Din portfölj 2024 och är du i Get rich eller Stay rich?

Samma här! :raising_hand_man:

Uppdaterar mitt inlägg från tråden Era portföljer 2023:

• Bufferthinken

Sparkonto med ränta med hänsyn tagen till faktiska levnadskostnader under 12 månader minus garanterade inkomster under 12 månader vid arbetslöshet eller sjukpenning och försäkringar.

Inför 2024 har bufferthinken växt med ett par tusen för att ta hänsyn till kostnadsinflationen.

• Mellanriskhinken

Förra året styrde jag om alla investeringar i mellanriskhinken till en kontantinsats för vår nya bostad. Köpet genomfördes och kapitalet är därför bundet i bostaden. Lite nysparande har skett till mellanriskhinken, men uteslutande placerat på sparkonton med ränta än så länge.

Utifrån ett riskperspektiv placerar jag min framtida inkomstpension och en del av min tjänstepension i mellanriskhinken.

• Högriskhinken
Fond Målallokering Aktuell allokering
Avanza Global 70 % 68,5 %
Avanza Emerging Markets 10 % 9,5 %
PLUS Allabolag Sverige Index 20 % 22 %

Jag har dock länge känt ett sug efter att placera lite kapital i Dimensionals fonder som endast finns hos Handelsbanken. Jag har därför övervägt att inkludera 10 procent Dimensional World Equity i högriskhinken för att pröva känslan med riktigt bra faktorexponering. Det ligger dock några steg bort, särskilt ur ett förenklingsperspektiv. Om jag skulle få tummen ur blir målallokeringen:

Fond Målallokering
Avanza Global 62,5 %
Avanza Emerging Markets 7,5 %
PLUS Allabolag Sverige Index 20 %
Dimensional World Equity 10 %

Högriskhinken är tänkt som ett privat pensionssparande när det kommer till tidshorisont. Utifrån ett riskperspektiv placerar jag också min framtida premiepension och en del av min tjänstepension i högriskhinken.

• Spännande spekulationer (Lekhinken)

Avvecklad under början av 2023 och det finns inga planer att återuppta den.

2 gillningar