Snubblade på denna nyheten på SVT om en ung tjej som använt en app för att spara ihop till sin lägenhet.
Kul tänkte jag, kanske är det Lysa eller något liknande?
Nej, då visar det sig att detta är en app som varje månad automatiskt för över pengar till ett konto med oklar insättningsgaranti och utan ränta - och dessutom tar appen betalt för det hela. Troligen tar ju appskaparna dessutom räntan också. Det hade varit billigare att ha pengarna i madrassen!
För mig är detta helt sjukt, men det verkar ju inte ovanligt att falla för detta. Tjejen i klippet verkar ju ha insett att det inte var något vidare, men jag tycker inte att journalisten riktigt ger det rättvisa och artikeln är väl närmast neutral.
Det är Dreams och den använder sig av gamifikation för att driva till sparande. Det som är bra är att de som inte annars skulle spara pengar gör det. Det som är dåligt är den hutlösa avgiften de tar ut om 10 kronor per månad. Deras fond man kan spara i direkt via appen är också ett rån. En blandfond som kan investera i aktier och företagsobligationer i mixen 70/30 till 0/100. För det tar de via Ålandsbanken ut 1% i avgift. Hutlöst.
Jag antar att man kan säga att man betalar för gamifikation (spelifiering?), och ja det lockar ju uppenbarligen andra än RikaTillsammans kärnpublik. Men det ställer ju verkligen frågan över hur dåligt ett erbjudande kan vara innan det är bedrägeri
Dreams är en bra app för flera saker, jag har tidigare använt den när det bara fanns kontosparande som inte kostade något. Den är bra för att trigga småsummesparande och den är framför allt praktisk när man är ett kompisgäng som ska spara ihop till nåt kortsiktigt mål. Det är synd att de införde månadsavgift + dyr fond för appen i sig är intressant. Beteendeekonomi är spännande. Vill även minnas att Jan har intervjuat deras (tidigare?) beteendevetare Elin Helander?
Absolut att det kostar pengar men det de tar ut är rena rama rånet.
De är med i ”1% for the climate” där medlemsföretag skänker 1% av sin rörelsevinst till klimatändamål. För 2023 kommer Dreams betala över 1miljon kronor, vilket betyder att de räknar med en rörelsevinst över 100 miljoner kronor.
Så mycket kostar det inte att utveckla en digital tjänst idag.
Min teori är att affärsmodellen för många av dessa nya apparna för sparande går ut på att från början erbjuda en bra tjänst gratis för att sedan efter ett tag börja ta ut avgift när man byggt upp en kundbas, avgiften ska vara så pass liten att de flesta väljer att helt enkelt fortsätta använda appen, och sedan blir de vinstdrivande då kostnaden för underhållet av appen ligger på samma nivå som tidigare.
Läser man igenom ToS på dessa appar när de precis släppts står det i stil med “…denna app kostar för nuvarande inget men det kan ändras i framtiden”
2023 skänker Dreams över 1 miljon till klimatarbete via miljöorganisationen 1% For the Planet
Klickar man för att läsa mer står det på nästa sida
Från och med augusti 2022 lovar Dreams donera minst 1% av våra totala intäkter genom nätverket 1% for the planet.
Vilket stämmer bättre. Jag skrev rörelseresultat, men tydligen är det intäkter det tas 1% från rakt av. Jag antar att det de kommunicerar är korrekt och då kommer de få in över 100 miljoner under innevarande år vilket är bra. Inget man snyter fram under ens tredje verksamhetsår utan bra backning och solitt team.
Beror ju på vad alternativet är. Appen tycks ha fått henne att komma igång med ett sparande även om det inte var det allra bästa ur ett antal olika aspekter. Utan appen kanske hon inte kommit igång med att spara alls. Hon fick ihop sparade pengar och sparar nu på annat sätt. Ett lyckligt slut!
Lite på temat att man ska inte låta det bästa bli det godas fiende. Bra att hon ens kom igång med sparande! Att spara på något sätt är inledningsvis bättre än att inte spara alls.
10 kronor för ett konto är så klart dyrt. Men om den lilla summan möjliggör sparande som annars ej skett är det givetvis värt det. Därför tveksamt tala om att det kostar mer än det smakar. Sen att det inte verkar vara någon ränta är rätt märkligt faktiskt, hoppas det ändras.
Det mest skrämmande i sammanhanget är väl egentligen inte att någon tar betalt för en app med oklart värde (dock kanske för vissa, som nämndes av någon ovan), men vad som är skrämmande är att SVT promotar det hela.
Eftersom det finns både billigare och mer lämpliga sparformer borde inte våra skattepengar gå till att rekommendera sådant. Kanske borde reportrarna researchat lite om de nu ska erbjuda service till invånarna. Kanske till och med hittat hit till detta forum
Sett klippet och tycker ändå hon kommer till insikt i slutet av inslaget, appen verkar ha öppnat hennes ögon för att påbörja sitt sparande. Står ju även i texten att hon ser tillbaka och är lite mer skeptiskt till dessa typer av appar & dess popularitet.
Ja, det kanske inte är den optimala “spar-appen” - men i detta fallet så verkar det som att det lyckades få en tidigare ganska så ointresserad person gällande sparande till att väcka nyfikenhet & intresse för privat sparande.
Sen kan man såklart kanske lägga till en disclaimer alt. jämförelse av de avgifter som denna app tar fram. Tycker SVT har gjort det lite lätt för sig, speciellt med rubruken “…sparade genom app och köpte lägenhet.”. Kanske hade varit klokt att utöka inslaget med lite mer nyanserad bild kring kostnader/avgifter i dessa appar.