Snygg graf!
Du brukar sÀga i podden att ni har majoriteten av era pengar hos Lysa men det verkar inte stÀmma enligt denna?![]()
Snygg graf!
Du brukar sÀga i podden att ni har majoriteten av era pengar hos Lysa men det verkar inte stÀmma enligt denna?![]()
Brukar han inte sÀga majoriteten av investerade pengar?
I grafen Àr ju boende en stor del⊠Vilket ingen annan i denna trÄd inkluderar
Men om huset Àr vÀrd 15-20 milj dÄ vill man ha klart in det i grafen för att fylla cirkeln ![]()
![]()
![]()
![]()
SÄ Àr det kanske men majoriteten av investerade pengar ligger inte heller i Lysa Àven om det Àr den största enskilda posten ![]()
Ju mer pengar man har brukar det bli svÄrt ha koll pÄ de var de finns @Carl-Fredrik ![]()
![]()
![]()
25% Lf global
25% Sverige
50% Cash till dippen som kommer nÀr trump kidnappar putin.
Starkt jobbat ![]()
![]()
![]()
Free money ju
All in bitcoin med de 50 % antar jag? ![]()
ISK:
80% Swedbank Robur Access Global
20% Swedbank Robur Access Sverige
TjÀnstepensionen
65% Swedbank Robur Globalfond I (Total avgift 0,46%, rabatterad)
35% Swedbank Robur Access Sverige
PPM
Ap7SÄfa
Kompletterar med mina pensionsportföljer som fortsatt 2026 kommer vara orörda, PPM-korrigeringen frÄn 100% AP7 sedan hösten 2024 och tjÀnstepensionen flyttad och klar sedan januari 2025 (precis lagom till dÄvarande toppen var nÄdd sÄklart
):
Premiepension: 90% AP7 SÄfa, 10% Blackrock World Financials
TjÀnstepension SAF-LO: 90% LF Global Index, 10% LF TillvÀxtmarknad Index
Just nu:
Globalfond 60%
Sverige 20%
EM 10%
Global SmÄbolag 10%
Jag Àndrar sÀllan sammansÀttningen pÄ portföljen. Knappt sÄ att jag ombalanserar.
Men, jag funderar pÄ att stryka globala smÄbolag dÄ den numer rÀknas till lekhinken. Den delen skulle i sÄ fall hamna i LF Global. Verkar det vettigt?
Jag följde Zinoâs avancerade allvĂ€dersportfölj under större delen av 2025, men började göra justeringar i september och övergav strategin helt mot slutet av mĂ„naden. I grunden tycker jag mycket om portföljen, den Ă€r i linje med min riskprofil, och jag kan absolut tĂ€nka mig att Ă„tergĂ„ till den i framtiden, nĂ€r marknadslĂ€get har normaliserats.
Under Ă„ret försvagades USD med mer Ă€n 17 % mot SEK. Jag har försökt följa utvecklingen och förstĂ„ vad som faktiskt pĂ„gĂ„r, men har mest upplevt en rad mĂ€rkliga oegentligheter, en kĂ€nsla av att jag tar mer risk Ă€n vad jag fĂ„r betalt för, samt ett slags konstant gaslighting. SĂ„hĂ€r har jag valt att placera kapitalet sedan septemberâoktober, och fram till i dag har det gĂ„tt bra. Det Ă€r lite för mycket risk för min smak men jag har Ă„tminstonne fĂ„tt bĂ€ttre betalt. FĂ„r se hur det blir framöverâŠ
Av kapital möjligt att investera. Plocka bort pensionerna som jag inte kan ha hos Lysa och boendet sÄ blir det majoritet lysa. Sedan mÄste man Àven summera lysa rÀntor och lysa aktier. TvÄ poster i grafen. Kör inte 100% aktier.
Ah, nu hÀnger jag med! Glömde mixdelen.
Jag tror att jag hade haft allt i Lysa om jag inte krÄnglat till det sÄ tidigare ![]()
Nuvarande mÄlportfölj:
Har förÀndrats lite hit och dit över tid ![]()
Sparande för framtiden = merparten av kapitalet:
âLivförsĂ€kringâ - dĂ„ sambon har sĂ€rkullbarn
Hundbuffert - ett ISK dĂ€r jag bestĂ€mt mig för att âuttagstrĂ€naâ. Satt in 100 000 som dels agerar buffert för veterinĂ€rkostnader etc, men frĂ€mst ska jag anvĂ€nda avkastningen till att göra roliga saker med min hund. ![]()
Pengar för ev kontantinsats
HushÄllsbuffert
Alla Àger inte sitt boende heller. SÄ vissa behöver inte inkludera det. ![]()
Enligt Avanza sÄ har jag:
48,27% Aktier (13st.)
41,64% Fonder (24st varav 10st jag aktivt mÄnadssparar i.)
10% ETFer (2st.)
Fast 38% av mina besparingar ligger i PokĂ©monkort. Vet inte om det rĂ€knas till min âportföljâ. ![]()
Det hÀr mÄste du berÀtta mer om!
Vilka kort? Vilka âutgĂ„vorâ? Hur trackar du? Varför just pokemonkort?