Hur ska jag tänka angående Master eller inte?

Tjena! Tänkte vända mig till er i forumet angående om jag ska läsa en master eller inte, har tänkt på detta nu i över 1 år nu och snart måste jag bestämma mig. Då jag inte kommit fram till vad jag vill göra än så tänkte jag att ni kanske kunde hjälpa mig.

Bakgrund: 22 årig student och studerar till ett rolig och givande arbete som jag tror jag kommer trivas bra med. Studerar nu mitt tredje år vilket innebär att jag måste välja om jag ska ut i arbetslivet eller läsa en master. Jag är dock väldigt kluven på vad som är bäst ekonomisk/känslomässigt så här kommer faktan.

Med den utbildningen jag läser idag så är medellönen ca 53 500 kr/mån för 3,5 års studier. Väljer jag att läsa en master inom angränsande område så är medellönen 60 500 kr/mån för 5 år studier vilket i praktiken innebär att jag tjänar ca 3200 kr (netto) mer i månaden på att läsa mastern. Dock så förlorar jag ju 1,5 år av inkomster pga. detta vilket innebär att jag också förlorar ca 270 000 i investeringar på att läsa vidare då jag är väldigt sparsam och lätt hade kunnat spara ca 15 000 kr/mån under de 1,5 åren. Rent matematiskt så är det bättre att investera 3200 kr mer i månaden än att bara investera 270 000 en gång på en 20 års horisont om man räknar med 7% avkastning. Så rent ekonomiskt är det mer lönsamt för mig att plugga en master om jag tänker rätt?

Samtidigt så är jag väldigt skoltrött och vill komma ut i arbetslivet så är inte jättesugen på att plugga mer och det känns som att arbetsuppgifterna inte kommer vara lika roliga om jag läser mastern då den är inom ett angränsande område, dock så får jag såklart fler möjligheter generellt av att läsa vidare samt högre lön så vet inte hur jag ska tänka. Är det värt att plugga mastern? Hur tänker ni?

1 gillning

Är det verkligen antingen eller?

Är det inte möjligt att hitta ett jobb, prova på hur det känns och senare om du är sugen plugga ytterligare 2 år. Lite beroende på bransch, men det finns relativt gott om företag som delar ut stipendium och liknande för vidareutbildning som ligger till gagn för företaget. Dessutom brukar det inte vara helt omöjligt att få tjänstledigt för att vidareutbilda sig.

Tack för snabbt svar och det uppskattas men glömde tillägga att de kommer lägga ner mastern inom några få år vilket innebär att jag måste göra valet nu. Annars hade jag absolut kunnat göra så!

1 gillning

Precis när du är färdig kommer gränsen för statlig skatt vara över 60k, så netto kan du räkna högre :slight_smile:

Eller ja, 2025 kommer gränsen bli över 60k iallafall.

1 gillning

Är lite nyfiken, vad det är för utbildning som betalar så bra ingångslöner?

Detta är medellöner för alla inom yrket inte för de som precis tagit examen. Ingångslöner är ca 35-38k.

Utbildningar: Brandingenjör och Civilingenjör inom Riskhantering. (Båda på LTH)

1 gillning

Min erfarenhet sen 23 år tillbaka är att en civilingenjörs utbildning i botten alltid ger bättre löneutveckling, i alla fall på de arbetsplatser jag haft. Själv har jag en fil kand. Lycka till med ditt val.

1 gillning

Jag var också kluven. Och ångrar inte att jag tog mina fem år. Löneutvecklingen har kanske inte varit det bästa men jag är stolt över att jag kom så långt och känner inte att jag kunde göra mer än så.

1 gillning

Relativt nyexaminerad brandingenjör här.:wave: Stod inför samma val som dig och valde av olika anledningar att enbart läsa 3,5 år vilket jag nu ska efterhand är väldigt nöjd med. Enligt mina analyser kommer det ekonomiskt sett knappt löna sig att läsa master, så jag hade inte pluggat vidare av den anledningen. Om du tror att du vill jobba inom andra områden än brand kan det eventuellt vara mer intressant att köra på mastern.