Idag kom lönen in och jag har den lite konstiga ritualen att flytta pengarna från kontot där pengarna kommer in till min och min frus gemensamma konto för att därifrån sen betala räkningar och flytta vidare till sparande.
Anledningen är att jag inte vill ha för mycket pengar på det konto som jag har ett debitkort kopplat till, utifrån risken att bli “skimmad" som man blev på magnetremsans tid. Samtidigt går jag runt med två kreditkort med krediter på totalt 150 tkr på.
Så hur gör ni? Försöker ni hålla ett visst saldo på det konto ni har kopplat till ert debitkort, eller kan det ibland finnas 500 kr där och ibland 50 000 kr? Jag försöker ligga kring 5000-10000.
Nu finner jag större nöje i att ta en kaffe på terassen och sen ta cykeln med barnen och titta på ett fornminne i bygden. Folk som måste åka ut och resa har bara inte lyckats finna sin plats på jorden och kanske måste börja jobba med sig själva för att förstå varför de inte kan finna lyckan hemmavid. Så skulle en självgod man säga.
Jag har kring 300 000 - 500 000 kr. Brukade ha mer men har spridit ut det lite äver tre konton nu ifall jag blir scammad på nåt sätt.
Men debitkort brukar väl ha ett riktigt lågt maxuttag per dag typ 10 000 spänn eller något. Jag är mer oroligt att någon skulle kunna logga in digitalt på kontot och tömma det.
Har 4 olika aktiedepåer också. Inte pga bankgaranti utan snarare om man skulle bli hackad.
Sätter över så jag har 15 k på mitt konto där alla mina privata autogiro är. Blir ca 5-10 k kvar dagen innan lön då jag vill ha så lite kvar för att inte drabbas av inflation och kortkapning men ändå tillräckligt för att inte behöva logga in och se att där finns tillräckligt. Har ett gemensamt konto med sambon med kopplade debitkort och ett annat för betala bolånet på annan bank. Använder kreditkort till privata köp.