Man kommer väl inte undan att få ett debitkort? Nån gång om året klickar kreditkortet då är det bra med ett kort till kopplat till annan bank (kan förstås också vara kredit).
Ingen som swishar?
Jag har nog sällan under 8000, sällan mycket mer förutom nån dag runt när räkningarna går.
Jag har hoppat över ditt steg 1.
Pengarna kommer in på ett gemensamt betalkonto utan kort.
Räkningar betals.
Pengar förs över till var sitt betalkonto utan kort.
Privata grejer betalas (t ex eget sparande).
Ska man ha pengar på ett konto med ett kort så måste man aktivt ta ett steg för att komma dit.
Brukar ligga kring 50k ungefär. Har egentligen ingen vettig anledning till det, eftersom i princip alla räkningar dras från ett annat gemensamt konto där det också ligger ca 50 papp den 26:e varje månad.
I min vardag använder jag Klarnas kreditkort som beter sig typ som ett debitkort (skulden hanteras direkt via autogiro för små köp, och via faktura för stora köp, vilka jag sedan satt att automatiskt hanteras vid sista betaltdatum), så jag är inte oroad över just skimming eller liknande. Däremot känns det ju lite hjärndött att konstant ha 50k som ligger och ruttnar istället för att jobba. Men jag uppskattar att aldrig manuellt behöva reglera några fakturor.
Jag flyttar det jag tänker spara/investera till min ISK på löningsdagen, resten använder jag oftast under månaden. Så jag har typ aldrig en hel månadslön på lönekontot.
Eftersom beloppet varierar så har jag ingen automatisk överföring uppsatt. Sen känns det bättre att göra det för hand. Småtöntigt, jag vet, men jag fungerar så.
Jag använder enbart kreditkort och har ett debitkort kopplat till mitt vanliga “lönekonto”, men använder det aldrig och har spärrat det för uttag. Swish finns kopplat till samma konto och där finns så jag klarar en till tre månaders räkningar.
För min del så kommer lönen in på bufferkontot, sedan är det en månatlig överföring på ett par tusenlappar till kontot kopplat till debitkortet. På gemensamma banken har vi samma princip, men där är det ca 10k istället.
Testa att blocka personer du inte mäktar med, det har jag gjort och RT blev genast trevligare.
On topic:
Håller mig mellan 5 tkr och 10 tkr. Jag och min fru har gemensam ekonomi, så den 26:e pystar vi in en välbalanserad peng in på vårt gemensamma konto. Resten blir investeringar och periodiseringar.
Ja, jag har hört samma. Av den anledningen så har vi buffertsparande var för sig på egna konton så att en månad eller två inte ska bli problematiskt att hålla rubbet flytande (innan det går att flytta egen lön till eget konto och/eller livförsäkringen trillar ut).
Kör Apple Pay sedan 5 år och det är, vad jag förstår, praktiskt mycket svårt att fysiskt skimma. Antar chansen är större att betaluppgifterna kommer på avvägar. Via intrång på e-handelsplattformar eller lokal malware.
Av den anledningen kan det vara bra att begränsa summan.
Har kreditkort enbart som trygghetsknarkar-buffert. Borde använda det oftare vid större inköp av anledningarna du nämner. Ex. ökade konsumenträttigheter.
Jo, det gör det absolut om man är en rationell människa. Finns ingen logik ö.h.t. För att göra det hela mer logiskt har jag dessutom ett sparkonto med fria uttag med ytterligare lättillgängliga pengar om det skulle behövas.
Jag upptäckte hur smidigt det var att betala med mobilen först efter vi beslutat att försöka undvika använda vår mastercard. Så när fantaführern är borta så kommer det bli mer mobilbetalning. Men om det finns risk att betalinfo kommer på villovägar kanske man får tänka ett extra varv. Men så länge det inte rapporteras som ett problem så skulle jag nog köra på. Har dessutom för mig att Apple är kända för sin säkerhet.
Men när det gäller konsumenträtt så är kreditkort överlägsna. Har kunnat utnyttja ett par gånger att höra av mig till kortutgivaren när jag inte fått en vara som jag beställt (men som dragits på kortet). Pengarna har kommit tillbaka utan knussel. Tror man hade fått ta andra vägar om det vore debitkort. Så större köp fortsätter jag ta på kortet.
Även om ett beslut är mer rationellt än det andra måste det också vara emotionellt rätt för dig. Handlar ju i botten om hur riskbenägen du är bekväm med att vara när det kommer till sparande.
Är samma som med investering av större summa på en gång eller över tid. Rationellt är allt på en gång men emotionellt är att sprida ut över tid.
Ah, det visste jag inte! Men de är ju kända för sin säkerhet, och om de pekas ut för extra bra säkerhet så kan man ong förutsätta att Google pay inte är lika bra iaf.