@fonzie, @queenofnight och @angaudlinn - kan ni hjälpa mig med det här, vad är det för ljudstörningar? vill ju inte ha det så, men hade brus innan så behövde byta mickställningar.
kan ni ge en tidsstämpel i 420 så kollar jag direkt.
Utblås genom näsan över puffakyddet. (Hej Carro!)
Spark på bord och sladdslammer. (Hej Oliver!)
Bank i bord och stötar. (Hej Jan!)
Parenteserna är välgrundade gissningar.
Jag kan återkomma med nån tidsstämpel, men det var påtagligt genom hela. Som att nikört lowcut innan, eller nu 20dB-dämpning som kompenserades i efterhand med högre gain.
Det har alltid varit lite slammer i avsnitten, framförallt när de gamla mic-stativen flyttades över bordet, men det är ju temporära ljud som inte fortsätter, så det tycker jag är helt OK.
Det ”bumlar” också en del från puff:ar (och de exempel @angaudlinn tog upp) som jag inte tycker det gjort lika mycket tidigare (sub/lågfrekvens). Har något högpassfilter som tidigare var på blivit avstängt? (Finns ju ofta på mik och/eller preamp t ex, utöver i efterbearbetning.)
Den underliggande “åskan” är andning/utblås in i mikrofonen. Har avstånd mellan er och mikrofoner och/eller avstånd puffskydd/mikrofoner ändrats?
Kollade lite på videon. Jag tycker det ser ut som att ni har mikrofonerna lite lågt med. När ni då är nära mikrofonen så pratar/andas ni över/bredvid puff-skydden. Antar att mikarna i o f s har ganska kraftig dämpning off-axis, men det kan nog fortfarande bli problem med just blåst/vind-ljud, mikrofoner är generellt rätt känsliga för sånt.
Störningsljud som fortplantar sig från bord m m kan ni nog bli av med, eller i alla fall få betydligt bättre, med en flytande upphängning/shockmount för mikrofonerna. Typ: https://heilsound.com/product/prsm/
Kablarna får man se till att hänga med lite slack fram till mikrofonen, och se till att de inte ligger på bordet eller någon annan stans där man kommer åt dem.
Som jag minns det så är bordet också en enbent modell, vilket gör att hela ytan har en högre resonans än bord med ben i hörnen. Allt som sker halvnära kanten sker i hela bordet.
Men, jag jämförde snabbt med avsnittet med FIRE-Jimmy och det är ju en helt annan ljudbild, så jag vill påstå att det är nå’n som pillat med inställningarna och inte bara frustar uppgivet över puffskydden (även om det också är tydligt).
Lyssnade igen från start och noterade några tider. Stängde av subbasen men det hördes väl ändå i hö/vä högtalare medans talet i sig hördes rent från centern. Vid högre volym blev det mer och mer påtagligt.
24:54 Första tillfället jag uppfattade det, pågår en kort stund
26:08 Återkommer
31:30 Återkommer
32:51 Hörs riktigt tydligt
Fortsätter sen lite intermittent resten av avsnittet
En övrig (okvalificerad) observation var att basregistret kanske var lite högt uppskruvati i början av avsnittet. Lät där ibland som ett rappt “baseko” när Jan pratade men som inte hördes när övriga pratade. Tyckte inte jag uppfattade det efter runt 10-20 min in i avsnittet, iaf inte lika tydligt.