Jag undrar om någon här på RT har erfarenheter av att Microspara.
Min egen definition av det vore att varje gång jag bestämmer mig för att spara genom att inte köpa något så sätter jag in motsvarade belopp på sparkonto / fonder. Vi pratar om mindre köpbeslutet här, låt säga i storleksordningen 100-2000kr
Exempelvis ett restaurangbesök, klädesplagg o.s.v.
Detta skulle inte vara någon ersättning till månadssparade utan ett komplement.
Ni som gör / provat detta, hur mycket har det blivit. Tex sätt i % förhållande till månadssparande?
Jag killgissar att det skulle kunna bli nån tusenlapp per månad för egen del.
Jag ger mig själv en månadspeng som jag strävar efter att använda så lite som möjligt av. Det blir lite av en sport. Gör också att jag uppskattar det jag unnar mig mer tycker jag. Känner inte heller att jag behöver så mycket. En måltid på stan eller en köpefika på någon utflykt t ex.
I slutet av månaden åker det som är kvar av månadspengen in på separat konto på Lysa.
Om jag t ex går ut och äter med pojkvännen så tas det från annat gemensamt konto. Så han blir inte drabbad av mitt extra sparande.
Med tanke på att jag redan har en sparkvot på i snitt ungefär 40-50% (ej inkluderat periodisering för större utgifter) känner jag inget behov av att pusha mig till att spara mer.
Jag har på min bank inställt att alla kortköp rundas av uppåt till närmaste 50. Köper jag något för 59:- går 41:- in på ett sparkonto.
Använder det som en minibuffert, inte som ett sparande.
Jag jobbar lite så.
Jag har ett snus, rök, spel och alkohol Isk.
Så varje gång jag inte köper något av ovanstående var tanken att jag ska sätta in pengar.
Nu skapade jag detta innan vi bildade familj och tanken var nog att jag skulle lyckas få ihop rätt mkt pengar iom att tex en snusar kanske lägger 15 k på snus/år… rökare nå liknande osv.
Men eftersom livet blev dyrare så brukar jag lägga undan dom gånger jag inte spelar stryktipset för 144 kr. Jag sätter inte alltid in men lite då och då
Öppnade kontot 1/4 2021 och värdet är idag ca 7700 kr. Inköpen är lite högre eftersom börsen gått ner.
Det är inte en typ av sparande som passar mig, istället gör jag såhär:
Har en förbestämd summa varje månad till investeringar på lång horisont som överförs och investeras automatiskt vid löning till Lysa och Nordnet. Har även en (mindre) summa som förs över till ett sparkonto med kort horisont (semester, budget, större inköp (nödvändiga eller ej)).
Jag är nöjd med att kunna spara denna summa och bestämt den i enlighet med min budget. Jag behöver sedan under månaden aldrig få dåligt samvete för vad jag spenderar pengar på. Jag ställs aldrig inför situationen “ska jag unna mig detta eller (micro)spara motsvarande summa?” för jag har redan ett sparande som jag är nöjd med som dras utan att jag tänker på det. Om jag känner att jag kan och vill spara mer skulle jag istället höja mitt automatiska månadssparande snarare än att gå runt och fundera på microsparande veckorna i ända.
Jag kan inte fatta varför inte Avanza kan låta en köpa alla fonder i en isk till en förbestämt fördelning precis som månadssparande, men med pengarna som finns tillgängligt på iskt… då hade det bara varit å föra över via trustly tex så sköttes det automatiskt precis som det görs på lysa…
Nowo appen/kortet hade ju ett sådant upplägg innan att man kunde ställa in regler och när man använde kortet gick sparandet automatiskt in på fonden enligt dess regler, det va super - utom fonden…
Mitt microsparande består av att jag lägger undan alla mynt och 20 kronorssedlar jag får som växel. Sparar tills jag ska betala för en dyrare resa, ungefär vartannat år. Det brukar då vara mellan 15 och 20 tusen, inklusive det som min fru också sparar på samma sätt.
Pga pandemin var det nu länge sedan vi gjorde en längre resa så hoppas på mera pengar nästa gång!