Jo, det går i teorin att vara väldigt kreativ men det är svårt att göra själv, det tar tid till växter att växa upp och framförallt. Det kostar! Det svinigt dyrt att riva upp hela uteplatsen, markbereda och lägga plattor snyggt och prydligt. En altan kan vem som helst snälla upp och det ger mycket pang för pengarna. Ofta blir de anpassade efter det virke som finns att köpa och ju mer kreativt och fantasifullt man vill bygga desto svårare är det och desto bättre verktyg krävs.
Fjällvandring tycker jag också “alla” ska göra men det är ju något man gör på hösten så kanske är lite lugnare på sommaren om man nu lycka utstå myggen. Det ligger faktiskt som ett av förslagen här inför sommaren. Gå runt i städer, långa bilresor, tågluff osv kan man säkert släpa med barnen på men knappast särskilt roligt för varken dem eller de vuxna. Resor som är nog jobbiga för en själv som vuxen blir tiofalt jobbigare med barn. Bara att åka flyg en längre bit är tortyr med mindre barn. Därför har jag “gjort bort” många besvärliga resor innan vi skaffade barn. Längtar tills de blir större och man kan göra lite mer roliga resor
När det gäller exemplet med just altan är det väl viktigt att ta hänsyn till lokala förutsättningar också?
Sverige är ett land till stor del täckt med skog. Vi har ett stort skogsbruk och det är därför inte konstigt att trä är ett “preferred choice” som byggmaterial I vår kultur.
Verktyg finns därför där, brädgårdar, kunskap och så vidare. En positiv loop helt enkelt där fördelen med att vara “unik” inte nödvändigtvis överstiger kostnaden.
Jag kan också tänka mig att klimatet gör det svårt att kanske bygga någon form av klinkersbelagd uteplats som man ser i varmare länder. I ett annat land kanske man lätt kan gjuta en platta som terrass, i Sverige med vårt klimat krävs kanske ett dyrt underarbete. Jag är inte expert på byggteknik. Men sånt spelar roll.
Och arbetskostnaden. Bygga altan kan man göra själv. Gjuta är kanske inte lika lätt.
Väldigt intressant tanke, det är ju ingen som klagar på att man i Grekland bygger väldigt mycket i ljus sten, var är alla trähus och altaner?
Som du säger så tror jag också att ekonomi och praktikalitet styr, inte att människor skulle vara tråkiga. Jag tycker man kan se detta på att det är främst lyxhus som sticker ut ifrån mängden, där har man råd med annorlunda materialval och arkitektur.