Er portfölj 2026 đŸ’Œ

Ser att du har investerat i Ferronordic. Har haft span pÄ det bolaget i flera Är men har Ànnu ej vÄgat mig pÄ ett köp. Vad Àr dina argument till Àgande?

90/10 Indexportfölj: WEBN, PLUS Allabolag, AMF Mix. Lite Indien-, hÀlsovÄrd- och cybersÀkerhetindex

Golden Butterfly: 40% SmÄbolag, 40% lÄnga + korta rÀntor + lite rÄvaror, 20% Guld och BTC

Lekhink: Nordisk small och mid cap aktier

Lysa 60/40

Opti 57/33/10

SAVR: AuAg:s fonder + Spiltan investmentbolag

Mvh Kroken

Kör pÄ med 100% Investor. Funkar hittills och förhoppningsvis fortsÀtter det i rÀtt riktning :sweat_smile:

1 gillning

Nu, ungefÀr
 sÄ hÀr:

30 % RĂ€ntefonder

25 % Globala fonder

23 % Avanza zero

12 % Guld o Silver fonder

10 % USA; LF USA index + Amundi S&P 500 Screened Index

2 gillningar

Jag hade valt Alt 2 eftersom det Àr sÄ jag kommer lÀgga upp 2 av mina portföljer (tjÀnstepension och företaget) nu i januari utöver min utdelningsportfölj.

Varför? Jo för att jag redan Àr FI och att en lÀttare variant av RE kan ske nu till sommaren. Vill bevara kapital med lagom avkastning.

1 gillning

70% av kapitalet i Lysa 100% aktier.
30% i AllvÀdersportfölj med hÀvstÄng.
MÄnadssparar endast i allvÀdersportföljen.

För att ge kontext sÄ Àr jag omkring 30 Är gammal.

1 gillning

Ingen buffert eller kontanter? Pengar i boendet?

Har kreditkort och tryggheten i stort mÄnadssparande istÀllet för buffert, och i dagslÀget bor vi i hyresrÀtt. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Hej @Jakke , gott nytt :confetti_ball:

KÀnner du dig trygg med 100% LF Global? Tror jag kommer göra nÄgot liknande snart. Börjar inse att allt joxande och uppdelande sÀllan leder till nÄt bra. SÀrskilt nÀr man mest gissar :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Finns det nÄgot tryggare pÄ börsen Àn Global indexfond :wink::joy:!?

3 gillningar

AMF RĂ€ntefond Kort? :joy:

2 gillningar

Det visste jag nÄgon ska svara det men tyvÀrr blir det inte sÄ mycket avkastning lÄngsiktigt :tada::wink::rofl: @Nescio

1 gillning

Inget egentligen annat Àn buy and hold. Har undvikit att fylla pÄ i bolaget pÄ senare tid (som du ser ligger det under mÄlvÀrdet) dÄ jag egentligen har som regel att bara Àga bolag som gör vinst. (Samma med Biontech egentligen.)

Men förhoppningsvis vÀnder det till plusresultat i Är.

1 gillning

Vart sÀtter du guld o silver i?

Min portfölj, exklusive pension, bestÄr till 100% av aktier.

SHB

Axfood

Bahnhof

Nolato

Castellum

JM

SKF

Planen för 2026 Àr att fortsÀtta investera i SKF och eventuellt utöka portföljen med ytterligare ett innehav, kanske Svolder.

För egen del har jag ingen buffert och kontanterna som ligger pÄ lönekontot rÀknar jag inte. Och inga pengar i boendet.

LÀnsförsÀkringar global Index 60 %

Spiltan investmentbolag 15 %

LÀnsförsÀkringar Usa Index 15 %

DNB teknologi 10 %

SÄ ser sparplanen ut just nu, pillar flera ggr per Är. Vet att det Àr dumt att pilla men gör det ÀndÄ :joy:.

Sedan sÄ har jag en hel del aktier, etf:er, certifikat, och andra fonder men som jag köper vid enstaka tillfÀllen.

Knivigt att rÀkna ut dÄ jag har flera depÄer, pensionskonton osv. Men bland mina tio största innehav ser det ut ungefÀr som följer. Dessa motsvarar ungefÀr 85% av mina innehav. Har ocksÄ rÀntefonder som jag inte rÀknat med i procenten nedan som motsvarar ungefÀr 50% av dessa tio innehav.

VEA (Vanguard Developed Markets Index) 29%

IVV (SP500) 19%

VT (VĂ€rldsindex) 12%

VXUS (VĂ€rldsindex ex USA) 11%

VTV (US large cap value) 7%

Guld 6%

EM 6%

Pipeline bolag 5% (delar ut 8% per Är)

NVDA 3%

TLT (lÄnga bonds) 3%

Har inte direkt nÄgon tanke bakom utan det har mest blivit sÄ hÀr. Under 2026 ska jag försöka placera utanför USA och försöka skifta till lite mer utanför USA typ VEA och VXUS (ska sÀlja TLT och NVDA tror jag och lÀgga in i VEA och VXUS om det blir nÄgon dipp framöver).

100% DNB Global Indeks S

7 gillningar

35% DNB global

35% Swedbank Robur Access Asien

10% Franklin India ETF

5% Nordnet Suomi

5% Nordnet Sverige

5% Europa fond

Resten btc, Novo, Investor

2 gillningar