktier, en del ger jag till min sambo och en del till att fylla pÄ semesterkontot.
Mycket spÀnnande tid framför för mig ![]()
Jag har varit en mycket aktiv person i mitt investerande de senaste 3-5 Ären. Mycket FAANG/MAG7, belÄning osv.
Har sÄlt av allt det dÀr nu, och har alla pengar pÄ aktie & fond depÄ just nu.
Tanken Ă€r att lĂ€gga 100% av pengarna i WEBN âAmundi Prime All Country World UCITS ETF Accâ innan Januari Ă€r över ![]()
Inte helt hundra vart jag ska mĂ„nadsspara, eller om jag istĂ€llet ska belĂ„na en del i samband med köpet av WEBN, och sedan âmĂ„nadssparaâ ner belĂ„ningen istĂ€llet.
Lite dyrt att mĂ„nadsspara i utlĂ€ndska ETFâer, sĂ„ jag passar pĂ„ och gör ett engĂ„ngsköp medans Montrose har gratis Courtage i KapitalförsĂ€kring under Januari.
Samma som för 2025:
- 40 % Avanza Global
- 40 % Avanza Zero
- 20 % Amundi tillvÀxtmarknader exklusive Kina
Har haft samma fördelning i 12 Är, Àven om jag bytt fonder tvÄ gÄnger. Det har funkat utmÀrkt hittills.
Avanza. I huvudsak enskilda aktier och runt 10-20% rÀntor
Har bara fondsparade i ppm
Pictet timber 50%, shb hÄllbar energi 30%, spiltan kortrÀntefond sek 20%
SÄhÀr slutade portföljen Ärets sista handelsdag. NÀsta Är lÀr vÀl gÄ ut pÄ att försöka nÄ mÄlvikterna medelst nysparande, eventuellt att man sÀljer av lite Boliden som börjar gÄ för lÄngt över mÄlet. Portföljen justerades nÄgot första halvan av 2025 bort frÄn USA (till Frankrike, Italien, och Storbritannien) och jag tÀnker nog fortsÀtta undvika Amerika till mandatperioden Àr över.
| Bolag | MÄl | Nuvarande |
|---|---|---|
| Investor | 28 | 30.26 |
| Boliden | 6 | 8.06 |
| Heidelberg | 8 | 7.38 |
| Mercedes | 7 | 7.14 |
| Apple | 6 | 5.98 |
| ASML | 6 | 5.61 |
| TSMC | 5 | 5.31 |
| Hanza | 4 | 4.13 |
| Daimler | 3 | 2.88 |
| BE Semi | 3 | 2.78 |
| Paradox | 3 | 2.71 |
| Sandvik | 2 | 2.05 |
| Alleima | 2 | 1.94 |
| Games Workshop | 2 | 1.86 |
| BAe | 2 | 1.81 |
| Leonardo | 2 | 1.75 |
| Airbus | 2 | 1.71 |
| STMicro | 2 | 1.57 |
| Safran | 2 | 1.46 |
| Storskogen | 1 | 1.12 |
| Biontech | 2 | 0.99 |
| Svolder | 1 | 0.81 |
| Ferronordic | 1 | 0.68 |
Buffert 20k
Min portfölj:
90% LF Global index
10% Investor A
Barnens portfölj:
100% LF Global index
Ingen portfölj 2026 men i framtiden funderar jag pÄ 2 alternativ:
Alt 1
100% Avanza Auto3 0.4% i avgift
Alt2
30% Avanza Global 0.1% i avgift
30% Avanza Zero 0% i avgift
40% Avanza RĂ€nta Kort 0.09% i avgift
Som ni förstÄr kommer jag inte exponera mig lika mycket mot aktier i framtiden, utan vill ha en annan lösning.
Men mellan bÄda mina alternativ skiljer det ju en smula i avgift. Hade ni suttit a samma bÄt som mig, vilket alternativ hade ni valt? Formulera gÀrna varför. ![]()
![]()
Gott nytt börsÄr! ![]()
![]()
![]()
![]()