Era portföljer 2023

Ja så länge det är index så sover man gott. :slight_smile:

72% acwi, 18% sverige, 10% guld och kortsiktigt på sparkontot, inga lån/häv

Både svenska och utländska småbolag och tillväxtmarknad ingår

Inget banbrytande här, 5 %-enheter upp på Sverige sen några månader. Total avgift: 0.23%.

Passiva Hinken
Global 60% 25% Länsförsäkringar Global index
25% Avanza Global
10% Handelsbank Gl Småbolag
Sverige 20% 10% Plus Allabolag Sverige
5% Plus Småbolag Sverige
5% Spiltan Aktiefond Investment
Tillväxt 10% 10% Avanza emerging markets
Guld 10% 10% Xetra Gold (4gld) + gzur

Sen har jag en liiten Golden Butterfly på prov sedan ca 1.5 år sen. Ville göra en global variant, men blev för krångligt, blev 50/50 US/Europa istället. Kunde heller inte välja mellan sparkonto och korta räntor, så blev en kompromiss. Input mottages tacksamt. :slight_smile:
Kanske är lite knasigt att delvis ha commodities istf guld, men men.

Golden Butterfly Ticker
Gold/Commodities 20% 15% TRM Resp phys GOLD RM8U
5% Lyxor commodities ExEnergy LCTR
LT bonds 20% 10% Ishares Treas bonds 20+ (US) IS04
10% Ishares Govt 15-30 (Eur) IBCL
ST/Cash 20% 10% sparkonto -
5% Ishares Treas Bd 1-3 (US) IUSU
5% XTrackers Eur Gov Bd 1-3 (Eur) DBXP
Small Cap Value 20% 10% SPDR USA Small Cp Val ZPRV
10% SPDR Eur Small Cp Val ZPRX
Global 20% 20% SPP/Storebrand Global -
2 gillningar

Billig och fossilfri portfölj som samtidigt är masknadsviktad och kryddad med lite roliga saker :grin:

Överväger att lägga till en aktiv hälsovårdsfond inför 2023 då det lär gå bra under lågkonjuktur men oklart än så länge.

1 gillning

Blev Basportföljen med Avanzas fonder istället för Länsförsäkringars och Lysa bred till slut. Tänkte först att bara köra Lysa men sen började jag tänka lite på att sprida riskerna på olika plattformar osv.

Avanza Global 70%
Avanza Emerging Markets 10%
Handelsbanken Småbolag 10%
Plus Allabolag Sverige 10%

1 gillning

50% Avanza Global
10% Handelsbanken Globala Småbolag
10% Avanza Emerging Markets
25% Plus Allabolag
5% Plus Småbolag

Upptäckte RikaTillsammans och gjorde min debut på börsen i början av 2022 med den globala barnportföljen.
I år viktar jag tyngre mot Sverige (10% till 30%) och blandar dessutom in småbolag som faktorinvestering.

Har förstått att den riskjusterade avkastningen blir högre om jag inkluderar räntor och jag dessutom kan åtnjuta ökad avkastning av ombalanseringseffekten av att ha tillgångar med låg korrelation mot varandra i portföljen .
Trots det landar jag i att det bästa för mig är att fortsätta köra 100% aktier, har inte hunnit bygga upp ett kapital stort nog att jag känner behov av att minska risken.

4 gillningar

Jag sitter och brottas med 2 frågor inför min ombalasering/ om allokering. Skall guldet viktas ner eller skall jag tror att det är bra även 23 och inte ombalansera ? Skall jag gå för E.M eller home Bias i portföljen.

Mina alternativ ser ut som följer.

Avanza Global 45-50 %
Avanza EM 0-15%
Plus Småbolag Sverige Index 7,5 - 15%
Plus microbolag Sverige index 0-15%
Xetra Gold 20-25 %

Pensionerna ser annorlunda ut då det ligger spritt med olika fondutbud.

Jag tyckte den såg lite dyr ut…. :wink:

Min har en snarlik fördelning men annat pris:

LF Global 80%
SEB Sverige 20%

1 gillning

Såklart man kan få det billigare men med tanke på vad jag får för fonder på de priset så är jag väldigt nöjd med 0,5 :nerd_face: största innehaven skiljer ju sig en del också mot en billigare variant där förnybara bolag tar en större plats

1 gillning

Ja precis, de bolagen missar ju jag. First solar och Vestas har nog en betydligt mindre del i min portfölj om ens överhuvudtaget…

Det är ett hett ämne. Ska bli intressant hur energitillverkningen utvecklas.

Min portfölj påverkas som vanligt inte av att jorden passerar en godtycklig punkt i rymden.

image

(Aktiefonder - majoriteten hos Lysa)
(Aktier - mestadels investmentbolag)
(Råvaror - guld-etc/etf)
(Korta räntor - uteslutande sparkonto med >2% ränta)

1 gillning

Ligger för tillfället på ungefär följande fördelning:
LF Global Index 50%
Avanza Global 20%
Avanza Auto 6 15%
Avanza Zero 10%
Robur Technology A 5%

Känns onödigt att jag har LF Global, Avanza Global och Avanza Auto 6 då de verkar vara ganska jämnlika. Gissningsvis flyttar jag över det innehavet mot LF Global.

1 gillning

Håller det enkelt

85% Avanza Global
15% PLUS Allabolag Sverige Index

6 gillningar

Gillar! Har en mycket liknande portfölj.
Kör du belåning på Avanza eller Nordnet?

En vacker portfölj
Kan du hålla i 20år är du gyllene

Kör på Avanza, “superlånet”. Lite synd att etf:er inte är belåningsbara, men eftersom jag har såpass låg hävstång kändes ändå Avanza bättre. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tycker SEB Indexnära presterade lite sisådär senaste 2åren jmf index, men kanske ser bättre ut på längre horisont.

Därför är den indexnära och följer inte index till punkt varken upp eller ned till 100% :+1: . Den följer index ganska nära och därför är det inget man ska bry sig om och vara orolig :person_tipping_hand::grin:

2 gillningar

Buffert:

Avanza Sparkonto+ 1,80 % ränta

Portfölj:

70 % Storebrand Global all countries
30 % Wisdom Tree physical Gold

7 gillningar

Ja, men det finns inte många andra fonder som följer index närmare. PLUS alla fonder är väl lite närmare men den är ganska ny. Jag vill gärna att de ska funnits i mer än 3 år.

Vad använder du själv?