Gillar! Har en mycket liknande portfölj.
Kör du belåning på Avanza eller Nordnet?
En vacker portfölj
Kan du hålla i 20år är du gyllene
Kör på Avanza, “superlånet”. Lite synd att etf:er inte är belåningsbara, men eftersom jag har såpass låg hävstång kändes ändå Avanza bättre. ![]()
Tycker SEB Indexnära presterade lite sisådär senaste 2åren jmf index, men kanske ser bättre ut på längre horisont.
Därför är den indexnära och följer inte index till punkt varken upp eller ned till 100%
. Den följer index ganska nära och därför är det inget man ska bry sig om och vara orolig ![]()
![]()
Buffert:
Avanza Sparkonto+ 1,80 % ränta
Portfölj:
70 % Storebrand Global all countries
30 % Wisdom Tree physical Gold
Ja, men det finns inte många andra fonder som följer index närmare. PLUS alla fonder är väl lite närmare men den är ganska ny. Jag vill gärna att de ska funnits i mer än 3 år.
Vad använder du själv?
Har försökt återspegla basportföljen i Kiwitrader med ETF.
80% Globalfond
10% Globala småbolag
10% Tillväxtmarknader
Vad tror ni?
Ser bra ut! Själv använder jag Lyxor Core Msci World istället som globalfond då den ingår i Zero-utbudet vilket innebär helt fritt från courtage och valutapåslag när man köper. Den kostar dock 0,12 i avgift istället medans den du valt kostar 0,05 i avgift men du får betala courtage (0,15) och valutapåslag (0,25) vid varje köp. Jag har inte räknat på vilken fond som blir billigast i längden om man månadssparar.
Vilken fördelning? ![]()
100% aktier i lysa och kör opti 9 portföljen, kör robotar för jag annars kladdar för mkt med fonder. En slags ångesthantering med andea ord…
Intressant, kanske blir billigare trots allt med Lyxor. Man kanske låter sig luras av avgiften.
Med tanke på att det mesta av månadssparandet går mot globalfonden kanske det är bäst att välja Luxor.
Så resonerade åtminstone jag när jag valde fonder på Kiwi/Frejvid.
Kan inte låta bli att säga, vad enkelt och clean det var 
Jag har mailat Kiwi och frågat😁
Inte lönt att uppfinna hjulet när andra redan har testat.
100% Lysa bred
|70 %|Globala storbolag|Länsförsäkringar Global Indexnära|
| — | — | — | — |
|10 %|Globala småbolag|Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK|
|10 %|Tillväxtmrkd storbolag|Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära|
|10 %|Sverige alla bolag|PLUS Allabolag Sverige|
Dela gärna med dig av svaret
Eftersom jag själv har större delen av min portfölj i globalfonden och köper varje månad så vill man ju ha det till så låg kostnad som möjligt.
Fonderna följer dock lite olika index dessutom. Avkastningen verkar dock vara ungefär liknande.
Amundi Prime Global (1577st innehav enligt morningstar) - SOLACTIVE GBS DEVELOPED MARKETS LARGE & MID CAP USD INDEX
Lyxor Core MSCI World (1491st innehav enligt morningstar) - MSCI World Net Total Return USD Index
Fortsätter med samma upplägg som senaste åren. 70% global/30% Sverige:
35% Länsförsäkringar Global Index
35% Avanza Global
10% Plus Allabolag Sverige Index
10% AMF Småbolag Index
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Tack! Efter mycket krångel med massa fonder och flera ISK-konton så har jag förenklat det så här. Det känns skönt att inte behöva fundera så mycket på det.