Hej! Hur är era erfarenheter av avtalat? Ställer frågan egentligen åt frun, som ska börja jobba privat som läkare, från att ha jobbat i slutenvården. Tidigare hade hon KPA men har nu då fått beskedet att hennes tjänstepension ska förvaltas via avtalat istället. Tack på förhand!
Avtalat är en “informationscentral” för tjänstepensionsavtal mellan LO, PTK och Svenskt Näringsliv. Din fru kommer få information från dem om vilka val hon kan göra, och val av vilka/vilket bolag som ska förvalta hennes tjänstepension - t ex Alecta, SPP och så vidare. Så Avtalat förvaltar inget, utan förmedlar information till de som omfattas av kollektivavtalad tjänstepension på stora avtalsområden som ITP, SAF-LO m fl.
Utöver information kan man för ITP göra val av förvaltare, begära flytt osv (tidigare gjorde man detta på Collectum). Vad jag förstår kommer denna möjlighet på fler avtalsområden framåt.
Aha då fattar jag, tack då blev jag klokare!
Ok det låter då som hon borde kunna flytta över sin tidigare tjänstepension för att få en samlad bild?
Eventuellt men KPA-delen är säkert inom annat avtalsområde så hon kommer inte kunna slå ihop tjänstepensionen men kanske ha dem samlat hos samma försäkringsgivare.
Kika på minPension.se för att se avtalsområde sen https://www.konsumenternas.se/ för att jämföra villkor och kostnader inom avtalsområdet.
Tack för tipset, det ska vi kolla upp!