The age of average | Vi ser likadana ut, vi bor likadant, bilarna ser likadana ut, etc

Intressant artikel som jag har gått och tänkt på de senaste dagarna. Särskilt med tanke på AI och att det mesta vi gör är samma, samma - samt vilka möjligheter det finns att sticka ut och göra något annat.

8 gillningar

Ja, det är något jag reagerade på när jag flyttade till Sverige. Fenomenet finns säkert i alla andra länder men man märker det mest när man observerar en kultur utifrån, så fort man befinner sig in i kulturen så reagerar inte man på sådant längre.

Så fort våren och det fina vädret kommer börjar alla mina kollegor och vänner prata om husrenoveringar, nästan utan undantag. Alla ska bygga någon sorts trädäck, altan eller pergola. Jag kommer från ett land där man använder sin trädgår som något kreativt och man brukar gå bananas, finns ingen trädgård som är lik en annan. Varför vill alla här ha samma trädäck överallt? Så fort jag ser någon flytta in i ett nyköpt hus så vet jag att om några månder kommer dem hålla på med altanbyggandet. Visst är det fint och trevligt men varför gör alla likadan?

Sen ser alla hus likadana ut invändigt, samma färger, samma stil. Jag kan förstå att utvändigt finns mycket regler att förhålla sig till, men inne? Jag hälsade på en kompis en gång som hade målat vardagsrummet rosa, så härligt. Färgen var inte något i min smak men det var kul att se att någon hade valt att göra annorlunda för en gångs skull.

När semestern drar igång ska alla åka till någon sorts stuga, camping, husbil, husvagn. På sportlovet ska alla åka till fjällen för att åka skidor eller till någon all-inclusive i någon varm land. Varför finns så få människor som går bananas?

17 gillningar

Anekdot från min ungdom där jag hade kompisar med ganska olika bakgrunder, stilar etc.
Just vid det här tillfället hängde jag med ett par punkare, som gav mig nån gliring om att jag inte vågar sticka ut med min svenssonstil (pikétröja och jeans).
Jag gav de ett ögonkast och noterade att de hade exakt likadana skinnjackor, skor av exakt samma märke och modell, likadana frisyrer, likadana jeans och undrade vem det var som egentligen vågade sticka ut inom sin domän.

12 gillningar

Och så har alla sin unika riskbenägenhet i sparande. Inte.

1 gillning

100% GME eller bankkonto utan ränta :wink:

Varför är väl inte så jättesvårt att fantisera om tänker jag? :thinking: Någonting någonting inte avvika från stammen säger Homo Sapiens-hjärnan.

Sen att den aspekten är tagen lite till extremerna kring våra fritidsintressen i Sverige har väl med vårat politiska/sociala arv från 1900-talet att göra. Folkhemmet ska spika trall till sommaren :smiley:

2 gillningar

Jag tänker att vi genomgår både en homogeniseringstrend och en heterogeniseringstrend samtidigt. Skillnaderna mellan samhällen krymper medan skillnaderna inom samhällen växer. Till exempel lyssnade typ alla i Sverige på samma musik (radio + skivbutiker) för trettio år sedan, men när Internet anlänt började jag lyssna på artister med bara en handfull lyssnare i landet. Likaså finns det många skribenter som inte var tillräckligt mainstream för att försörja sig innan Internet men som nu kan göra det tack vare en global nischmarknad.

2 gillningar

Tror många hänger för mycket på hemnet! :rofl:

Själv är jag en sån där färgälskande knasboll, som endast äger en svart klänning. Den bär jag på begravningar.

Blir också förtvivlad att så många vackra, färgglada interiörer i sverige målas om till sterila, opersonliga rum, med få spår av personligheterna som bor där. Sverige har en oerhört färgglad inredningshistoria, innan flyttstylisterna blev ett fenomen. :pensive:

Jag hoppas det vänder, för människor mår bra av färg, även ljusa färger, så vitt och fräscht trenden bör överges snart. Om man frågar mig. :see_no_evil:

Men jag kanske hänger för mycket på Pinterest, Auctionet och Insta, för jag vill helst ha en tegelfärgad stenterass vid min kolonilott, med övervuxen pergola av runda grenar och inomhus ska det vara som en mysig färgsymfoni som man blir glad av.

Men stenterass kostar en hel del, så det får vänta! Gräsmatta duger det med! :seedling:

4 gillningar

Jag slänger in en motfråga, varför måste man vara annorlunda ?

Jag tror att många går omkring och mår dåligt i den ständiga kampen att försöka vara annorlunda, lite edgy, lite före. Men man är sällan så annorlunda, före eller mer edgy än andra som man tror (tror jag).

De influencer man får har man inte koll på att man fått, så vad som man tror är en “ny egen tanke” kan mycket väl vara en annans tanke eller summan av många andras tankar och ideer.

Så min plan är att slappna av, göra vad jag gillar (eller kanske bara tror jag gillar efter blivit omedvetet influerad, men vad är skillnaden egentligen?) och skita om jag gör som andra eller inte.

Sen tror jag att vi skulle vara mer “age of average” är skitsnack. Finns så otroligt många bilder från förr där alla så likadana ut och där hus var likadant inredda mm, vi är sociala djur helt enkelt.

2 gillningar

… och vi alla investerar i samma globala, marknadsviktade aktiefond :wink:

2 gillningar

Det är ingen man måste heller. Men jag tycker det är konstigt t.ex att dem flesta i samma land verkar vilja måla sitt vardagsrum med samma färgskala. Varför finns inte mer variation i vad folk gillar? Att alla gillar olika ser jag mer som något naturligt än tvärtom.

4 gillningar

Även om alla ska få vara som dom vill så tror jag personligen att människor skulle må bättre av att uppleva mer varierade smaker. Jag har bott i ett väldigt homogent område (alla hus likadana, alla typ i samma ålder) och ett mer blandat område. Även om det är annekdotiskt så upplevde jag mer harmoni i det blandade området eftersom folk då inte jämförde sig rakt av med sina grannar.

Alla ska naturligtvis göra sina egna val, men tror att människor skulle må bättre av att våga lite mer och fundera på om dom gör val pga sina egna värderingar eller pga invanda mönster

4 gillningar

Detta är ett intressant ämne. Viljan att tillhöra en grupp är extremt stark. På gott och ont. Det underlättar för ett samhälle om alla tillhör en och samma grå massa men det är inte den grå massan som för utvecklingen framåt. Vi behöver de som tänker utanför boxen och som de flesta skakar på huvudet åt.

Det är mer generationsfrågor i min umgängeskrets.

Mina far och morföräldrar vill ha allt i mörka färger och helst svart.
Jag vet ett hus där mina farföräldrar ansåg att man inte behövde göra något alls då huset var så fint. Sen köpte två kompisar till mig huset och de såg huset som ett renoveringsobjekt då alla ytskikt behövdes göras om. Viss kontrast mellan perfekt hus och renoveringsobjekt :joy:.

Mina föräldrarsgeneration har väldigt färgglatt i det flesta rum och gillar att köra på med färger.

Min generation vill väldigt gärna ha ljusa färger och har en förkärlek för vita väggar.

Skulle gissa att mina barn kommer om 10-15 år när det är deras tur att köpa hus kommer bara sucka över min generations smak och inte förstå hur man kan ha ljusa väggar :see_no_evil:

Angående konsten känner jag inte alls igen mig. Jag kör genomgående H.R. Giger på väggarna. Barn ska bli rädda för konst! :sweat_smile:

Men punkmetaforen är bra @Esko. Jag tror jag äger åtta par Dr Martens i olika modeller och det här med subkulturmode är synnerligen spännande… :see_no_evil:

Som liten på 70-talet fick jag nog och idag tål jag inte heltäckningsmatta, orange, brunt, mossgrönt, senapsgult, manchestertyg, trätofflor etc. Men ”ljust och fräscht” kan södermalmsmäklarna få fjanta med. Lagom är bäst, sa om vi brukar tycka i det här landet.

Jag håller visserligen med om att vi är rätt likriktade på många håll, men samtidigt har vi ju alla olika yrken, fritidsintressen, och politiska åskådningar. Spelar det då egentligen någon roll om vi alla har blåa skjortor och vita väggar, är inte olikheterna i andra aspekter av hur vi väljer att leva våra liv mer spännande?

Jag läste den här i SvD idag som tangerar ämnet: Så blev det fult att vara en medelmåtta i Sverige Så blev det fult att vara medelmåtta i Sverige | SvD
Kan det vara så att vi önskar och tror att vi är mer unika än vad vi faktiskt är?

2 gillningar

Väldigt intressant läsning! Tack för delningen. På bilden med bilar identifierade jag iaf hälften av dem vid första blick, även om jag ogillar SUVar haha. Men jag är lite bilnörd också. Vill man dra sitt strå till stacken så låter man bli att köpa en Tesla eller en VW ID.-nånting idag.

Just att bilarna börjar se mer och mer likadana ut hade jag reflekterat över ett tag redan. En stor bov tror jag är, som artikeln också nämner som möjlig anledning, att så många bilar delar plattform. Det kostar mer att köpa en bil på skräddarsydd plattform men man gör världen en tjänst tror jag :slight_smile:

1 gillning

När det gäller altan så tycker jag det är kanonbra. Det är enkelt att bygga och förlåtande för ev fel. Det är trevligt att gå på och ha möbler/prylar på. Det är relativt billigt. Vad ska man annars göra? Asfaltera bara för att gå emot strömmen? Nä, jag är pro-altan! De gäller i 20 år iaf så det behöver inte byggas nytt hela tiden.

När det gäller färg på väggar inomhus så är nog bannemig vitt bäst ändå. Har testat andra färger men det kan bli såå fel och det är ganska besvärligt att byta. Vitt kan aldrig bli fel. Man kan sätta saker på väggarna ifall man vill att det ska se annorlunda ut.

Sommaresor är skitsvårt när man har barn. Man kan inte hitta på vad som helst längre utan det måste vara någorlunda bekvämt givande för barn. Försöker verkligen hitta något som inte är knökfullt med andra men det är bannemig inte lätt. Är verkligen öppen för förslag där…

2 gillningar

Fast mörkare i sovrum är väldigt underskattat iofs.

1 gillning

Ja, i sovrum kör vi alltid någon mörk och skön färg. Där är det nästan samma sak fast tvärtom. Man tror man tar i med mörkt men det är ändå onödigt ljust. När jag säger vitt så menar jag själva grundfärgen i huset. Sen kan ju olika rum med fördel ha lite olika färger. Att måla om något enstaka rum är inga större problem.

1 gillning

Finns hur många alternativ som helst. Bara att googla på engelska “backyard landscaping ideas” och får man upp massor med variation. Sen behöver man inte gilla alla och vissa är dyrare än andra. Sen är inte själva materialet som är “problemet” med altanen, utan att alla bygger dem på ett likadant sätt. Finns hur många design som helst med trä som underlag och många variationer.

Jag förstår att ibland det är svårt att vara kreativt beroende på vilka förutsättningar och budget man har. I vissa hus går det inte att bygga vad som helst och man ska anpassa sig till det man har. Men det är för mig lite märkligt att det ser så homogent ut överallt.

När det gäller resor så beror mycket på vad du gillar sen tidigare och hur dina barn är som individer, vissa barn är mer anpassningsbara än andra. Jag personligen tycker om att fjällvandra och där ser jag familjer med barn hela tiden, jag har åkt på cykelsemester med några kompisar som har barn och barnen har följt med, roadtrips, annorlunda resmål, jag ser barn överallt jag åker så det måste vara möjligt.