Er utveckling i år?

-4.4% totalt. Aktiefonder -11.1% och guld +12.5%.

Totalt -13%, med 15% hävstång :slightly_smiling_face:

Tillväxtmarknad gått bäst, Spiltan investmentbolag överlägset sämst

1 gillning

Haha :slight_smile: Jag känner med dem som nyss börjat investera och blir lite nojjiga av den här våren, vilket visar sig i flera trådar här. Men har man fått vara med under den extrema uppgången de senaste åren så är det knappast någon fara i långa loppet. Nämnda fastighetsfond är fortfarande på plus sedan starten. Nu har jag iofs slaktat hälften och pytsat in i en mer skojfrisk fond.

2 gillningar

Håller med dig till 100%. Tänk om börsen gick upp varje år :partying_face: ? Långsiktigt måste man tåla nedgångar annars är det något som är fel med börsen. :person_tipping_hand: . Om man följer index som man ska göra enlig skolboken måste man vara med både vid upp och nedgångar. Det kan knappast vara mitt fel om global index är minus i år ! Lika så när jag slutade förra året på +31% har jag knappast ansträngt mig mer för det och varit smart. :person_tipping_hand::+1:. Svårare än så är det inte om man följer index långsiktigt med automatisk månadssparande. Om man kan se i framtiden och lyckas tajma börsen långsiktigt då är allting mycket smidigare :wink:. Det kallar jag för undervärk och bara gratullera :clap: .

6 gillningar

Är all in i Kina och ligger minus några procent men denna månad har det börjat vända uppåt. Tips om ni vill vända portföljens utveckling 2022: Fondguide | Avanza

Ca -6% på totalen.

Edit: En typ av allvädersportfölj

Haha var detta ett skämt? :joy:
En aktivt förvaltad Kina-fond med 2,45% avgift? :sweat_smile:
Det är ju tillochmed mer än Max Matthiessen’s skitdyra fond-i-fonder :-1:

4 gillningar

Avanza: -13,8%
Lysa: -11%
PPM: -4,6%
Alpcot: -8%
Privat pension: -13%

Jag investerar i Länsförsäkringar Global Indexnära (80%) och SEB Sverige Indexnära (20%). Utveckling hittills i år: −8,77%

2 gillningar

Avanza: -33,12%
Nordnet: -10,15%
Opti: -7,0%
Lysa: -6,16%

Värsta aktierna på Avanza:

1. Divio -73%
  2. Cresco labs -72%
  3. Eevia Health -63%

Störst kr förlust

1. Storskogen
  2. Umida
1 gillning

-12,43% på indexpåsen
-24,69% på lekhinken
annars går det väl bra :slightly_smiling_face:

1 gillning

-8% på en utdelningsportfölj med ca 40 aktier, hälften i USA/Kanada och andra hälften i Sverige.

Huvuddelen av nedgångarna kommer från fastighetspreffar samt Cibus (20% av de svenska innehaven).

Gör inga stora förändringar bland innehaven. Preffar är cykliska och följer räntorna. Passar bra för fixed income som jag eftersträvar. Gör fortsatta småköp varje månad.

Är dock alltid psykiskt påfrestande att se innehav lysa “-30%” eller “-25%”, man tänker att det aldrig kommer att gå upp igen. För de allra flesta aktier kommer det dock att vända i framtiden, när är det ingen som vet. Kanske förolyckas något bolag på vägen, men så är det som aktieinvesterare.

/H

Minus 12,9 på lysa
Minus 29 på avanza

På börsen:
Aktier: -18%
Fonder: -9%

Totalt (inkl. utanför börsen): -7,7%

Huvuddepån minus 23%
Sidodepån +2%

Ca -54%. Man får perspektiv på vad värdering egentligen är och att det egentligen handlar om tillgång, efterfrågan och vad som är hett.

Nu får kassaflödet(lönen) jobba istället.

2 gillningar

Alla portföljer och alla andra investeringar och tillgångar, oavsett om det är P2P-utlåning, solceller i Italien, guld, valutatillgångar, utöver bostad som ju dels inte är en investering och dels inte är så lätt att prissätta utan att faktiskt sälja.

Totalt: -1.68%. Men i absoluta tal har jag månadssparat ikapp dessa 1.68% ganska exakt, så jag har mer tillgångar nu än i börjat på året.

Allt i en global indexfond och det har varit stabilt på -8 till -10% några månader nu

1 gillning

+3,35% i skrivande stund med min Dragon Portfolio-variant :blush: hade sett ännu bättre ut om jag inte hade bytt ut en fond i början på året :angry:

48% minus i år!

1 gillning