Erfarenheter av masterprogram inom Financial Engineering / Quantitative Finance?

Hej!

Jag funderar på att börja en master inom Financial Engineering / Quantitative Finance, t.ex. programmet på MDU, och är nyfiken på om någon här har erfarenhet av det eller liknande utbildningar.

Lite kort om mig: jag är dataingenjör i grunden och har också läst en del ekonomi. Under den senaste tiden har jag byggt på ett eget ramverk för portföljanalys med fokus på risk, korrelationer och portföljstruktur, bl.a. med riskparitet och hierarkiska modeller. Nu skulle jag vilja fördjupa mina kunskaper formellt och få en bättre förståelse för kvantitativa metoder i tillämpad portföljförvaltning.

Det skulle vara väldigt intressant att höra från någon som gått programmet eller liknande:

• Hur är balans mellan teori och praktik?
  • Vilka kurser har varit mest användbara i verkliga portföljer?
  • Något ni önskar att ni hade vetat innan ni började?

Alla erfarenheter och tips är välkomna! Tack på förhand!

1 gillning

Har du varit inne på de enskilda kursplanerna för varje delkurs på programmet och kollat vad de mer specifikt tar upp? Jag skulle gissa att en del av delkurserna kan du alternativt gå som fristående kurs.

Folk som kan den här branschen bättre kan kanske bedöma huruvida det är värt att gå en master i två år på Mälardalens universitet rent karriärmässigt, eller om det räcker med att gå några fristående kurser under en termin för att fördjupa sina kunskaper. Jag skulle luta åt att hellre plocka ihop de mest intressanta fristående kurserna på masternivå om inte själva examen var väldigt viktig.

2 gillningar

Jag har börjat kika på enskilda kursplaner, främst den första kursen Analytisk finans I, samt kurslitteratur till den kursen. Jag såg även att den går att söka som fristående kurs. Bra tips där! Tack!