Klok att spara i guldfonder 2026, ska de fortsÀtta uppÄt? Eller för riskfyllt dÄ vi Àr pÄ en ATH? Vad tycker ni?
Ăndrar om mina portföljer igen för 2026.
Nu har jag för första gÄngen implementerat Guldkant-hink-modellen som jag föreslog i en trÄd 2023:
Fördelningen blev sÄhÀr för 2026:
75% global index
15% Sverige (fond o enskilda aktier)
5% emerging markets
5% enskilda aktier (lekhinken)
I nulÀget endast sparande pÄ Avanza: 90% DNB global indeks, 10% plus alla bolag Sverige
Lysa: nystart av mÄnadssparande för iÄr:
Mellanrisk 60/40: tĂ€nk bil, bĂ„t, resa, dyrare inköp mm. Max 100K. Konsumtion som antagligen inte blir av. Som en âbuffertâ
Kontantinsats 20/80: mÄnadsspar inför ev flytt. 5-10 Är horisont.
Roligt att lÀsa om allas olika portföljer! ![]()
Min fördelning:
Indexfonder (cocktail av 5-6 olika) 68%
Lysa 23%
Lekhink 6%
Buffert 3%
MÄl för 2026: öka budgeten till ca 10% samt att komma upp i 25% pÄ Lysa och dÀrefter sluta att nyspara. I övrigt nöjd med sammansÀttningen.
75% aktier:
56,25% Global index
18,75% Sverige index
25% rÀntor:
25% rÀntekonto
Min fördelning ser nÄgot förenklat ut sÄhÀr:
79 % global indexfond
10 % EM indexfond
10 % Sverige indexfond
1 % enskilda aktier
0 % bankkonto
BelÄningsgrad 20 %, hÀvstÄng 1,25.
FortsÀtter som tidigare
2/3 av mitt sparande gÄr till Lysa med tvÄ 90/10 portföljer
1/3 av mitt sparande gÄr till Avanza med 50% global index, 30% svenska smÄbolag och 20% svenska investmentbolag
Jag har alltid varit intresserad av Pokémon sedan det kom pÄ 90-talet. Just som investering har jag helt Àrligt mest rÄkat snubbla in pÄ det. Till och frÄn har jag köpt grejer sedan 2018. Inte jÀttemycket, men det har byggts pÄ med Ären.
För det mesta hÄller jag mig till boxade saker. Boosterboxar Àr helt klart det som genererar snabbast och högst vinst. Evolving Skies speciellt Àr ett modernt set som jag hade turen att köpa och inte röra nÀr det slÀpptes 2021. Utöver det sÄ har jag en del kort frÄn det ökÀnda Skyridge som jag kom över runt 2019 om jag minns rÀtt. Förra Äret slÀpptes Prismatic Evolutions som mÄnga tror pÄ, Àven jag.
Just nÀr det kommer till att hÄlla koll pÄ vÀrdet sÄ anvÀnder jag nÄgot som heter Collectr. Det finns Àven i appform. Nu anvÀnder den data frÄn amerikanska eBay, sÄ det Àr inte helt i linje med vad den svenska marknaden gör, men det Àr en bra indikation för en överblick över tid nÀr det kommer till trender och helhet. Sedan fÄr man ju sÀtta sig in lite djupare om man skall införskaffa saker eller sÀlja. Cardmarket.com fungerar som Europas stora plattform.
Kul att se nÄgon annan som Àr nyfiken! ![]()
![]()
MÄnadsparar för nuvarande 100% i Plus alla bolag, rebalanserar troligtvis 1-2 i Är. SÄ alla bolag utgör 0-20% av min portfölj (10% eller 20% innan rebalansering beroende pÄ frekvens, 0 % efter). Tidigare körde jag samma strategi fast mÄnadsparade i DNB Global Indeks S. Scott Cederburgs forskning och Eugene Famas uttalande om home bias, övertygade mig om att inkludera mer Sverige i portföljen.
Du kan förenkla portföljen lite med Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF (AVWS) istÀllet för ZPRV och ZPRX.
Avantis har Àven Avantis Global Equity UCITS ETF (AVWC) och Avantis Emerging Markets Equity UCITS ETF (AVEM)
Dimensional har Àven lanserat nÄgra ETF:er. Dimensional Global Core Equity UCITS ETF USD (Acc) (DEGC) och Dimensional Global Targeted Value UCITS ETF USD (Acc) (DEGT)
Jag sĂ€ger inte emot dig. har med övervĂ€gt det och gjorde en sĂ„dan portfölj för nĂ„got Ă„r sedan i excel men 1. jag tyckte skillnaden var marginell pĂ„ fonderna. En small cap value fond har ungefĂ€r samma utveckling som en annan small cap value fond med lite tilt mot momentum (som Avantis fonderna har), givet samma marknader som de underliggande tillgĂ„ngarna har. 2 Kostnader för att byta och det kommer alltid nĂ„got bĂ€ttre i framtiden sĂ„ varför byta. 3. Jag föredrar att ha fler fonder/ETFer Ă€n fĂ€rre eftersom Nordnet ger bĂ€ttre rĂ€nta om man Ă€r mer âdiversifieradâ (vilket man inte nödvĂ€ndigtvis Ă€r om man har fler fonder men âtheir rulesâ). 4 jag orkar inte.
Bevisar du motsatsen pÄ punkt 1 sÄ kan jag tÀnka mig övervÀga det igen ![]()
100% LÀnsförsÀkringar global index + buffert 6 mÄnadsutgifter pÄ konto med 1.5% rÀnta
Började spara i september 2025. De vÀrdepapper jag Àger Àr (exklusive pension):
55% LÀnsförsÀkringar Global Index
32% Swedbank Robur Access Global A
13% Swedbank Robur Access Asien A
70% DNB Global Indeks
20% PLUS Allabolag Sverige
10% DNB European Defence
![]()
80% DNB Global Indeks
20% Avanza Zero
0.17% i snittavgift.
Hur menar du?
Vill inte trigga igÄng nÄt brÄk och vet inte hur jag ska formulera mig men jag har en kÀnsla av att med de dÀr siffrorna hade jag varit rikare om pengarna varit under min kudde. Och att nÄn visste om det men sa inget.