Har ni en unna-er-fond?

Vi har inte något specifikt konto för att unna oss, vi kör på fyra hinkar-strategin och tar från “bufferthinken” om vi behöver extra pengar till en större utgift typ en resa. Om vi skulle behöva pengar till en ännu större utgift så att kapitalet i bufferthinken inte räcker (typ större bilreparation eller akut åtgärd på huset) så tar vi från mellanriskhinken.

1 gillning

Jag gjorde något liknande när vi köpte hus men jag inte hade kommit igång ordentligt med mitt vanliga sparande.
Vi räknade på att räntan var 6% och lade mellanskillnaden på ett buffertkonto dedikat till huset, sen sparande vi när bufferten var ok.
Blev rätt mycket pengar “back in the days” när räntan låg kring 1-1.5%.
Det ger ju också luft när räntan går upp. Bara att spara lite mindre (6%-riktig ränta).

Det här är ju en klassiker. Det är dock inte riktigt det jag vill åt här. Att spara mycket gör vi ändå, det jag vill åt är att faktiskt använda våra sparade pengar snarare än att man skjuter för mycket nöje långt in i framtiden

1 gillning

Jag har större delen av mitt kapital på Nordnet, men på Avanza har jag en “familjeportfölj” med utdelningsaktier där tanken är att vi ska hitta på något varje år med utdelningen och att familjen får bestämma vad. Än så länge är det hopplöst lite kapital där, ca. 40.000, så nästa år räcker det väl bara till en middag :sweat_smile: Jag kanske får bestämma en brytpunkt för när jag börjar plocka ut utdelningen.

Jag gillar tanken på att ha en gratis familjeaktivitet betald varje år som kanske börjar med en middag men slutar med en weekendresa, plus att jag tycker att det är psykologiskt avlastande att kunna ha en mer kortsiktig belöningshorisont. Jag kommer inte att kunna sluta arbeta på många år än och känner att jag materiellt har nått alla mina större mål. Nu handlar det mest om att successivt minska lånegrad på boende och fortsätta månadsspara en stor del av min inkomst på Nordnet. Jag har känt ett visst vakum över att nästa stora mål kanske är 15-20 år framåt i tiden, så detta är ett sätt att hantera det psykologiskt. Det är kul att räkna på hur stor utdelningen kommer att bli och vad vi kan få för pengarna, även om jag med lätthet hade kunna få ihop samma summa genom min lön från en månad till en annan. Detta sker även på sidan av mitt vanliga semestersparande på ett räntekonto.

2 gillningar

Kul! Det låter ju snarlikt mitt upplägg. Tror mitt också grundar sig lite i att nästa “mål” med sparande plötsligt är väldigt långt bort. Nu har vi köpt huset vilket ungefär allt sparande gått till hittills, känns märkligt att inte ha det kvar :slight_smile:

Är dock fortfarande högt motiverad att fortsätta bygga pengamaskin så att pengar kommer lättare i framtiden. Lättare att renovera kök eller resa om jag får 100k om året i bara avkastning…

1 gillning

Håller helt med dig. Vi köpte vårt drömhus för ett år sedan och jag fick exakt samma märkliga känsla.

Jag är också motiverad att fortsätta sätta undan månadsvis till portföljen som är dedikerad till ekonomisk frihet men detta är ett kul sidoprojekt för att hålla den långsiktiga motivationen uppe. Jag tror också, precis som du antyder, att det kommer kännas bättre och mer lustfyllt att köpa något för avkastningspengar än vanliga lönen. “Gratis” är gott :slight_smile:

1 gillning

Kör stående 2500 till rese-konto. Skönt extratillskott när det är dags att resa. Täcker det inte allt så blir det iallafall rabatterat resande och det långsiktiga sparande/investerande får jäsa vidare orört.

1 gillning

Nope. Har ett kortsiktigt konto med flytande buffert och ett långsiktigt konto som inte rörs. Köper det jag vill ha och behöver, vilket är ganska lite överlag.

1 gillning

Jag har ett njuta-konto som jag rakt av lägger in pengar i (inte via avkastning som i ert fall). Så fort jag verkligen vill uppleva något eller köpa något så kollar jag på kontot: finns det tillräckligt —> ca-ching! :star_struck:

Sen fyller jag på det regelbundet vid varje löning upp till förutbestämt belopp. Har tillåtit det kontot att bli större i takt med att mitt sparande växer. Började på 5 000 kr och har nu 30 000 som standard. Känns härligt att kunna unna mig saker utan skrupler och mentala pekpinnar om att jag ”tar” från mitt långsiktiga sparande. De här pengarnas syfte är till för att leva och uppleva här och nu. :grinning::sparkles:

3 gillningar

Jag har inget specifikt nöjes konto jag har däremot ett fast belopp varje månad som jag får spendera vilket är 10k per månad landar ofta på 7k per månad i utgifter så om jag vill så har jag 3k som kan gå till nöjen brukar räcka med en tusenlapp till nöjen dock :slight_smile:

För dessa 10k så för jag ej heller någon budget på vad som ska gå till vad utan jag vet ungefär vad saker bör kosta pch brukar aldrig behöva kolla priser på mat och liknande handlar det jag vill vilket oftast inte är någonting :sweat_smile: