Har ni en unna-er-fond?

Hej,

Jag och min sambo ska flytta till hus. Hittills har vi mycket “ärvda” möbler, eller saker vi hittat billigt, och dessutom bor vi idag på en fjärdedel av ytan (mycket nytt kommer krävas).

Det kommer bli mycket köp som är av typen att man vill ha från dag ett, och man kommer alltid vilja ha det. Det kommer dyka upp nya grejer som man vill-höver senare, etc. Länge kommer det finnas ett behov av halvstora köp på 1000-10000 kr (fler Sonos, nytt soffbord, fler fina lampor etc).

Idén slog mig att vi lägger in 50k vardera på ett ISK, dvs totalt 100k. Avkastningen använder vi 100 % till att köpa grejer som vi vill ha till huset tillsammans. Är värdet under 100k får vi inte använda kontot.

Jag gillar idén pga:

• Pengarna känns “gratis”. Visst, jag snor från alternativa investeringar, men vi har andra sparade & investerade pengar utöver detta.
  • Det blir ett konkret och effektfullt sätt att få ett mer fysiskt värde på investeringar. Om vi helt plötsligt kan köpa en fin matta för 8000 utan att märka någon skillnad i vardagsekonomin blir det en påminnelse att “wow, tänk vad värt det är att ha våra pengar investerade”.
  • Ska vi göra något större, typ en köksrenovering, så har vi redan 100k sparade som vi kan använda direkt, istället för att spara ihop från “noll”.
  • På samma tema kan vi använda kontot som buffert ifall tvättmaskinen går sönder eller liknande.

Ja, ni hör ju att det bara handlar om mental bokföring men jag gillar nog idén. Största funderingen är kanske hur stort kontot bör vara. 50k vardera kan vi lämna åt det här utan att fundera särskilt mycket eller att göra avkall på mycket annat men kanske att man i framtiden kommer vilja öka fonden till det dubbla, eller något.

Har ni något liknande? Antingen individuellt eller som den här formen? Vad tycker ni? Om ni inte har något liknande, har ni tänkt tanken men valt bort det? Eller annat.

6 gillningar

Ett av mina sparkonton på Avanza har jag namngett “Dreams and Yolo”, Ni får gissa vad det används till :slight_smile:

2 gillningar

Är kontot tänkt till “vill-höver senare” köp?
Alla andra inköp som behövs “nu” ska köpas in innan?
Är det korrekt?

Inte en helt dum idé. Dock kan det uppstå lite problem om ni är strikta att allt ska köpas med överskottet.
I snitt bör ni får 5-7k över varje år. Ger inte mycket utrymme för att köpa saker ni har i er lista. Skulle det dessutom vara så att börsen går ner, kanske ni inte får köpa något under ett eller flera år.

Hur skulle det kännas då och vilka konsekvenser får det?

Är kontot tänkt till “vill-höver senare” köp?
Alla andra inköp som behövs “nu” ska köpas in innan?

Det kommer bli många köp “direkt” ändå. Och det finns ju inget som stoppar oss att köpa saker “ändå”, fast då inte ta pengarna från detta konto bara. Det kan absolut vara så att vi köper saker med detta konto första dagen i huset, men att vi köper något vi vill ha men egentligen prioriterad ned.

Vi är båda dåliga på att spendera pengar och skjuter gärna upp inköp av saker för länge, för att sedan säga “varför har vi inte köpt detta tidigare?”. Tanken är att detta konto ska hjälpa lite med det, och krydda vardagen/livet.

[…] Hur skulle det kännas då och vilka konsekvenser får det?

Ja, det här är väl det lite tråkiga kanske. Och här kanske man får fundera på om man vill göra några ändringar - ha en större summa från början? Säga att efter varje inköp så måste summan på kontot öka med 500 kr (dvs har kontot växt från 100.000 till 105.000 får du köpa något för 4.500 - 500 kr lämnas till att hjälpa kontot växa). Vet inte. Svårt att tänka på hur det blir, känner att jag hellre provar. Förlorar ju ingenting på att prova heller, var det tråkigt så har jag bara haft pengarna på börsen.

Och som sagt innan så FÅR vi ju köpa nya solstolar eller smarta gardiner för våra “vanliga” pengar, och vi kommer spara till större saker gemensamt också. Men detta hade hjälpt de mer okynnesköpen kanske. Som inte blir så stora, som du säger.

1 gillning

Om ni har rum att växa i som ni inte behöver just nu så prioritera ner dessa och låt dem stå tomma.

1 gillning

Ja, självklart. Men vi flyttar till större även för att vi behöver större nu :slight_smile:
Målsättningen är inte att fylla besinningslöst bara för att inte ha tomt. Förstår att det lät tokigt!

1 gillning

Ni verkar ha funderat på det lite i alla fall.
Bara att prova, ni har inget att förlora så som ni tänker nu.

Jag ville mest undvika att det blir en total bromskloss och kanske att ni mår dåligt av det trots att ni har råd att köpa saker med “andra pengar”.

2 gillningar

Jag ville mest undvika att det blir en total bromskloss och kanske att ni mår dåligt av det trots att ni har råd att köpa saker med “andra pengar”.

Haha, det hade verkligen varit typiskt om vår metod för att bli bättre på att spendera pengar gör så att vi spenderar ännu mindre pengar…

Men precis, inget att förlora så någon modell av det här blir det nog att försöka. Är nyfiken på om det finns varianter på upplägget :slight_smile: Kanske nån här som prövat innan

2 gillningar

Jag är ett stort fan av mental bokföring. Om det hjälper en att få ordning, struktur och tänka igenom saker innan de “bara händer” så finns ingen nedsida i min bok.

Mvh Kroken

5 gillningar

Jag gillar mental bokföring. :blush:
Själv har jag ett Glad-konto. Automatisk överföring på 2000kr/mån och sedan överför jag manuellt vid olika tillfällen t ex om lönen är högre än vanligt eller jag spenderat mindre under månaden så det finns ett ”överskott” när nya lönen landar.

Eftersom jag har ett tillräckligt sparande på andra konton så är Glad-kontot till för konsumtion. Får köpa allt som gör mig glad, men i huvudsak blir det resor o inredning.
Det svåraste är att faktiskt göra det, använda pengarna alltså. Det är ju så tillfredsställande att se även det kontot växa…:crazy_face:

6 gillningar

Hela mitt kapital står till förfogande om jag känner att “unnandet” trumfar något annat jag kan använda pengarna till. Eftersom jag använder pengarna för att köpa mig tid och frihet, så vinner oftast tid och frihet, men inte alltid.

3 gillningar

Det är ju så tillfredsställande att se även det kontot växa…:crazy_face:

Haha, exakt så känner jag! Förhoppningen är väl att “nysparandet” ska vara någon annanstans, och blir det för stort kan man föra över en större summa till detta konto så att det istället växer fortare, så kan jag spendera mer på så sätt…

3 gillningar

Jag tycker att det låter hur kul som helst :dancer:

1 gillning

Var tvungen att googla YOLO men nu vet jag vad det betyder. :slight_smile:
PS: Fick också googla FOMO.
/Nyfiken

4 gillningar

Vi har ett nöjeskonto som vi sätter in lite på varje månad. Kan användas till vad som helst. Men det är placerat på sparkonto och det hinner oftast bara bli små summor så känns inte lönt med isk.

1 gillning

Har själv oxå fått googla förut på sånna förkortningar… Svaret är att de finns svenska uttryck för samma sak sen gammalt…

Ja, men det finns inte plats i rutan på Avanza att döpa sitt konto till “Drömmar som du bör unna dig eftersom du bara lever en gång” :slight_smile:

1 gillning

Det är såhär jag tänkt om hela mitt kapital. Insatta pengar är pengamaskinen. Allt utöver insatt summa är avkastningen och till för att finansiera ett rikare liv. Tex resor bilar, mm. Visst har jag valt att låta en del av avkastningen va kvar och växa vissa år. Och något år har avkastningen gått ner till noll. I år har jag tagit ut all avkastning jag hade och även en del av pengamaskinen för att finansiera insatsen på ett hus.

1 gillning

Det är ju ett skönt sätt att tänka, jag vill dock låta min pengamaskin jobba lite mer med ränta på ränta än att unna mig för mycket avkastning :slight_smile: därav öronmärka en del för avkastningen är up for grabs.

1 gillning

Jag är personligen inget fan av mental bokföring av den typen. Pengar är pengar, och vad man lägger dem på handlar alltid om prioritering. Som du beskriver känns det lätt som att pengar man bokfört “känns gratis” vilket gör att man kan lura sig själv. Jag förstår dock tanken om man har mentala spärrar kring att unna sig öht.

1 gillning