Hur mycket pengar har du på ditt kortkonto?

Idag kom lönen in och jag har den lite konstiga ritualen att flytta pengarna från kontot där pengarna kommer in till min och min frus gemensamma konto för att därifrån sen betala räkningar och flytta vidare till sparande.

Anledningen är att jag inte vill ha för mycket pengar på det konto som jag har ett debitkort kopplat till, utifrån risken att bli “skimmad" som man blev på magnetremsans tid. Samtidigt går jag runt med två kreditkort med krediter på totalt 150 tkr på.

Så hur gör ni? Försöker ni hålla ett visst saldo på det konto ni har kopplat till ert debitkort, eller kan det ibland finnas 500 kr där och ibland 50 000 kr? Jag försöker ligga kring 5000-10000.

Har någon tusing. Resten är på andra konton. Flyttar oftast bort direkt. Betalar aldrig med min ”huvudbanks” kort.

3 gillningar

Runt 5000. Betalar inte vanligtvis med det så det står rätt stilla efter att räkningar betalat och pengar flyttats dit de ska

1 gillning

3000-6000 siktar jag på. Också för att minska faran med om ngn stjäl kortet

1 gillning

Har inget debitkort, och nära några få tusen på transaktionskontot som nära nollas efter lön. Allt går på kreditkort.

2 gillningar

Hur gör du vid de tillfällen du vill ta ut kontanter? Typ utomlands?

Kontanter har jag inte tagit ut sedan Bosse Hansson var på TV sist.

3 gillningar

Varför tar du allt på kreditkort?

Tömmer alltid mitt konto och investerar kapitalet, så jag har aldrig pengar på kontot för att kunna använda debitkort.

4 gillningar

Så du vinner säg en månads utveckling på säg 30-50k, dvs kanske 200-500 sek per månad så 3k-6k om året? Finns det andra fördelar?

Då har du inte rest mycket. Redan i Tyskland och Polen så är det kontanter som gäller på många ställen.

Jag har 20-30 k på mitt debit kort.

2 gillningar

Det är inte för att tjäna kronor, utan för att jag lika gärna kan investera allt när jag ändå är inloggad. Minimalistiskt och rent på kontot.

2 gillningar

Har ett debitkort, så har oftast 50-300kr på det kontot.

För över pengar dit när jag ska handla. Funkar bra för mig.

4 gillningar

Jag har rest tillräckligt i livet och bott mina år utomlands och har nu den underbara möjligheten att slippa det.

3 gillningar

Du låter som min granne!

Han ha varit på tre ställen och han säger att han har sett hela världen därför vill han inte resa mer!

4 gillningar

Blir rätt så osugen på RT-forumet av det här (Poulseng).

14 gillningar

Har varit i runt 40 länder.

Nu finner jag större nöje i att ta en kaffe på terassen och sen ta cykeln med barnen och titta på ett fornminne i bygden. Folk som måste åka ut och resa har bara inte lyckats finna sin plats på jorden och kanske måste börja jobba med sig själva för att förstå varför de inte kan finna lyckan hemmavid. Så skulle en självgod man säga.

10 gillningar

Så kanske det är!

Jag är inte där än! Varit i ca 150 länder och jag undrar fortfarande vad som finns runt hörnet när vi är ute och cyklar i Sverige, måste se efter!

Olika syn på livet!

3 gillningar

Jag har kring 300 000 - 500 000 kr. Brukade ha mer men har spridit ut det lite äver tre konton nu ifall jag blir scammad på nåt sätt.

Men debitkort brukar väl ha ett riktigt lågt maxuttag per dag typ 10 000 spänn eller något. Jag är mer oroligt att någon skulle kunna logga in digitalt på kontot och tömma det.

Har 4 olika aktiedepåer också. Inte pga bankgaranti utan snarare om man skulle bli hackad.

8 gillningar

Sätter över så jag har 15 k på mitt konto där alla mina privata autogiro är. Blir ca 5-10 k kvar dagen innan lön då jag vill ha så lite kvar för att inte drabbas av inflation och kortkapning men ändå tillräckligt för att inte behöva logga in och se att där finns tillräckligt. Har ett gemensamt konto med sambon med kopplade debitkort och ett annat för betala bolånet på annan bank. Använder kreditkort till privata köp.

2 gillningar