När jag växte upp rökte betydligt fler föräldrar än vad som gör idag. Jag minns att jag ofta hörde historier om personer som slutade röka och istället lade undan pengarna de tidigare hade spenderat på cigaretter. Efter ett år hade de sparat ihop tillräckligt mycket för att kunna åka utomlands med hela familjen.
Själv hade jag ett osunt förhållande till alkohol och bestämde mig för tre år sedan att sluta dricka helt och hållet. Då kom jag att tänka på de där berättelserna om ”sluta röka-sparandet” och bestämde mig för att prova samma idé. Jag började spara alla pengar som annars skulle ha gått till utekvällar, taxiresor, restaurangbesök och liknande.
Det har förstås lett till både billigare och betydligt sundare helger under flera års tid. Därför har jag också kunnat spara mycket mer än jag först trodde var möjligt. Ungefär samtidigt började jag lyssna på RikaTillsammans och har investerat hela sparandet i indexfonder under den här perioden.
Jag ville bara skriva och säga tack för att ni finns!
Det är inte tal om så många årslöner ännu. Har passerat 500K för ett tag sedan. Men eftersom att jag bara sparat i 3 år så är det mesta pengar jag själv stoppat in. Längtar till ränta på ränta effekten kommer igång
Vilken bra idé! Jag tänker ibland på hur mycket pengar folk måste lägga på snus, energidrycker och vinylskivor.
Men 500t på tre år är ju helt galet. Lade du över 10000 kr i månaden på utekvällar? I och för sig blir det 2500 kr i veckan så om du var ute varje helg kanske det blir de summorna.
När jag började få lön så spenderade jag också en stor del av pengarna, på prylar mest. Men jag minns även att jag brukade köpa frukost på 7/11 varje morgon. En macka och yoghurt blir snabbt en förmögenhet. Jag hade aldrig ens tänkt på hur snabbt pengarna försvann. Nu köper jag fortfarande det jag vill ha … men det är så mycket färre grejer jag vill ha.
Dreams-appen var/är väldigt bra för detta. De uppmuntrar till olika strategier som att spara undan pengarna varje gång man överväger men inte köper en kaffe på stan. Tyvärr började dreams ta betalt, annars funkade den väldigt bra för målsparande.
När jag började så tänkte jag spara ca 5tkr i månaden. Men när jag väl började lyssna på podden. Så fick jag en morot att spänna bågen lite mer. Drog ner även på hämtmat och andra onödiga utgifter. Blev taggad av den här 12 regeln och tänkte att jag kör ett månadsparande på 10tkr och ser hur det känns. Har varit ganska enkelt och jag sparar mer idag än jag slösade på fester förut