Jag har fått tips om appen Dreams, som mikro-sparar åt dig. Finns det någon som har erfarenhet av denna appen? Vågar inte hoppa på och testa än…
Har testat cirka en vecka hittills, mina tankar:
Är nöjd än så länge, mycket smidigt att komma igång och den gör vad den utlovar.
Gillar verkligen dreams! Använt i ett år till olika konsumtions mål (typ sparat ihop till julklapparna under ett år etc) och semestrar.
Hej,
Jag har använt dreams ett par månader. Sparar där till en resa på semestern i sommar. Har inte provat att plocka ut några pengar än, men det verkar vara väldigt enkelt.
Jag har lagt in lite olika typer av microspar-funktioner, så som tjuven och kalenderkaos. Det finns en hel del roliga funktioner att använda sig av 
Återupplivar den här tråden.
Fick reda på att Dreams kommer att höja priset av sin spartjänst från 10 kr till 29 kr i månaden. Dyr fondlösning och ingen sparränta. Tanken är god, men tjänsten blir för dyr. Jag kommer istället ha ett automatisk överföring varje vecka som tillfällig lösning. Med anledning av detta så bestämde jag mig att avsluta med Dreams.
Kuriosa: En sak som Dreams gjorde bra var tjänsten tvingade mig att spara, men detta resulterade i att varje vecka innan lön så hade jag inga pengar på på lönekontot. Så jag var tvungen att överföra pengar från min bufferthink för att klara månanden. Efterhand insåg ja att sparhacken som Dreams erbjöd överförde alldeles för mycket pengar från mitt lönekonto till Dreamskontot. Nu när jag har stängt av Dreams inser jag nu, jag har mer pengar på mitt länekonto. Nackdelen med att spara för mycket ![]()
Från och med 12 december 2023 övergår Dreams till en abonnemangstjänst. För de kunder som har ett Dreamskonto skapat innan 12 december 2023, sker första debitering tidigast 1 februari 2024, och kostar 29 kr/mån oavsett hur du använder tjänsten. Vi erbjuder även ett utökat premiumabonnemang för 49 kr/mån där Dreamskortet ingår.
https://help.getdreams.com/en/articles/842410-kostar-det-nagot-att-anvanda-dreams
Jag tycker det verkar som att många av dessa olika “smarta” sparapparnas affärsmodell är att de börjar som gratistjänster i ett par år för att sedan gå över till prenumerationstjänster när de väl fått tillräckligt med trogna kunder. Då finns det vissa som känner att appen är nödvändig för ens ekonomi och så börjar man betala…
Någon som vet om någon liknande app som Dreams?
Gillade just sättet man blir tvingad att spara på. Samtidigt som det per automatik drogs pengar om tex favoritlaget gjorde mål och det var fullmåne. Men gillar såklart inte att de ökar kostnaden.