Era portföljer 2023

Jag tänker att omplacera 5% av min ISK till AMF aktiefond småbolag eller PLUS småbolag sverige och 5% till Avanza Emerging markets. Typ:

ISK
AMF aktiefond global (35%)
Avanza USA (30%)
Spiltan globalfond investmentbolag (10%)
Spiltan aktiefond investmentbolag (10%)
AMF Aktiefond Småbolag (5%)
Avanza emerging markets (5%)
BGF World Energy (5%)

PPM
AP7 Aktiefond (70%)
Spiltan globalfond investmentbolag (30%)

ITP1 TJP
Alecta traditionelförsäkring (50%)
Storebrand fondförsäkring (50%)

• Storebrand USA (80%)
  • Storebrand Sverige (20%)

Vad tycker du?

1 gillning

Använd belåningen på Avanza, så kan du köpa och sälja parallellt istället för att vänta. Blir ett extremt kort lån och det kvittar sig självt när pengarna från försäljningen kommer in på kontot, så länge de täcker summan för lånet.

1 gillning

Stuvat om lite bland fonderna och hoppas kunna hålla mig till nedanstående under 2023:

LF Global Index 18%
Avanza Global 18%
Swedbank Robur Globalfond A 13,5%
Swedbank Robur Access Asien A 9%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 9%
PLUS Allabolag Sverige Index 9%
AMF Aktiefond Småbolag 9%
PLUS Fastigheter Sverige Index 4,5%
Xetra-Gold ETC 10%

4 gillningar

En globalfond är ju redan typ 60% usa.

Var mest nyfiken på resonemanget bakom att ta ett aktivt bet på amerikanska marknaden.

Själv tänker jag tvärtom och skulle undervikta. Alltid nyttigt att höra någonting annat än det man själv tänkt
.

Nu har jag hunnit investera 60k dettta år och har blivit följande.
20k lysa (100% aktier)
20k lf global index
20k xact norden högutdelande

Kommer köra denna fördelning ett par år frammåt är det tänkt utdelningarna frpn xact norden högutdelande hamnar i mina 4 stycken lek aktier vilket är:
Sca b, sbb, axfood, essity.

2 gillningar

Lysa: Har ändrat om fördelningen från 70/30 aktier och räntor till 90/10 aktier och räntor.

Avanza: Länsförsäkringar global indexnära 70%
Plus Sverige Alla Bolag
Avanza Zero (sparar inte i den aktivt)
Avanza Global (sparar inte i den aktivt)
Avanza Emergin markets
Spiltan Aktiefond investmentbolag
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Hermès Aktier 1
LVMH Aktier: 1

Har också sparkonto på Klarna obundet ränta med 2% :slight_smile:

3 gillningar

Gjorde lite justering efter 2år, inget större ingrepp. Har viktat om så att Sverige står för 20% istället för 15% genom att ta in mikrobolags fonden.

Annars är jag fortsatt nöjd, kan komma justering om @PLUSfonder lanserar någon global fond eller global småbolagsfond som kan matcha HB och Storebrand med lägre avgift såklart :slight_smile:

9 gillningar

Lysa 90/10 opti 7.

1 gillning

Spännande portfölj! Skulle gärna ta del av hur portföljen presterar om du kört den några år? Alternativt eventuella simuleringar du gjort i annat fall. Sitter du på siffror som årlig avkastning, max drawdown, sharpekvot?

Hur avvägde du beslutet kring hävstång, var det antingen mer renodlad aktiefondportfölj utan hävstång eller en diversifierad med räntor & hedge med hävstång? Eller andra avvägningar?

1 gillning

År 2023 Februari
100% Nordnet One Offensiv i alla Isk.
Målet är hålla sig borta från fondbyte i fortsättningen :grin:

3 gillningar

Efter en hel del argumenterande med mig själv ser det ut såhär i år. Jag är medveten om att portföljen inte följer forskningen, men jag får ta det i steg, har ju bara hängt här på RT ett år :slightly_smiling_face:

Svenska bolag

• Direktägda aktier 25%
  • Avanza Zero och Skandia Sverige Expon. 17%

Globala index

Småbolag

• ZPRX och ZPRV 3%

Emerging Markets

Räntor

• Cash på sparkonto 8%
  • AMF Mix och Storebrand Obligation 1%

Lekhink 7%

• Gruvbolag och skogsbolag och en slatt Storskogen
1 gillning

Kul att se hur alla tänker!

Jag har haft 70% LF global, 10% Avanza Emerging, 10% Handelsbanken småbolag och 10% PLUS alla bolag Sverige.

Dock känner jag att jag vill glömma bort mitt sparande så kommer föra över allt till Lysa 100% aktier. Jag har ändå lite för kul på Avanza så kommer ha en lekhink där jag försöker slå index och avkastningen går till ovan nämnda fonder där syftet är att försöka slå Lysa.

Mycket tävling men det blir en bra kombo av att glömma av mitt sparande samtidigt som jag får ha lite kul!

1 gillning

Får jag fråga en grej…? Varför är dessa ”lekhink” jämfört med andra ”direktägda aktier”?

Aktieexponering är aktieexponering, räntor är räntor. Du har en 90/10 aktier / räntor portfölj, det finns inga skäl att fördela den vidare. Eller är det jag som är ute och cyklar?

2 gillningar

Du har naturligtvis helt rätt. Enskilda aktier är hög risk och borde kategoriseras som lekhink.

Men i mitt huvud är tex Volvo, Nordea och Assa trygga investeringar i jämförelse med guld- och silvergruvor och små pappersföretag. Kanske beror det på att jag haft dem så länge.

En annan invändning jag har mot min egen portfölj är att jag dubbeläger tex Investor - dels som aktie och dels i Avanza Zero.

Och jag ska göra något åt det här, men jag måste ta ett steg i taget. När vi gick in i 2022 hade jag ännu mer aktier och ännu mer svenskt. Gillar inte att ändra för mycket på en gång helt enkelt

2 gillningar

Snälla, glöm nu dom hinkarna.

Du kan väl se ditt investerande/sparande som en helhet. Du har typ en 90/10 portfölj. Punkt. Slut. Full stop.

Det jag menar är att det spelar ingen roll om din aktieexponering är fonder eller enskilda aktier.

Kör på, keep it simple, lycka till!

3 gillningar

Jag kör ju på en simpel grundportfölj (högrisk), till barnen och frugan. Där kör jag enbart LF global, PLUS allabolag och AMF Mix. Men till min egen pension, så är jag villig att ta mer risk.

Man skulle ju kunna öka andelen underliggande aktier rejält genom att inkludera tillväxtmarknader och global småbolag, jag skulle då gå upp från ca 2000 bolag till ca 5000 bolag. Det borde gå hand i hand med allmän indexinvesterings-teori, att köpa hela marknaden. Frågan är om det är värt den högre avgiften på dessa två fonder? Mitt snittpris för hela portföljen ökar då från ca 0,20 till 0,30 typ.

2 gillningar

Skaffat ISK hos Spiltan och SPP som har samarbete med fondab. Anledningar;
Slippa se innehaven i appar/banken, ha en mer direkt kundrelation och för att inte byta en massa. Fick Per H Börjessons bok i brevlådan som trevligt välkomnande av Spiltan, bra läsning!

Portföljen;

Storebrand USA 40%
Storebrand Europa 16%
Storebrand Japan 4%
Storebrand Sverige 20%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%

Avgift ca 0,21%

4 gillningar

Varför just Japan? :slightly_smiling_face: (Satt och funderade på samma idag eftersom jag valt bort EM men kunde inte riktig rättfärdiga det )

1 gillning

Köper mest aktier i bolag jag har bra koll på och som jag anser är felvärderade på lite längre sikt. Rätt eller fel, men det passar mig bäst och har lönat sig de sista 10 åren. Men har också en del korträntefond, globalfond samt Lysa. Korträntan ska bytas mot långränta men än så länge lite för tidigt tror jag.

2 gillningar

Identiskt här!