Är denna video tillräckligt bra ljudmässigt?

Kan jag be om hjälp?

Jag har snurrat upp mig själv på läktaren och kan inte längre fatta ett tillräckligt bra beslut. På bl.a. ert förslag är jag sugen på att testa spela in kortare klipp för bl.a. sociala medier och som “mellan-avsnitt” mellan de ordinarie poddavsnitten.

Men för att göra det hanterbart så vill jag inte behöva köra hela produktionsprocessen som vi har idag - inspelning i studio + överföring + redigering etc och vill göra det lite mer quick-n-dirty - typ: “spela in vid datorn på kontoret”. Då blir resultatet så här:

Det jag känner mig osäker på är om det är tillräckligt bra. Jag är bortskämd från en totalt ljudisolerad studio, ljudtekniker etc så jag har ingen “realitycheck” på vad som är normalt där ute. Därav min fråga till dig. Om du skulle kolla på en video som ovan eller lyssna på den som podd? Skulle den tekniska kvaliteten vara tillräckligt bra?

2 gillningar

Jag har inga synpunkter på ljudkvalitén. Faktum är att jag inte lade märke till det alls. Det enda jag märkte är att gubben i videon pratar med så bred skånska att till och med en dansk skulle förstå. :joy::face_blowing_a_kiss:

4 gillningar

Ljudet tycker jag är helt okej :+1:
Däremot så tänkte jag lite mer på ljuset, det är lite mörkt och det skulle nog bli bättre med en liten lampa framför eller kanske en ring-light för att minimera skuggorna :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ljudet är inte perfekt men det duger om allt annat är bra också. Om det går hade det varit toppen att ha med lite grafik också relaterat till ämnet. Exempelvis om du nämner statistik kan du visa en graf med den statistiken en kort stund.

3 gillningar

Hej Jan,

Ljudet kan göras bättre, särkilt om man lyssnar i hörlurar. Det är en hel del blåsljud på konsonanter och även så blir s:en väldigt s:iga om du förstår vad jag menar. Jag upplever att det är svårt att konsentrera mig på vad du säger. Jag skulle titta på inspelningen och se om mätarna slår över noll eller ligger nära noll, gör de det skulle jag se till att de inte gick över -3. Och gör de inte det skulle jag söka hjälp med att hitta en mikrofon och mikrofonskydd som är lämlig för den här applikationen. Den kan vara så att den micken som ni normalt använder i studion är mer tänkt att sitta en bit i från, och nu är du för nära den och det skapar blåsljuden och s:en. Hoppas det hjälper.

Vänligen

Farbror

3 gillningar

Om du inte redan gjort det kan du ju sätta upp equalizer/effekter för mikrofonen som piffar till ljudet lite direkt i inspelningen.

2 gillningar

Inget direkt fel på ljudet utöver det som nämns ovan, blåsljud. Kan du få bort dem blir åtminstone jag nöjd :smiley:
Annars får du hålla klippen till 1-3 minuter.
Inget fel på skånskan heller
.
.
.
.
.

Dock tycker jag du ska fundera på vad 2023-1996 blir … inte är det nästan 25 år i alla fall :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

Det är indexfond nivå, it’s good enough!

4 gillningar

Ljudet är ok, men om detta ska vara kortare klipp på sociala medier så pratar du alldeles för tråkigt. För att det ska få någon större spridning. Tror det handlar om tonen i din röst och att du behöver prata snabbare. Gärna röra på dig med så det händer något på skärmen.

Dessutom verkar kameravinkeln inte optimal, det är bara något som verkar off. Känns som du är för nära.

2 gillningar

Bra poäng från @anon41011307.

Om någon ska stanna kvar och lyssna måste du nog fånga intresset på några få sekunder. Kasta något intressant på tittaren direkt.

1 gillning

Han hade nästan rätt iaf. Close enough :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag tycker att det finns utrymme till förbättringar av ljudet.

Den teknik som experter rekommenderar är att arbeta med “equlizern/utämnaren” dvs man styr nivån på de olika ljudfrekvenserna så att man tar bort de ljud som låter dåligt.

Det finns en teknik för hur man gör detta och det är enkelt och kräver att man har tillgång till en “equlizer” med grafiskt interface vilket finns i de flesta videoredigeringsprogram.

Jag använder DaVinci Resolve ( som är gratis i basversionen ) och hur man förbättrar ljudet finns beskrivet i denna länk ( Make VOCALS Sound PROFESSIONAL in DaVinci Resolve 16 | Professional Audio in your Video ). Notera att tekniken är generisk och kan användas i alla program som har en grafisk equilizer.

/Lycka till

1 gillning

looks great

1 gillning

Hade du inte frågat om ljudet hade jag inte märkt något speciellt med det eller brytt mig överhuvudtaget om kvaliten. Så svaret är ja det är tillräckligt bra.
Men nu när jag lyssnar extra noga, dvs jag lyssnar endast på ljudet och hör egentligen inte alls vad du pratar om, så känns det som om det nog skulle kunna förbättras en del.
Nu är jag ingen audiofil så kan inte säga vad det är, men det är något vid T och S:en, lite “sprakigt”?
Kan vara skånskan eller mitt ljudsystem också antar jag. =)

1 gillning