Erfarenheter av akustikplattor i musikrum

Den här frågan kanske passar bättre i andra fora men jag tänkte iallafall testa här.

Det finns många typer av akustikplattor som man kan sätta in hemma. Vissa är billiga och andra kostar massor. Jag har förstått att man kan ta in konsulter som mäter “ljudprofilen” på det egna musikrummet och då få ett mer exakt recept på vilka lösningar som blir optimala hemma.

Jag uppfattar att en alltför dyr och avancerad lösning är overkill, men jag kan förstås ha fel. Det borde gå att fixa ihop en lösning med rimlig budget. Den blir kanske inte “perfekt” men ändå en tydlig förbättring jämfört med läget utan.

Det jag förstått är att vissa akustiklösningar passar i musikrum medan andra lösningar är mer för mässhallar eller kontorslandskap. Det är inte alltid helt tydligt vilka plattor som passar till vad. Att sätta in fel sorts plattor har för vissa gett mindre lyckat resultat.

Min undran är alltså främst om någon lyckats få till något budgetmässigt bra upplägg och hur det har sett ut. Min egen bild är att väggarna är ganska belamrade så att det skulle i första hand vara i taket som jag skulle sätta upp plattor.

1 gillning

Visst funkar det. Vissa gardiner är mer eller mindre akustiskt dämpande också. Och mattor och möbler generellt, såklart. Felet folk gör mest, som jag upplever, är att de sätter upp typ äggkartonger eller något annat väldigt tunt, som bara dämpar väldigt höga frekvenser om något alls. Eller att folk förväntar sig att rummet blir ljudisolerat, vilket inte alls är samma sak.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med produkter men här är lite att tänka på ifall du upplever att folk avfärdar dig för att det inte funkar. För det funkar :slight_smile:

1 gillning

Ja, beror lite på vad du vill uppnå. Vi gjorde mycket arbete i vår studio och upplevde några insikter såsom att taket var mycket viktigare än vi trodde (gjorde alla väggarna men det gav inte det resultat vi önskade förrän vi fick upp plattor i taket).

Tyvärr är det lite testa sig fram upplevde vi. Sedan handlar det om man vill ha form eller funktion. Finns plattor för många 10 000-tals kronor (poasana) som är som konstverk och sedan finns det akustikplattor för några hundralappar med samma specifikationer men som ser ut som fan (typ isoleringsmaterial).

Min bror hade tidigare ett hemmabiorum. Där satte han upp äggkartonger på väggen bakom soffan och satte ett tjockt draperi framför. Det blev helt reko. Den ljudmässiga effekten var märkbar.

När jag har pratat med nördar som lagt mycket pengar på sådana här saker har jag förstått att basdämpning är det viktigaste. Ska man satsa på en grej (och begränsa kostnaden) så är det där man ska fokusera. Jag köpte några “hörndämpare” på WIsh och ställde bakom högtalarna. Det är svårt att utvärdera effekten riktigt men det är iallafall inget problematiskt med lösningen.

Det verkar vara så att i ett rum med många hårda ytor så är dämpning generellt en väg för att förbättra ljudbilden. När det gäller musikrum förstår jag det som att “lagom” dämpning är det man ska sikta mot. I offentliga utrymmen är “maximal” dämpning mer lämpligt. Dämpningen här handlar inte främst om mängden plattor utan om att plattorna i sig ska ha rätt typ av dämpande egenskaper.

Att kostnaden mycket är kopplad till estetik är givet. Det finns alla möjliga designade modeller som kostar mycket. Jag tycker att de här plattorna som finns på Amazon verkar bra, åtminstone när det gäller pris vs. estetik. Iom att “kanten” inte är ful skulle man inte behöva sätta upp dem “heltäckande” utan det skulle räcka med några lagom dimensionerade “öar” i taket.

https://www.amazon.se/gp/product/B092YZN1KG/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3PIR3V3K9J003&psc=1

Definiera musikrum. :slight_smile:

Jag har byggt “superchunks” och moln på budget i hemstudion och fått bra resultat. Tyg, draperier, vadd bakom böcker, äggkartonger :roll_eyes: och filtar kan absolut göra nytta om vi pratar vardagsrum där musik och/eller film spelas, men det är knappast jämndämpande över frekvensspektrat.

Vad är målet och vad är det för rum? Akustikplattor är (ju) främst till för korta reflektioner och äter bäst störig mellanfrekvens från mänsklig röst och liknande. :slight_smile:

1 gillning

Mattor går även att hänga på väggarna istället för konstverk… :wink:

1 gillning

Musikrum/medierum/hemmabiorum är i min värld ett rum som främst används för nörderi. Det är inte samma sak som familjens vardagsrum utan har mer karaktären av en mancave. Normalt kan man där ha elektronisk utrustning som kostar ungefär vad en bil kostar.

Det finns olika typer av akustikplattor, dels sådana för kontor och offentliga miljöer dels sådana för musikrum. Om jag går in i en dyrare musikbutik och vill få råd om bra akustikprodukter kommer de i första hand försöka sälja på mig dyra märkesprodukter, inte förklara hur jag kan lösa motsvarande på betydligt enklare sätt.

Om musikrummet är samma sak som familjens vardagrum så kan nog dyra märkesprodukter vara det enda möjliga. De är designade och kan få godkänt av sambo etc. För ett mer utpräglad nördigt musikrum borde även mer “tekniska” akustikplattor kunna fungera. Det känns bara dumt att investera i något utan att riktigt veta vad som fungerar. Kostnaden är inte enorm men det blir opraktiskt att sätta upp plattor och sedan behöva riva ner dem när det blir uppenbart att de inte riktigt funkar.

2 gillningar

Är man relativt händig så funkar det grymt bra att bygga egna träramar, spänna valfritt tyg runt och fylla med isolering efter behov. Bäst funkar det om man sedan hänger eller sätter dem en bit från vägg/tak. Men allt det har du kanske koll på då?

Jag föredrar hemmabyggen pga funktion, pris, design, mått etc. :slight_smile:

1 gillning

Givet att rummet är stort nog att krympas: köp riktigt akustiktak som hänger en bit ned från taket och klä minst en vägg med tex ISOLERING ROCKWOOL STÅLREGELSKIVA 40 45X455X1200MM 6,55M² som är snorbilligt per kvadratmeter jämfört med riktiga akustikskivor. Sätt sedan ett svart matt tygver hela den väggen. Där blir det också lätt att dra kablar bakom och montera in högtalare och liknande in i “väggen”

Köp grövre isolering om utrymme finns

1 gillning

Jag har funderat över att (mer hypotetiskt) sätta något bakom riktiga tavlor. Jag vet inte riktigt hur det skulle fungera praktiskt men jag har flera stora tavlor på lämpliga platser.

Det blir ju inte sämre iaf. :slight_smile: Annars får du välja nåt snyggt tryck att ersätta tavlan med.

Jag har mätt upp mitt biorum före och efter akustikbehandling. Hade även hemma en konsult, den tyckte att jag skulle riva flera väggar och göra om göra rätt.

Tycker personligen att behandla golv och tak gav mest. Akustiktak och tjock heltäck gjorde mycket.

I en musikstudio så får man nog prova sig fram och s e, beror ju mycket på instrument också.

2 gillningar

Frågan är vad man i så fall skulle kunna sätta dit som:

1. inte ramlar ur ramen / går att fästa
  2. ger bra effekt
  3. inte förstör tavlan. De är dyra.

Snackar vi litografier/oljor så beror det ju på ramen. Är det mer allmän så kan man ju lättare fästa saker i den. Är den ett förgyllt mästararbete kommer det i annan dager.

Att sy typ ett påslakan i rätt storlek till isolering och ram kan vara ett sätt. Häftpistol i random ram eller fästas i samma hänganordning. Små distansklossar får ut allt från väggen.

Jag gjorde egna. Köp billiga tavelramer på typ dollarstore och fyll med gamla handdukar. Klä sedan utan med ett vitt lakan.

1 gillning

Vi flytspacklade två rum i källaren, 3 betongväggar och en gipsvägg. Där satte vi upp Ecophon Focus A med synligt bärverk, inget märkvärdigt men sjuhelsike vilken skillnad det gjorde med ljudmiljön direkt. Från ekolåda till ett vanligt rum, och då var alla väggar och golv fortfarande kala.

När jag klappade i händerna där inne hördes högfrekvent störigt eko från ett rum andra sidan hallen som inte fått akustiktak, men knappt från rummet jag stod i.

Nu har vi heltäckningsmatta, gardiner istället för garderrobsdörrar på ena sidan, gardiner mot hela glaspartiet som är motsatt vägg och en stor continentalsäng med hög mjuk huvudgavel. Älskar ljudklimatet där inne, blir lugn i hela kroppen av det sista steget in från den klinkade hallen utanför

1 gillning

Min sambo kommer från f.d. Sovjet och avskyr tavlor och textilier på väggen. I Sovjet var det en del av standardinredningen.

1 gillning

Låter rimligt. Det är inga Monet-tavlor jag har på väggen, även om jag lagt en del pengar på dem.

Behöver man renovera hela rummet för att sätta upp sådana plattor eller kan man göra det enbart och behålla tapeter etc?