Envar sin egen inredningsarkitekt?

Många rika människor anlitar inredningsarkitekter. De hittar på en stil och köper de möbler och saker som behövs för att det ska bli rätt.

Om man nu vill bli klokare på inredning utan att välja den där dyra vägen - hur gör man då? Finns det någon kurs att gå, någon blogg att följa eller någon bok att läsa?

Jag är säker på att om någon inredningskunnig person kom hem till mig skulle hen se en massa bra möjligheter. Jag funderar på om det finns någon metod för att bli bättre på ”hantverket” själv.

5 gillningar

Är väl som mycket annat - har du ett starkt intresse så finns det böcker, bloggar att ta del av. Med tiden bygger man upp en kunskap och känsla. Sen är väl inredning inget man kan mäta, då alla tycker olika.

Saknar man det starka intresset är det väl ungefär samma väg att gå, förutom att man måste tvinga sig igenom det och det är sällan något som håller i längden. Vilket resulterar i att man inte blir bra på det :slight_smile:

Jo, men frågan handlade alltså om konkreta böcker eller bloggar som den som är duktig kan ha koll på.

När det gäller kokböcker finns det en del böcker som innehåller färdiga ambitiösa menyer med dyra ingredienser och andra som är mer av karaktären ”köksskola” där man får lära sig tricken för att lyckas med enstaka ingredienser och annat baskunnande.

Jag letar alltså efter ”inredningsresurser” som är mer utbildande. Jag är inte ute efter att efterapa någon specifik stil utan mer hur man tänker i grunden - hur olika färger upplevs, vad som blir effekten av olika mönster osv.

1 gillning

På den tiden folk läste på papper fanns det flera tidskrifter som handlade om inredning. Jag brukade dock inte läsa någon av dem själv, så jag kommer inte ihåg vad de hette. Jag lyckas inte heller hitta någon på google. Däremot hittade jag följande sida med utbildningar: Inredningsarkitektutbildning - sök, hitta och jämför utbildningar på Studentum.se!

Några tankar;

• inom inredningsdesign använder du oftast (till skillnad från t.ex grafisk design) av redan formgivna enheter - ganska få inredningsdesigners bygger egna möbler. Idag har du tillgång till alla världens formgivare och inredningsdesigners på nätet. Skärmdumpa!!!

• jag undervisar periodvis i estetiska ämnen och den stora utmaningen är att lära eleverna visualisering, dvs att skapa en målbild och sedan använda alla tillgängliga verktyg för att nå dit. Öva dig på att skapa moodboards som fångar känslan/atmosfären/färgskalan innan du lägger tid på att hitta exakt rätt matta. Övning ger färdighet! :slight_smile:

• på sistonde har jag sett exempelpå AI-appar som skapar inredningsförslag. Kan vara värt att kika på, inte minst eftersom det hdlar lika mycket om att veta vad man inte vill ha.

1 gillning

Jag kan rekommendera Handbok i inredning och styling av Frida Ramstedt. Hon är väl bloggerska från början om jag förstått det hela rätt. Men jag och maken tycker boken har mycket intressant material om just sådant som du beskriver - vad händer om jag målar väggen med fönster i en mörk färg? Vad händer om jag målar en annan vägg? Om jag smäller upp en mönstrad tapet då? Hur kan man tänka när man ska hänga sina tavlor? Hur lång ska en gardin vara? Vilket soffbord kan passa min soffa? Etc etc.

Vi lånade den på biblioteket först, men köpte den sen för att kunna slå/bläddra i den när vi känner för det.

4 gillningar

Tack för tips. Det är ungefär sådant här jag tänkte mig. Det finns så klart många böcker men de riktigt bra brukar vara rätt få. Ofta har just de böckerna också lång kö på biblioteket.

Jag har inte läst boken, bara utdrag ur den. Men, vill ändå sätta +1 på rekommendationen då den har just det angreppssätt som TS efterfrågar – dvs. grundläggande förklaring av inredningsdesign.
Pinterest, bloggar och AI-appar i all ära – men det lär dig oftast inte varför det ser ut som det gör.

1 gillning

Om man inte ens ser vad man tycker är snyggt kan man ju fundera på vem man skryter för?

Jag kör på en blandning mellan funktionalitet och pris. Duger det inte kan folk dra åt helvete.

2 gillningar

Finns massor av inspiration att hitta på Instagram och 小红薯

Jag är uppvuxen med en förälder som är inredningsarkitekt, men för egen del räcker det bra med att ta reda på vad jag gillar, o sen söka upp vad stilsäkrare personer gjort med ex “boho livingroom” på Pinterest och utgå ifrån det🙂

Oklart vad du syftar på här. Vad är poängen?

Gå in på ikea.se eller på en fysisk butik och kolla vilka miljöer du tycker om och varför du tycker om just dem. Är det färgerna, materialerna, osv som lockar dig? Sen utgå från dem största möblerna, t.ex soffan i vardagsrummet, sängen i sovrummet, matplats, etc. och hitta en som du gillar i den still du har valt. När denna möbel är på plats så fortsätt utåt.

(du behöver inte handla på IKEA men det är ett bra ställe att kunna se live olika stilar)

Jo, men själva poängen är att sluta fokusera på ”inspiration”. IKEA-katalogen innehåller också en massa olika färdiga lösningar.

Grundsituationen för mig, och säkert för många andra också, är ju att det egna hemmet inte ser ut som de luftiga miljöer som ”inspirationen” utgår ifrån. Där är själva rummet alltid stort och flexibelt. Det är iofs inte ovanligt att nyproducerade bostäder ser ut ungefär så.

Jag har själv rum som är markant trängre än de som ”inspirationen” visar upp. Jag har många dörrar och väggar. Jag har också snedtak och rum med ”otypisk form”. Det går att göra en massa bra saker med de här utrymmena. ”Inspirationen” är normalt av begränsat värde eftersom den utgår från utrymmen av annan typ.

Inspirationens syfte är inte att man ska lära sig hur man inreder. Syftet är att exponera vissa nya prylar för att driva på försäljningen av dem. Om jag istället vill inreda med ärvda tavlor, grejer jag köpt på auktion eller ett hopplock begagnade grejer krävs ett annat angreppssätt.

För att kunna inreda utan ”inspiration” behöver jag själv förstå ”kompositionen” och bygga lösningar i flera steg. Ofta utgår man ju från en viss tapet, en viss matta eller en viss möbel. Genom att följa olika regler kan man bygga ihop ett finare resultat än om man improviserar.

Det finns så klart personer som har särskilt god känsla för färg och form. För alla oss andra kan ett mer metodiskt arbetssätt vara bra.

Jo, själva metoden är rimlig. Dock är min utgångspunkt olika utrymmen som inte är sådana som visas upp i ”inspirationen”. Där krävs ett annat tänk.

Målet är inte att reda ut ”vilken färg jag gillar” och att pussla ihop nya möbler med det som utgångspunkt. Utgångspunkten kan vara en ärvd matta med ett visst utseende och det behöver inte vara någon färg som jag specifikt gillar. Då kanske färgen som jag gillar ska komma in senare i processen. Det handlar då om att förstå vilka typer av färger som passar ihop med mattan osv.

Som jag uppfattar det är ”den högre nivån av genomtänkt inredning” en del av det rika livet. Precis som att skaffa sig konst av en viss klass, finare möbler, designföremål är det sådana bitar som kommer i en senare fas i livet.

Jag ser den här ”ytliga konsumtionen” som något lite andefattigt. Jag menar då dyra prylar, bilar, semestrar på Maldiverna eller liknande saker. För mig är ett fint hem inredd på genomtänkt sätt en bättre och ”mer korrekt” statumarkering än en allmänt hög konsumtionsnivå.

Jag tror poängen var, om inte intresset för inredning redan finns där, varför spendera tid och energi på det?

Jag tror få som anlitar en inredningsarkitekt är totalt ointresserade av inredning och ger inredaren helt fria händer, utan man bollar väl idéer med den och så kommer man fram till något gemensamt.
Men även om det ovanstående du skrev lät som motsatsen tror jag inte du är ute efter att få till ditt hem till en “utställningsmonter”, utan du vill få ditt hem till att bli fint och funktionellt.

Jag tycker du angriper problemet från fel håll, när du direkt börjar leta efter kurser och böcker.
Skulle jag vara du, skulle jag först titta på vad du inte är nöjd med i ditt nuvarande boende, börja med ett rum t.ex. Sätt dig och tänk hur du skulle vilja att det rummet var för att du skulle vara nöjd.
Här, när du har redan satt upp en målbild, då är det nog dags att börja söka information och inspiration för att finslipa detaljerna i den.

Du får ju givetvis utgå ifrån vad du har och din egen målbild när du söker inspiration.

Handbok i inredning och styling är ett bra tips och är nog vad du är ute efter. Jag lånade både den och hennes uppföljare och tycker båda gav en bra grund att utgå från.

1 gillning

Jag tycker hela det här resonemanget var konstigt. Om vi pratar om att ”pyssla och fixa hemma” så är det inget stort intresse. Jag tror mer på att inreda i mer permanent form och låta det vara så mer långsiktigt.

Beskrivningen av hur en inredningsarkitekt jobbar kommer från en kvinna som jobbar som just det. Hon har bland annat inrett hemmen för ett antal av de rikare kändisarna i Sverige. Hur intresserad man som miljardär är av inredning på detaljnivå varierar nog. Sedan arbetar nog de flesta inom yrket med inredning av offentliga miljöer snarare än med privatpersoners hem.

När jag var liten fick jag lära mig att det finns två sätt att inreda hemma: ett praktiskt som utgår från vad som passar mig och ett estetiskt som utgår från att imponera på andra. Det som inredningsarkitekter gör uppfattar jag är att inreda enligt den andra modellen i första hand.

Jag har ingen särskild målbild nu. Hemma ser det ut som det gör. Det är tydligt praktiskt möblerat. Det jag vill göra är att vända på steken och utgå från ”teorin” istället. Hur borde jag möblera för att uppnå olika mål/effekter? Sedan blir det förstås en kompromiss i slutänden. Till saken hör också att jag inte gillar ”fixande för fixandet skull”. De nya idéerna lär alltså få införas successivt, när det ändå är dags att fräscha till ett visst rum hemma.

Det finns nog en gyllene medelväg också där det går att kombinera funktion och form.

Hela min poäng med mitt förra inlägg var att jag tror att ditt angreppsätt på problemet inte är det bästa.

Det var ju precis det här jag föreslog, när det är dags att fixa till ett rum, sätt upp en målbild och visualisera hur du vill ha det. Sen söker du informationen hur du ska få det så.

1 gillning