Hur mycket pengar har du på ditt kortkonto?

Jag reducerar alltid till 15 000 kr efter att överskott har investerats och räkningar dragits.

Att bli bestulen på kortet ägnar jag ingen större tanke åt då jag i 99 fall av 100 ändå förlitar mig på digitala kort jag blippar med i mobilen. Mobilen i sig är ju krypterad om den skulle tappas.

När jag tänker efter borde jag lämna plastaskiten hemma och endast ha med mig lite kontanter + mobil.

1 gillning

Har oftast lite swishpengar på kortet. Använder också kreditkort för det mesta så jag får tillbaka litegrann av det man köper. (Coop och American blue).

Agaton-Sax, vänder på frågan, varför vill man inte endast använda kreditkort? Vad är fördelen med debitkort?

3 gillningar

Problemet med kreditkort är ju att man kanske börjar använda krediten och sedan får skulder som börjar kosta ränta.

2 gillningar

Kör debit, aldrig mer än 5000kr, sällan jag har mer än ca 2000kr. Flyttar över om något ska köpas.

2 gillningar

Runt 5000 kr

1 gillning

Vi sätter över 20k varje månad från det gemensamma bankkontot till ett kreditkort som huvudsakligen används till mat, bensin och andra kortinköp

1 gillning

Jag har som mål att ha 10000kr på lönekontot som kortet är kopplat till. Det används främst som reservkort och då vill jag ha det krångelfritt och klart att använda.

I stort sett alla köp görs med kreditkort som vi har varsitt kopplat till samma konto.

2 gillningar

Har iofs ett kort kopplat till kontot, men med för att man inte kan välja bort det. Kontot används bara till swish. Allt annat köps kör amex eller mastercard. Båda kopplat till sas eurobonus.

Har normalt mellan 50:- och 1500:-

1 gillning

Bra fråga, kanske okunskap :slight_smile:

Jag kör debit för att

1. Jag upplever det som det enklaste och vill inte lägga mer energi än nödvändigt
  2. Credit känns som lån och jag vill inte låna för vardagsbruk
  3. Det känns tryggt att när jag betalt så är det betalt. Ingen risk för fördröjjelseräntor, missade fakturor jag behöver “fånga”
  4. Jag upplever det som enklare att exportera månadsstatistiken till Excel. Då jag för den på per enskilt kostnad är en klumpsumma ytterst dryg att hantera
  5. Cashback känner jag till men summorna upplevs små i förhållande till nackdelarna ovan

Credit använder jag för jobbutlägg så det blir samlat och så jag slipper ligga ute tills reseräkningar går igenom (tyvärr ger företaget inget kreditkort)

7 gillningar

Högst en 50-lapp på kontot som har kort kopplat till sig, använder aldrig debitkort förutom i undantagsfall. Endast kreditkort. På samma bank har vi andra konton utan kort kopplade till sig varifrån man kan snabbt föra över pengar till kortkontot. Där har vi 10 000 - 20 000kr liggande.

4 gillningar

När lönen kommer betalar jag räkningar och för sedan över så jag har mellan 2-4000 på kortkontot för att kunna betala det mesta men ändå inte förlora så mycket om kortet skulle bli stulet. För över regelbundet från e-sparkonto i samma bank i takt med att jag använder pengarna under månaden. Dagen innan nästkommande lön för jag över allt överskott till diverse sparanden.

3 gillningar

Lönen kommer till lönekontot (därifrån dras räkningarna) som inte är kopplat till ett kort
För över till kortet när jag ska handla. Där brukar max stå 1-2 t kr.
Använder inte klassiska krediter (dvs med faktura senare)- inte värt besväret.

1 gillning

Det här är ju såklart en vanesak, för mig är det “enklare” att exportera sakerna från kreditkortsfakturan, eftersom 99% av alla utgifterna är samlade där. Den resterande 1% knappar jag bara in manuellt.

1 gillning

För mig är det en pdf, då har jag länsförsäkringar.

Jag förstår, det är störigt om man inte kan ladda ner transaktionerna i ett vettigt format.
Hade också bara faktura som pdf ett tag, men nu har de förbättrat det så man kan ladda ner alla transaktioner som .csv.

(Nu var det inte något större problem i praktiken för mig, eftersom jag bara körde pdf fakturan genom ett skript, men det kanske inte blir något som man generellt kan kalla “enkelt och smidigt”)

1 gillning

Vad vore vi utan våra trygghetsritualer?

Vad gäller kreditkort så har du dessutom Betaltjänstlagen och Konsumentkreditlagen vid tvist — för debitkort enbart det första.

1 gillning

Det kanske är därifrån mitt “agerande” kommer: för många herrans år sedan så lyssnade jag på radio, det måste ha varit “plånboken” eller nåt liknande. Jag vet att någon “expert” sa att det är mycket lättare att bestrida en enskild post i en kreditfaktura och få rätt, än det är att göra med ett debitkort. Personen sa att det oftare blev tvister när det gällde debitkort (om att man varit oaktsam). Dessutom ligger man ute med de pengarna man blivit av med på ett debitkort, medan man bara bestrider fakturan och har sina pengar “intakt” om man använt kreditkortet. Min syster hade blivit skimmad på en resa, så jag ville inte riskera detsamma. Av samma anledning har jag inte haft pengarna på mitt debitkorts konto, jag har fört över när jag behövt. Nu använder jag och min man mest swish när vi betalar i butik (vi försöker bojkotta USA så långt det går), men vi har kvar våra kredditkort. De (mastercard) tjänar bara inget på våra transaktioner längre (Mastercard får ju en liten procent för varje transaktion när kortet används).

5 gillningar

Vi använder i princip bara ett konto. När lönen kommit in och sparandet åkt ut brukar det ligga åtminstone €3k där, och så sjunker det under månaden. Nästa månad kommer svägerskan på besök, så då har vi skippat denna månads sparande, och det ligger nu drygt €8k på kontot.

2 gillningar

Efter alla räkningar är betalda försöker jag ha runt 20k på kortkontot.

Alla normala köp görs dessutom via kreditkort.

2 gillningar

Jag brukar sitta kvar med ungefär 3000kr efter att sparande och räkningar har gått från kontot. Det brukar räcka hyfsat då vi lever en ganska billigt. Mat går på kreditkort

1 gillning