Er portfölj inför Q4 - och följer den med in i 2025?

I det privata sparande kör jag Lysa (40/60, hållbar), för att förverkliga livsmål på medellång sikt. För barnspar kör jag också Lysa (100/0, hållbar). Jag kör Lysa primärt för att undvika beteendemisstag. Jag har i dagsläget inget privat pensionssparande eller annat långsiktigt sparande.

I tjänstepensionen håller jag precis på med en flytt till Länsförsäkringar. Jag har inom såväl AKAP-KR, ITP1 som PA16. Där ser min grundfördelning ut så här:

Fond Vikt
Länsförsäkringar Global Index 60 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Index 10 %
Länsförsäkringar Sverige Index 10 %
Länsförsäkringar Småbolag Sverige Vision 10 %
Länsförsäkringar Lång Räntefond A 10 %

Jag har räntor, då jag inte gillar hög volatilitet. Tillväxtmarknader och svenska bolag finns med för att sänka exponeringen mot den amerikanska marknaden.

I vissa av kollektivavtalen finns inte den svenska indexfonden med, då byter jag mot LF Sverige Vision (deras aktiva variant).

I premiepensionen kör jag samma upplägg, men kostar på mig Storebrands Plusfonder, då det finns avgiftsrabatter där.

Fond Vikt
Storebrand Global Plus A 60 %
Storebrand Emerging Markets Plus A 10 %
Storebrand Sverige Plus A 10 %
Spiltan Småbolagsfond 10 %
Storebrand Obligation A 10 %

För mig är ESG viktigt av etiska skäl. Men jag tror också att företag som ställer om kommer gå bättre i framtiden.

Tanken med dessa portföljer är passiv förvaltning, men tidshorisonten beror på när pengarna ska användas. Både barnsparande och pensionssparandet ska viktas om mot räntor ju närmare användning det kommer.

3 gillningar