Erfarenheter av akustikplattor i musikrum

Äggkartonger? Skulle nog annars kolla 99musik.se, där finns nog flera kreativa lösningar. Är det massa fina synthar?

1 gillning

Man måste sänka taket lite grann, så tappar lite takhöjd.

Man behöver inte göra något med väggarna alls, gick snabbt för ett proffs. Tror vi gav 10-12k för två rum för ca 2 år sen

Tack för svaren i den här tråden. Konturerna av vad jag ska göra börjar klarna så smått…

2 gillningar

Håll oss uppdaterade sen :slight_smile:

Först av allt skulle jag ta reda på vad som upplevs som störande med akustiken i rummet, är rummet på ca 20 kvm så brukar det vara bas som är det primära problemet. Är rummet större och öppet kan det handla om att rummer upplevs som att de ekar för mycket. Du kan tänka dig att två parallella väggar som är kala skapar ett eko. Så har du ett kallt golv så bildas ekon som är jobbiga för örat, likaså om du har två väggar mittemot varandra som är kala. Så mycket mattor som det är möjligt och gärna tavlor och bokhyllor på väggarna är en bra grund. Man kan dra liknelsen vid att gå och ta en öl med kompisen, var sitter man gärna kvar ett tag, den engelska puben eller den hippa baren med bara glas och betong. Den sista blir man trött i öronen av fort, på puben har du mycket möbler som absorberar, det blir trevligare att vara där.
GIK Acoustics finns även i Europa, de kan hjälpa dig med att räkna ut var problemen i rummet ligger och vad som behöver åtgärdas, deras produkter är klart mer prisvärda än dito som är mer anpassade efter kontor som man ofta får upp när man gör en sökning på webben, de har mer skulpturala absorbenter och även sådana med motiv som är lite enklare att få in om har högre WAF.

1 gillning

Jag har svårt att säga att det skulle finnas ett konkret problem. Rummet är inte fyrkantigt utan format mer som ett L. Det finns gott om mattor, tavlor och bokhyllor. Vissa av bokhyllorna är det böcker i, andra är det cd-skivor och cd-boxar i.

Rummet har betongväggar, parkettgolv (med betong under) och gipsskivor i taket. Jag föreställer mig att akustikplattor antingen i hela rummet eller i ”musikrumsdelen” (1/3) skulle vara bra. Jag lutar spontant åt den mindre lösningen.

Är ingen akustiker men är utbildad musikproducent så man har varit i en och annan studio och har min egen hemmastudio.
Rumsakustik är väldigt komplext och varje rum har sina egna egenskaper/problem, men det finns väl vissa generella saker man kan förhålla sig till:

• Du kommer ha mest problem i kvadratiskt formade rum, undvik om möjligt. I ett rektangulärt rum vill du ha ljudkällan på kortsidan så att ljudet kan färdas så långt som möjligt innan det träffar väggen på motsatt sida.

• Hörnen orsakar ofta stora problem, här vill du placera basfällor. Placera inte ljudkällan i ett hörn. Om möjligt, placera ljudkällan en bit ut från väggen.

• Det är extremt dyrt att köpa akustikpaneler, så det är generellt sett värt det att bygga sina egen träram och fylla med rockwool (som tidigare nämnt i tråden). Tänk dock på brandrisk och planera runt det.

• Du vill hellre ha tjocka paneler än tunna (10-20cm djupa), desto djupare desto lägre frekvenser kommer de hjälpa mot (utöver de höga).

• Mattor, gardiner, möbler och sånt hjälper, framförallt mot de höga frekvenserna.

• Glöm allt vad äggkartonger heter. För det första är det inte effektivt. För det andra försöker de efterlikna diffusorer vars huvudsyfte inte är att dämpa.

Finns mycket matnyttig info på detta forum https://gearspace.com/board/studio-building-acoustics/

3 gillningar

Min ide är att sätta upp ett akustiktak från Ecophon. Några paneler på väggarna finns det ingen riktig plats för som det ser ut nu.

Jag har relativt låg takhöjd så ett undertak med bärverk uppfattar jag inte att det finns plats för. Det är alltså akustikplattor som klistras upp i taket som är aktuella i första hand.

Grundreglerna är i princip uppfyllda. Ett stort fel som jag haft hittills är att ha ett glasbord mitt i rummet. Det ska tas väck.

Om du vill förbättra lyssning är det första du ska göra att dämpa (med rimligt tjocka absorbenter) förstareflexpunkterna. Sitt i lyssningposition och be någon flytta en spegel längs väggar och tak. Överallt där du kan se en högtalare i spegeln ska det sitta en absorbent.

Därefter vill du ha så jämn utklingning som möjligt. Tygdraperier m m dämpar bara höga frekvenser, och i ett lyssningsrum kommer du vilja ha så jämn dämpning som möjlligt. Dämpar du bara höga frekvenser men lämnar midfrekvenser kommer allt låta burkigt och dött, så det är inte att rekommendera. Sen är det smaksak, men man vill generellt inte ha ett helt dött lyssningsrum, men man vill kontrollerad reverb-tid.

RoomEqWizard är ett bra mätprogram som kan skapa waterfall-plots av rummet, d v s du ser hur rummets utklingningstid är beroende av frekvens. Det är bra om man vill se vilka problem man har i runmmet, och huruvida de åtgärder man gör faktiskt förbättrar rummet. Bara för att du med örat hör att något dämpar ljud, behöver inte betyda att dämpning/utklingning i rummet faktiskt blir jämnare.

Utklingning i bas är nästan alltid ett problem, och nästan alltid ett problem som bara är att leva med i någon mån. Man behöver antingen metertjocka absorbenter eller bygga rummet från scratch om det ska bli riktigt bra, men basfällor i hörn (och tänk på att även tak/vägg - golv/vägg är hörn) kan man oftast inte få för många i ett “vanligt” rum.

Sen ska högtalarpositionering för att undvika/minimera utsläckningar och stående vågor inte underskattas heller. Det är dessutom något många ofta ignorerar, eller helt enkelt tänker fel kring.

(Ja. Rumsakustik och studioakustik är ett riktigt träsk…)

Sen är det ju dessutom så att om det är ett lyssningsrum som inte är ämnat för musikproduktion, utan enbart för “nöjeslyssning”, så behöver det ju inte ens låta “rätt”. Huvudsaken är att det låter “bra”. Och det är inte alltid samma sak… :slightly_smiling_face:

1 gillning

(Är vi ännu flera 99:or här alltså? =) )

2 gillningar

Inte aktiv längre tyvärr. Förr däremot :slight_smile:

Det låter som att en bra modell vore att lägga upp ett foto på aktuellt rum i det där forumet, från rätt vinkel, och be om lite tips på ändringar eller prylar att sätta upp där.

En lättläst artikel från Sound On Sound på olika varianter design av kontrollrum: The SOS Guide To Control Room Design
Den som mixar musiken (före den går ut till konsument) vill att egenskaperna hos själva rummet, det som han sitter och arbetar i, ska påverka så litet som möjligt det ljud som kommer från högtalarna. Själva inspelningen = musiken som spelas upp i högtalarna ska höras tydligt som möjligt och arbetsrummet bidra med så lite fel som möjligt. För det finns olika trix och fix, -absorbenter, diffusorer, kurvade eller vinklade ytor samt viktigt; placeringen av dessa i kombination med placering av högtalarna och själva lyssningspositionen. Likadant är det ju hemma, man eftersträvar originalet och vill att rummet ska förvränga så litet som möjligt.

Ett nördforum där mycket av praktiska tips och trix samt teori kan hämtas,
Soundman 2020: RECORDING STUDIO DESIGN - Soundman2020 - Studio Design Forum

Ett rum i ett vanligt hem vill man knappast ska se ut som ett kontrollrum eller ljudstudio. Men … man kan ta till sig dom ide’er som är acceptabla för att undvika misstag som gör rummet ”skramligt” eller ger en ojämn bas med mycket ”bummel”. Ett tunt akustiktak tex med akustikskivor direkt mot rumstaket kan ta bort skramligheten men är helt värdelöst mot basbummel och rummet kan då upplevas onaturligt instängt och dött. Fel placering samt för lite eller för mycket av akustikfix kan göra mer skada än nytta.

GIK Acoustics erbjuder gratis rådgivning kring hur akustiken i ens eget rum kan anpassas för olika behov, baserat på bilder och mått. Det uppfattar jag som en riktigt bra service. De jobbar med flera olika rumstyper varav musikrum är ett.

1 gillning

Detta är min gamla lägenhet men ser liknande ut i nya. . har massa akustiktavlor med valfria bilder i lägenheten. . sen diffusorer bak och mycket dämpning fram i bakom duk

1 gillning