Era portföljer 2023

• Bufferthinken

Sparkonto med ränta med hänsyn tagen till faktiska levnadskostnader under 12 månader minus garanterade inkomster under 12 månader vid arbetslöshet eller sjukpenning och försäkringar.

• Mellanriskhinken
Fond Målallokering Aktuell allokering
Länsförsäkringar Global Index 45,5 % 0 %
PLUS Allabolag Sverige Index 10,5 % 0 %
Avanza Emerging Markets 7 % 0 %
Handelsbanken Gl Småbolag Ind 7 % 0 %
Sparkonto med ränta 30 % 100 %

Investeringarna i mellanriskhinkens tidshorisont har omprövats och allt kapital i mellanriskhinken styrs just nu till en kontantinsats som avses användas under året.

Utifrån ett riskperspektiv placerar jag min framtida inkomstpension och en del av min tjänstepension i mellanriskhinken.

• Högriskhinken
Fond Målallokering Aktuell allokering
Länsförsäkringar Global Index 65 % 50 %
Avanza Emerging Markets 10 % 8 %
Handelsbanken Gl Småbolag Ind 10 % 8 %
PLUS Allabolag Sverige Index 5 % 18 %
PLUS Småbolag Sverige Index 5 % 10 %
PLUS Mikrobolag Sverige Index 5 % 6 %

Högriskhinken är tänkt som ett privat pensionssparande när det kommer till tidshorisont. Utifrån ett riskperspektiv placerar jag också min framtida premiepension och en del av min tjänstepension i högriskhinken.

• Spännande spekulationer (Lek- och lärhinken)

Bland mina spännande spekulationer syftar jag till att investera i hälsovård, ny energi och hållbarhet samt i bolag hemmahörande i min hembygd. Hinkens storlek motsvarar ungefär 5 procent av högriskhinkens fria kapital. Enligt Avanzas portföljanalys är mina spännande spekulationer till 40 procent investerade i Sverige och 60 procent globalt i följande branscher:

Bransch Aktuell allokering
Sjukvård 41 %
Industri 24 %
Teknik 13 %
Allmännyttigt 11 %
Konsument, cyklisk 4 %
Konsument, stabil 3 %
Råvaror 3 %
Finans 1 %
4 gillningar