Väldigt simpelt! Det jag är nyfiken på är varför just 30% guld?
Antar att du kör som @Jakke ? 100% globalt index även för pension?
Väldigt simpelt! Det jag är nyfiken på är varför just 30% guld?
Antar att du kör som @Jakke ? 100% globalt index även för pension?
Buffert (2 månaders utgifter)
Bankkonto med insättningsgaranti, 100 %
Medellång (50% “Aktier”/50% “Räntor”)
Lysa, 100 % “Aktier”
Bankkonto med insättningsgaranti, 100 %
Lång (100 % “Aktier”)
Lysa, 100 % “Aktier”
Övrigt (Motsvarar ca 10 % av kapitalet i Lång)
PLUS Småbolag Sverige, 80 %
Avanza World Tech By TIN, 20 %
Har förenklat väldigt mycket under 2022. Kör i princip two buckets…
High risk, 100% aktier
70% världsindex
25% faktorinvesteringar (homebias, small cap, kvalitets/brandbolag)
5% greentech
Low risk, 20/80
20% världsindex
20% långa räntor
60% korta räntor
Om vi struntar hinkarna så är stora bilden ganska nära 80/20 fördelning.
Idag månadssparar jag bara i ett par passiva indexfonder (MSCI World / small cap). Ska också höja andelen långa räntor så småningom.
För att det känns rätt;)
Ja, men dåså 
Nä men allvarligt talat så är det väl för att ha något som går på tvären mot aktierna, vilket wisdom tree iaf gjort i den här nedgången. Den har gått upp och på så sätt mildrat fallet i portföljen.
Att jag landat i just 30% har jag egentligen inget bra svar på. Men 10-15 % guld som det ofta pratas om känns lite futtigt och 50% som Eric från auag pratade om kändes lite mycket. Även om det i nuläget såklart hade dämpat fallet ännu mer.
Tycker du att det känns som en rimlig mängd guld? 
Okej! Ärligt talat kan jag inte ge något tips kring guld delen i portföljen. Jag har bara fysiskt guld som jag köpt o tänkt behålla. I portfölj form, har jag ingen aning. När jag började investera så körde jag:
80%- Storebrand Global
10%- Xetra Gold
10%- cash-sparkonto.
Allt beror väl på riskaptit och hur långt du har kvar tills du ska använda pengarna, men jag tror att andra kan besvara din fråga bättre än vad jag kan ![]()
Detta var svaret jag fick, antar då att det betyder att man kan köra Amundi, eftersom sparhorisonten är >15 år.
Ja det borde vara ett bra val med Amundi!
Får ju ner portföljens totala avgift också.
Jag håller nog kvar i Lyxorfonden tillsvidare dock då den fungerar bra för mig. Anser fortfarande att den är väldigt billig i längden. Samt att det tillkommer avgifter vid varje ombalansering också som ska hämtas ikapp.
Sant, balanseringen kanske slår över till Lyxors fördel, det är bara så mysigt att se en bred portfölj som kostar 0.09% i avgift😅
Det håller jag verkligen med om!
Väldigt lik min egna “högriskportfölj”.
35% Länsförsäkringar Global Index
35% DNB global indeks
10% Plus småbolag Sverige index
10% AMF Småbolag Index
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Vid sidan av har jag dock mycket annat; Silver, RT-portfölj mm.
Mina portföljer:
Lysa 60/40
Lysa 90/10 x2 (barnens och vår gemensamma)
Passiv/pension
** 50% LF Global Indexnära
** 10% Handelsbanken Gl Småbolag
** 10% Läns tillväxtmarknad indexnära
** 10% PLUS Allabolag Sverige
** 10% Spiltan aktiefond
** 5% PLUS Mikrobolag Sverige
** 5% Avanza Emerging Markets
Spekulation-2023
** 20% Råvaror
** 10% Biotech
** 10% Healthcare
** 20% Högriskländer (emerging-ish)
** 10% Gas/Olja
** 30% Enskilda bolag (bl.a tech)
ITP
** 70% Globalnära index
** 10% Tillväxtmarknad index
** 10% Sverige Index
** 10% Spiltan Aktiefond
PPM
** 100% AP7
Passiva hinken
Avanza Global 30%
Länsförsäkringar Global 30%
Storebrand Global All Countries 10%
Handelsbanken GI Småbolag 10%
Avanza Emerging Markets 10%
Lekhinken
AuAg Silver Bullet 35%
AuAg Precious Green 35%
AuAg Essential Metals 30%
Min passiva hink just nu är fördelad enligt följande.
Global. 76,7%
EM 10,2%
Sverige. 9,2%
Indien 2,9%
Japan 1%
Indien skulle såklart legat i lekhinken. Men den hamnade här.
18% Storebrand Global All Countries A SEK
6% SEB Sverige Indexnära A
18% SEB Asset Selection C SEK
20% Amundi Fds Volatil Wld A USD C
18% AMF Räntefond Mix
10% Invesco Physical Gold ETC
10% WisdomTree Physical Swiss Gold
Ca 1,5x hävstång används genom portföljbelåning hos Nordnet.
Detta är mitt långsiktiga sparande. Har ca en månadslön på sparkonto för oförutsedda händelser.
Kul att se en lite annorlunda portfölj jämfört med merparten här inne. Håller tummarna!
Jag kommer att göra rätt stora förändringar.
Har alltid (senaste 35 åren) varit väldigt Sverige-tung och haft en stor andel i enskilda aktier, mest “oglamorösa” stora industriföretag och finansföretag. Jag kommer att dra ner på den delen till förmån för globala indexfonder. Kanske väntar jag tills dollarn har kommit ner lite. Även EM har varit sorgligt eftersatt tidigare.
Kommer även att köpa lite mer långa räntefonder för att ha möjligheten att ombalansera på sikt, är fascinerad av hur olika tillgångsslag kan hjälpas åt.
Vidare ska jag fortsätta utveckla min nyskapade lekhink där jag har några aktivt förvaltade fonder inom nisher som jag vet för lite om. Ska bli spännade att lära mig mer där.
Förra året skaffade jag mig en mycket större buffert och det känns bra. Jag ska även titta på att skaffa ett fasträntekonto för att komplettera de långa räntorna.
Guld är en spännande råvara som verkar vara mer av en ideologi än ett tillgångsslag. Mecket med köp/förvara/sälj av fysiskt guld avskräcker dock och med pappersguld verkar man förlora en del av fördelarna… Så jag funderar vidare.
Mvh Kroken
Kör på en överviktad sverigeportfölj i år:
50% Avanza Global
25% Plus Allabolag Sverige index
25% Plus Småbolag Sverige Index
Har tidigare kört Lysa 90A/10R eller 50/50 Avanza global + Plus Allabolag fram o tillbaka.
Anledningen till 25% svenska småbolag i år är någon form av spekulation att de kan komma att gå bättre närmsta åren om pendeln svänger uppåt igen för sverige. Det känns också lite olustigt att ha för mycket investerat i global närmsta åren när kronan sjunkit så mycket i värde.
Tanke: kommer inte jag alltid ”slå börsen” med denna strategi? De index jag jämför mig själv med är globala eller svenska.
Får jag då en avkastning enligt +10 Sverige och +20% global så kommer min portfölj avkasta +15% och ha slagit svenskt index med 5 procentenheter. Går Sverige -10% och global -20% så kommer jag ha slagit global index med 5 procentenheter. En positiv tankevurpa alltså.
Har tidigare läst i forumet om folk som kör 50/50 Sverige/global, ni får gärna dela era tankar för i år också!
Sparkonto med ränta med hänsyn tagen till faktiska levnadskostnader under 12 månader minus garanterade inkomster under 12 månader vid arbetslöshet eller sjukpenning och försäkringar.
| Fond | Målallokering | Aktuell allokering |
|---|---|---|
| Länsförsäkringar Global Index | 45,5 % | 0 % |
| PLUS Allabolag Sverige Index | 10,5 % | 0 % |
| Avanza Emerging Markets | 7 % | 0 % |
| Handelsbanken Gl Småbolag Ind | 7 % | 0 % |
| Sparkonto med ränta | 30 % | 100 % |
Investeringarna i mellanriskhinkens tidshorisont har omprövats och allt kapital i mellanriskhinken styrs just nu till en kontantinsats som avses användas under året.
Utifrån ett riskperspektiv placerar jag min framtida inkomstpension och en del av min tjänstepension i mellanriskhinken.
| Fond | Målallokering | Aktuell allokering |
|---|---|---|
| Länsförsäkringar Global Index | 65 % | 50 % |
| Avanza Emerging Markets | 10 % | 8 % |
| Handelsbanken Gl Småbolag Ind | 10 % | 8 % |
| PLUS Allabolag Sverige Index | 5 % | 18 % |
| PLUS Småbolag Sverige Index | 5 % | 10 % |
| PLUS Mikrobolag Sverige Index | 5 % | 6 % |
Högriskhinken är tänkt som ett privat pensionssparande när det kommer till tidshorisont. Utifrån ett riskperspektiv placerar jag också min framtida premiepension och en del av min tjänstepension i högriskhinken.
Bland mina spännande spekulationer syftar jag till att investera i hälsovård, ny energi och hållbarhet samt i bolag hemmahörande i min hembygd. Hinkens storlek motsvarar ungefär 5 procent av högriskhinkens fria kapital. Enligt Avanzas portföljanalys är mina spännande spekulationer till 40 procent investerade i Sverige och 60 procent globalt i följande branscher:
| Bransch | Aktuell allokering |
|---|---|
| Sjukvård | 41 % |
| Industri | 24 % |
| Teknik | 13 % |
| Allmännyttigt | 11 % |
| Konsument, cyklisk | 4 % |
| Konsument, stabil | 3 % |
| Råvaror | 3 % |
| Finans | 1 % |