Era portföljer 2023

Äh det är mest för att Japan är näst störst i globalt aktieindex. Har ungefär samma vikt som index om man ser till det som inte är Sverige :slight_smile:

Är jag den enda med 10% Räntefond i min Högrisk portfölj? Kör alla 100% aktiefonder?

1 gillning

Jag har bara 75% aktier i min långsiktiga portfölj. 10% räntor och 15% guld och råvaror.

3 gillningar

Skönt att höra. Jag har inbillat mig att en 90/10 är ett bättre alternativ framförallt nu när räntorna tar fart.

Jag har dock två Högrisk portföljer, en till barnen (ca 15 år till uttag) och en till min pension (30+ år).

Till båda kör jag nu 90/10 men överväger att öka min pension till 100/0.

1 gillning

I allt mitt pensionsspar och i barnspar så kör även jag 100% aktier. 80% globalt, 10% Sverige och 10% tillväxtmarknader.

3 gillningar

Ja det låter vettigt. Framförallt om man har en mellanriskhink och en bra buffert. Vilket jag har. Ska sova på saken :+1: Tack.

2 gillningar

Lysa kör jag 90% aktier och 10% Räntefonder:)

1 gillning

Vad sägs om denna portfölj? Hade ni valt annan annan fördelning?

Avanza Global 50%
Spiltan Aktiefond investmentbolag 15%
Spiltan Globalfond investmentbolag 15%
Avanza Emergings Market 10%
Avanza Zero 10%

2 gillningar

Det mesta på Lysa hållbar men tänkte “tävla” mot den på Fondo, även om det blir olika innehav. Tänker stuva om från lekhinken och köra passivt istället, behåller en mindre procent i lekhinken bara.

På Fondo tänker jag:

Skandia Global 0,14% (70%)
Robur Access Asien 0,30% (10%)
Plus Alla bolag Sverige 0,15% (10%)
Plus Småbolag 0,29% (10%)

Total kostnad 0,172%

Kommer AMF Småbolag in på Fondo byter jag nog den mot Plus Småbolag

Väntar dock till kvartalet kommer med att sätta in på Fondo för slippa skatta en extra gång på kapitalet. Har inte bestämt om jag ska sälja allt direkt och sätta på sparkonto först eller låta det ligga kvar på börsen tills slutet på Mars :upside_down_face:

2 gillningar

Kul! Det här ser vi fram emot att följa :smile:

Det enda jag vill påpeka är 30% i investmentbolag. Den delen har ganska hög risk (få bolag), jämfört med övriga fonder i portföljen. Jag personligen hade nog minskat deras andel. Men det är högst personligt och vi vet inte sanningen förrän du ska ta ut pengarna. Det blir ett bet, som du kanske får utdelning för, men det finns en högre risk i det.

1 gillning

Har haft variationer av den sedan början av 2021 ungefär men 100% nuvarande fördelning sen Juni 2022.
Finns på shareville, om du vill hålla koll, Havde heter jag där.

Jag har gjort lite egen backtesting med siffror från Avanza. Kan städa upp lite i min excel och dela den imorgon.

Angående hävstången ville jag ha så mycket hävstång som möjligt med lite buffert upp till nästa räntenivå.
Jag har ca 7,5% buffert (på eget kapital) upp till nästa nivå och portföljen bör inte ha gått ned mer än så vad jag kan se sedan ca 2006.

3 gillningar

Har vi helt släppt RTs modellportföljer? Är det bara jag som har kvar dem?
Är RTs rekommendation bara Lysa nu för tiden?
Kankse ska sluta vänta på ombalaneringsavsnittet då.

3 gillningar

Jag tycker att modelportföljerna är bra portföljer för många. Jag själv tar stor inspiration från dessa.

2 gillningar

Jag kör också modellportföljerna med en liten twist :+1:

Lysa är för tråkigt för mig. Jag vill välja fonder och ombalansera själv, tycker det är kul.

1 gillning

Bra fråga.
jag följer dessa - hoppades på ett avsnitt ang ombalansering etc. :slightly_smiling_face:

Som jag uppfattat det finns det inga uppdateringar i modellportföljerna för 2023 utan de ser ut som förra året. Följdaktligen är det väl bara att balansera om till ursprunglig fördelning även utan ett avsnitt?

Mvh Kroken

3 gillningar

Ja, det är sant.
Vissa år har ju vi fått superlyxig service med uppdaterade fonder och fördelningar. Man kan väl anta att om vi använder samma fonder och fördelning som senast så blir det ganska bra.

Nu så, här kommer min backtest 2006-2022. Siffrorna är mestadels tagna från Avanza men för några av fonderna är de tagna från andra källor. För några av fonderna behövdes data tas från andra fonder p.g.a. brist på historik men det borde vara tillräckligt nära. Om någon upptäcker ett fel jag har gjort får ni gärna hojta till :slight_smile:

Backtest 2006-2022

4 gillningar

Väldigt fint arbete du lagt ned på detta, tack!

Det enda fel jag noterar är att du räknar med aritmetiska medelvärdet exkl. ränta i beräkningen av Sharpe/Sortino. Visst borde det rimligen vara medelvärdet inkl. ränta? När jag korrigerar detta sjunker Sharpe till 1,01 och Sortino till 3,57, vilket är mer rimligt men ändå väldigt bra förstås! Utklassar majoriteten av portföljer :slightly_smiling_face:

Du räknar även implicit med ombalansering av hela portföljen 1 gång i slutet på varje kalenderår. Hur gör du i verkligheten? Jag tror att siffrorna kan bli ännu lite bättre med ombalansering kvartalsvis eller med relativa spann för varje fond, men jag förstår att det inte går att få in i ditt backtest.

2 gillningar