Era fantastiska råd tack!

Hej!

Är så oerhört glad att jag hittat rika tillsammans-podden och detta forum!

Skulle vara mycket tacksam för lite feedback på min och sambons investeringsstrategi! Vi är ganska nya på detta med aktiesparande men har försökt utgå från fyra-hinkar men med vissa modifieringar.

Vi är båda nyss fyllda 30, bor i hyresrätt. Jag är nybliven läkare och hon sjuksköterska. Planerar att köpa eget boende om minimum något år men vi är ganska flexibla. Är i uppbyggnadsfasen.

Såhär ser det ut i dagsläget:

Gemensamt buffert: 35 000 (3 mån utgifter för oss två)

Sparkonto med insättningsgaranti: 350k

Lysa bred 100% aktiefonder: 600k

Sen har vi var sitt privata pensionssparande som vi precis börjat med (också Lysa bred 100% aktiefonder).

Nuvarande månadssparande består av 12k(6k var) in i sparkontot med insättningsgaranti eftersom vi om ca 10 mån då kommer ha möjlighet att ha insatsen till en bostad på 3mkr vilket lägenheterna vi är intresserade av kostar där vi bor. När insatsen är på plats kommer vi istället placera dessa pengar i Lysa.

Förutom detta sparar vi typ 1k var/månad till pensionen.

Har funderat på att dela upp LYSA- innehavet till hälften och istället lägga dessa i en bred indexfond på t.ex Avanza eftersom det ändå är 100% aktiefonder, någon som har någon tanke kring det?

Ser toppen ut. Grymt med en mille redan vid 30 år. Fortsätt så här och ni kommer vara rika som troll när ni är äldre.

Vad är det du vill vinna med Avanza, lägre avgift eller andra innehav? Vill du försöka replikera Lysas portfölj eller göra en egen?

Tack för svar Johann! Anledningen till att flytta till Avanza skulle vara för att få lite lägre avgift. Samtidigt vet vi inte om det är möjligt att få samma spridning i en portfölj på Avanza jmf med LYSA?

Har ni Lysa Bred eller Lysa Hållbar?

Lysa bred för både vårt gemensamma långsiktiga sparande samt våra individuella pensionssparanden

58% LF Global Indexnära 0.22%
20% Plus AllaBolag Sverige Index 0.22%