Inget nytt avsnitt? | Avsnitt 210 med Elina Larsson om privatekonomi i skolan

Är det semestertider och inga nya avsnitt på några veckor?

Väntar fortfarande på avsnittet med Plus fonder. Kanske missat något men skulle inte det kommit förra veckan?

Nu är det ute.

Rekommenderar varmt, för att a) innehållet är jättebra särskilt har man barn, b) man får höra världens vackraste svenska! :kissing_heart::finland:

3 gillningar

Sorry att avsnittet var lite sent. Har haft en sådandär vecka där allt bara går sönder. Bilen, gräsklipparna (plural), den lånade bilen, och så vidare. :joy:

Avsnittet med @Emil_PLUSfonder om de nya indexfonderna kommer nu på söndag. Därefter blir det ett avsnitt om investmentbolag som vi spelar in i imorgon. :slightly_smiling_face:

11 gillningar

Jag får väl kopiera vad jag skrev på tuben:

Bra avsnitt, även om det spretade mellan tvättips och påverkansarbete för mer kunskap i skolan. Jag kände mig plötsligt som världens bästa och mest pedagogiska förälder. :smiley: Senast i helgen fick femtonåringen skriva mejl till kundtjänst där han köpt sin dator och turerna till elgiganten med dålga hörlurar bemästrar han också. Samma sak när jag veckohandlade med kidsen när de var små och vi pratade om säsongens frukt och problemet med mat som skickas över klotet.

och

Fenomenalt i starten när @carolinebolmeson funderar över varför @janbolmeson inte dammat taklampan. :wink:

(det sista kräver bild för att förstås.)

3 gillningar

Haha, ja, då ska du veta att @Caspian dessutom klippt bort ytterligare 40 spretiga minuter. :rofl: Svårt att göra den här typen av avsnitt. Därför jag imorgon vill tillbaka till basics och kör ett avsnitt baserat på data, forskning och rapporter. :slightly_smiling_face:

Får be @carolinebolmeson om bild, då jag till och med förträngt det med taklampan… :man_facepalming::flushed:

4 gillningar

Här är bilden som fick mig att fundera över dina städskills @janbolmeson. :smiley:

3 gillningar

Det jag blev mest förvånad över var att det skulle ingå vardagsekonomi i hemkunskapen överhuvudtaget. Det missade nog min lärare helt för det enda vi gjorde var att laga mat. Hat alltid tyckt det varit konstigt att man inte lärde ut lite basic grejer…inte konstigt att det finns program som Lyxfällan…

Som tur är så lyckades mina föräldrar rätt bra att lära mig om vardagsekonomi. Förutom att de alltid sa att alla lån var dåliga så jag tog aldrig csn…ångrar det mycket idag! :nerd_face:

2 gillningar

Vi lagade mat och lärde oss att städa. Hörde inget om privatekonomi över huvud taget. Det var mycket flams på dessa lektioner, och läraren blev flera gånger inlåst i matförrådet (inte av mig). DOck var högstadiet min allra sämsta skolperiod, så minnet/upplevelsen från dessa lektioner är ingen höjdare generellt. Ekonomi är jag dock ganska säker på att talades tyst om. Detta är åren 92-94 vi talar om.

Sen ett generellt tips till @janbolmeson kring dessa avsnitt med folk som är med på distans. Det finns ingen möjlighet att ni skickar till dem ett “kit” med en bra webbkamera och mikrofon, och lägger nån timme innan avsnitt på att sätta upp detta? De ämnen som diskuteras är väldigt intressanta, men kvaliteten på streamingen är (för mig) plågsamt dålig. Det ser ofta ut (och låter) som en dålig youtubevideo från 2005. Ni har top notch kvalitet från studion gällande både bild och ljud, men det kan tyvärr inte sägas om era gästers utrustningar. Idag sitter ju de allra flesta med en vettig internetlina som tillåter streaming i 1080p med god kvalitet.

/H

7 gillningar

Tja Henrik!

Vi har snackat lite om det här, och vi tror att det blir bökigt att skicka allt fram och tillbaka, tyvärr. Ska dra det med Jan en gång till, och se om vi kan fixa ihop ett enklare kit.

Av ren nyfikenhet: Hur mycket plågar ljudet dig när gästerna sitter på Zoom? Jag upplever skillnad mellan de olika gästerna också, såklart, men generellt?

2 gillningar

Om jag lyssnar hemma är det kanske 30% sannolikhet att jag slutar lyssna pga. bristfällig ljudkvalitet i Zoom. Sitter jag i bilen eller på bussen är det nästan garanterat att jag stänger av. Där är det svårt att höra Zoom-gästerna genom trafikljuden, och om det mot förmodan går så kräver det för mycket koncentration för att jag ska orka lyssna nån längre tid. Det är främst i bilen och bussen jag har tid att lyssna och det resulterar tyvärr i att jag oftast hoppar över avsnitt där gästen hörs dåligt.

3 gillningar

Jag vet inte om jag vill att det ska läras ut om investeringar i skolan. Jag är rädd att det kommer leda till att allt för många hittar till FIRE och/eller ekonomisk frihet. Vilket kan leda till att käppar i hjulet sätts för oss som vill leva på andras, ibland osunda, konsumtion.

Går du in och läser bloggartikeln då, eller struntar du avsnittet helt och hållet?

Om det är ett intressant ämne ögnar jag igenom bloggartikeln. Men jag läser den inte lika noga som om jag hade lyssnat på hela avsnittet. Det beror på hur mycket tid som finns i livspusslet just då. Att lyssna under jobbpendling är det optimala för mig.

Situationen är ju som den är med pandemin, så jag har full förståelse för att ni tar med gäster över Zoom. Ni ska ha kudos för att ni har bra ljudutrustning i studion. Jag hoppas ni kan få tillbaka gäster till studion snart. Förutom bättre ljudkvalitet blir samtalen lite mindre stolpiga när man sitter i samma rum.

haha Så kan jag tänka ibland också. Låt pajasarna konsumera så skördar jag avkastningen. :joy:

Men här gäller det väl/ju i första hand rimligt beteende med pengar, lån, räntor etc. Vi kan väl unna generation Z och Alpha att inte bli framtida deltagare i Lyxfällan? Vi tjänar ju ingenting på skuldsanering. :wink:

För mig är ljudet viktigare än bilden (lyssnar ofta med mobilens skärm avstängd), men det går ofta att förbättra bild med ganska små medel, t ex åtm se till att kameran är på rätt höjd, framing är bra, ljus kommer från rätt håll, osv. De flesta vet helt enkelt inte, men med bara några minuters intrimning kan man förbättra upplevelsen av bilden rejält, även om man kör med kass laptop-kamera.

Jag tänker på t ex Matt Parkers video som han gjorde i början av Covid förra året:

Frågan är om ni kan koka ihop en handful punkter i en checklista och ge till era gäster, så att de kan snabb-förbättra sin setup lite baserat på den kunskap ni har efter alla år av content-skapande? :slight_smile:

5 gillningar

Håller också med om att ljudet är viktigast och potentiellt det billigaste att fixa? Denna är t ex riktigt bra och kostar inte många kronor. :nerd_face:

Plug&Play så det enda gästen behöver göra är att sätta i kabeln och välja mikrofonen i videoprogrammet. Ni kanske kunde skickat ut den och en returfraktsedel på något vis? :thinking:

3 gillningar

Hej @Caspian

Nu är ju jag ganska kräsen när det gäller bild och ljud generellt, och jag tittar på era avsnitt på en 4k OLED med en Sonos Arc. Kan väl inte säga att det “plågar” mig… men jag är ändå förvånad över hur dåligt det blir, det är trots allt 2021 och de grejor som finns på marknaden klarar definitivt bättre.

Det som jag märker med ljudet från distansgästerna är att det ofta är burkigt, hårt komprimerat och att de ofta sitter med vanliga öronsnäckor. Ljudet tycker jag är oerhört viktigt när det pratas hela tiden. Det är tyvärr många youtubers som gör oerhört intressanta videos, men som slarvar med ljudet och inte använder en separat mygga utan förlitar sig helt på kameran (ofta en iphone) och dess mikrofon. Sånt går bort direkt för mig. Det blir helt enkelt inte speciellt bra och tydligt, speciellt inte om de är utomhus eller i en miljö med ambienta ljud.

Det som jag förvånades över är att den streamade bilden är så pass dålig som den är. Vi har på jobbet helt ordinära Lenovo Laptops och en vanlig fiberlina, och där kan vi via Teams eller något annan chattprogramvara få helt okej bild i 1920x1080. Teams upplever jag funkar stundtals ganska dåligt, där är bilden pixlig och hårt komprimerad, men säkerligen finns det andra plattformar som kan tillhandahålla realtidsstreaming i HD för en smärre peng?

/H

1 gillning

Tack för feedback och för att ni engagerar er. Ska absolut försöka lösa något med mikrofon / headset. @Caspian sammanställ gärna vad ni kommer fram till så löser vi det.

Min upplevelse är dock att problemet snarare handlar om rummet än mikrofonen. Jag har riktigt bra grejer men när jag flyttar dem från studion som är ljudisolerat till mitt kontorsrum så blir det inte närheten lika bra. Nästan att jag inte upplever någon skillnad på en dålig mikrofon och en bra för att ljudet i rummet tar över. Men det kanske bara är jag.

@Caspian - låt oss även göra ett test på det i nästa vecka. :+1:

3 gillningar

True story så klart!

Det är viktigt atr informera om så att de kan fortsätta sin konsumtion.

Men var försiktiga med investeringsutbildning :wink: