Buffert på sparkonto med ränta, mellanrisk 50/50 på Lysa. Det långsiktiga sparandet är fördelat enligt nedan uppställning, 75% Aktier, 15% Räntor och 10% Guld.
DNB Global Indeks är en favorit. Jag valde LF av den enkla anledningen att den har svenskt säte. Jag ha en del pengar i den och det kändes tryggare. Dessutom är LF snabbare vid köp och sälj, samt uppdatering av kurs. Annars gillar jag DNB, den är lite bredare och utesluter inte lika många bolag.
PLUS alla bolag är också en favorit. Den är både bredare och billigare än SEB. Där har jag valt SEB, då PLUS är för ung, jag vill att de ska ha funnits i minst 3 år. Sen är PLUS en liten fond sett till förvalat kapital (PLUS 990 MSEK och SEB 32 000 MSEK). Men i framtiden så kanske
Svenskt eller Norskt säte spelare inte så stor roll för min del, även om Norge är utanför EU så följer de i princip samma regleringar som oss. De tenderar till och med att va mer strikta än oss.
Affärsdagen är densamma för både LF och DNB så att LF syns snabbare på kontot har ingen effekt så länge man inte byter fonder ofta.
Att vänta 3 år för att sen byta till PLUS alla bolag kommer ju inte att kosta dig många kronor i avgift eller försämrad riskjusterad avkastning så det är väl helt rimligt om man tycker att det känns tryggare med fonder som har varit etablerade så pass länge. Sen så verkar ju PLUS fonder genom FCG fonder som i sin del har funnits i över 3 år.
JPM multifactor kan du kika närmare på isåfall, löjligt billig, dock lite svart låda i implementeringen av faktormodellen, hittar du ngt om exakt hur deras algoritm ser ut så posta det gärna
Jag har ett antal olika regionala aktieindex, globala småbolag, som svensk representant tog jag småbolag, ett par räntefonder (olika längd, företags- och statsobligationer) och guld.
Tyvärr saknas riktigt långa obligationer sedan Nordea lade ner sin fond och andra råvaror har jag inte heller något riktigt bra alternativ.
Har en kombination av tidsperioder som vägs samman för att mäta relativt momentum.
Går lång de 3 bästa.
Har en variant av glidande medelvärde som filter för att inte gå lång om det är under.
Kör allt i fonder (utom guld) som ska handlas i SEK och ha så snabb handelstid och likviddag som möjligt. Men använder portföljbelåning för att sälj och köp ska ske samtidigt.
Sedan för att minska ombalaserings-tajming-tur/otur eller vad man ska kalla det så har jag delat upp det och omsätter 1/4 per vecka. Så perioden jag håller blir 28 dagar istf en månad.
Var väldigt sugen på Avanza Zero och Avanza Global också, eller någon miljö eller teknikfond. Aktiespararnas direktavkastning tycker jag också var intressant. Men landade till slut i dessa.
HB småbolagsfond är dyrare än vad jag egentligen vill betala (max 0,4%), men hittade ingen billigare global småbolagsfond…
Fränt! Min ser nästan likadan ut och försöker hålla det enkelt. Är också kluven kring HB småbolag men vill så gärna äga allt. Dyker det upp en liknande till lägre avgift så byter jag direkt.
Så här såg min portfölj ut 2022 och den kommer förmodligen fortsätta på samma vis även i år, möjligtvis att jag plockar bort 5% från Sverige och lägger in i Länsförsäkringar Global. Funderar på att byta till Avanza Global, men vill inte riskera att stå utanför marknaden de dagar som bytet tar…
Den bilden kan ljuga om Du sparar i itpk el itp1. Inom både itpk och itp1 så går det att välja mellan olika banker/försäkringsbolag dessutom så går det för hela itpk o 50% av itp1 välja fondförvaltning. I fondförvaltning kan man i sin tur välja mellan bankens/försäkringsbolagets entrelösning eller själv välja fonder som finns tillgängliga hos banken/försäkringsbolaget