- Bufferthinken
Sparkonto med ränta med hänsyn tagen till faktiska levnadskostnader under 12 månader minus garanterade inkomster under 12 månader vid arbetslöshet eller sjukpenning och försäkringar.
- Mellanriskhinken
| Fond | Målallokering | Aktuell allokering |
|---|---|---|
| Länsförsäkringar Global Index | 45,5 % | 0 % |
| PLUS Allabolag Sverige Index | 10,5 % | 0 % |
| Avanza Emerging Markets | 7 % | 0 % |
| Handelsbanken Gl Småbolag Ind | 7 % | 0 % |
| Sparkonto med ränta | 30 % | 100 % |
Investeringarna i mellanriskhinkens tidshorisont har omprövats och allt kapital i mellanriskhinken styrs just nu till en kontantinsats som avses användas under året.
Utifrån ett riskperspektiv placerar jag min framtida inkomstpension och en del av min tjänstepension i mellanriskhinken.
- Högriskhinken
| Fond | Målallokering | Aktuell allokering |
|---|---|---|
| Länsförsäkringar Global Index | 65 % | 50 % |
| Avanza Emerging Markets | 10 % | 8 % |
| Handelsbanken Gl Småbolag Ind | 10 % | 8 % |
| PLUS Allabolag Sverige Index | 5 % | 18 % |
| PLUS Småbolag Sverige Index | 5 % | 10 % |
| PLUS Mikrobolag Sverige Index | 5 % | 6 % |
Högriskhinken är tänkt som ett privat pensionssparande när det kommer till tidshorisont. Utifrån ett riskperspektiv placerar jag också min framtida premiepension och en del av min tjänstepension i högriskhinken.
- Spännande spekulationer (Lek- och lärhinken)
Bland mina spännande spekulationer syftar jag till att investera i hälsovård, ny energi och hållbarhet samt i bolag hemmahörande i min hembygd. Hinkens storlek motsvarar ungefär 5 procent av högriskhinkens fria kapital. Enligt Avanzas portföljanalys är mina spännande spekulationer till 40 procent investerade i Sverige och 60 procent globalt i följande branscher:
| Bransch | Aktuell allokering |
|---|---|
| Sjukvård | 41 % |
| Industri | 24 % |
| Teknik | 13 % |
| Allmännyttigt | 11 % |
| Konsument, cyklisk | 4 % |
| Konsument, stabil | 3 % |
| Råvaror | 3 % |
| Finans | 1 % |