Hur mycket högre lön för att vara värt att vidareutbilda sig?

Hej!

Jag känner ju att jag vill vara lite anonym på internetforum så vill inte direkt ge några detaljer i vilket yrke jag verkar men jag går och funderar på att vidareutbilda mig för att öka på min lön.

Om man spekulerar rent ekonomiskt endast så är min frågeställning: hur mycket mer i månaden ska man öka sin lön med om man ser till att utbildningen är 2 års heltidsstudier för att det ska vara ”värt det” ekonomiskt?

För man måste ju samtidigt se till att man förlorar ett par år i inkomster samt att man eventuellt måste ta lån för försörjning. :see_no_evil:

1 gillning

Helt omöjligt att svara på utan att ha exakta siffror.

Tänk även på att högre inkomst innebär högre procentuell skatt i dagens skattesystem. Saknas det även tjänstepension som är kollektivavtalad kan avsättningen till din totala pension (som andel av lön) minska när du når över brytpunkten (när du når taket på avsättningar till den allmänna pensionen).

Generellt sett brukar högre studier löna sig väldigt dåligt i Sverige (efter skatt) relativt många andra länder. Flyttar du därmed utomlands (efter studierna) kan det vara mycket mer lönsamt.

4 gillningar

Hej Maria! Jag tänker att vi behöver veta i alla fall en av dessa två saker för att kunna räkna på det här: Hur många år till tänker du jobba och hur mycket mer (i procent) skulle du tjäna netto efter utbildningen?

2 gillningar

Ja, det gör stor skillnad om man är lite äldre och redan har stabil och hyfsat hög inkomst. Är man ung och har låg lön gör inte lönebortfallet så mycket.

Men ärligt talat, är det inte vettigare att plugga till något man villl istället för vad som är mest logiskt? :smiling_face: I Sverige är vad jag erfarit, erfarenhet viktigare än utbildning när det kommer till lönesättning. Tror aldrig jag haft en arbetsgivare som ens brytt sig om mina betyg eller utbildningar jag gått. Jag har upplevt att kvalitén på utbildning i Sverige är rätt dålig också, kanske är det en bidragande faktor? (eller har jag haft otur):grinning:

Som en liten motvikt i frågeställningen så är relationen mellan utbildning och lön ganska låg. Det är viktigt med rätt utbildning för att få jobbet men sen uppfattar jag att det handlar om att kunna ta till sig arbetsrelaterad kunskap och skapa nytta med den.

Det finns med andra ord ingen logisk uppsida lönemässigt bara för att någon har en högre utbildning.

Allt ovan väldigt generellt men svårt att svara mer specifikt utan mer information.

Om man inte tar hänsyn till utebliven avkastning och pensionsinbetalningar, men inte heller att du faktiskt får lite pengar och ett förmånligt lån när du studerar så kan du räkna ut hur många procent högre lön du behöver få beroende på hur lång tid har kvar i arbetslivet med denna formel.

(x+2)/x = y

x = antal år kvar i arbetslivet
y = procent högre lön som behövs för att kompensera.

Exempelvis om du har 20 år kvar i arbetslivet så behöver du då (20+2)/20 = 1,1. Dvs 10% högre lön.

2 gillningar

Sen beror det på om det innebär att man kliver över på t ex statlig skatt osv. Så man bör nog helst göra beräkningen ”efter skatt”.

1 gillning

Det är viktigare att ha förmågan än att ha gjort utbildningen.

Kan du räkna ut svaret mha excel så behöver du troligen inte utbildningen.

Jag tror det är väsentligt att titta på vad du har för utbildning i grunden. Om du har en högskoleutbildning som rent allmänt gör att du är “behörig” att få mer avancerade tjänster inom din bransch, bli chef etc. så borde det vara tillräckligt.

Är det en kortare högskoleutbildning vi pratar om, inom t.ex. IT, där du kanske har “hobbykompetens” så är det nog svårt att svara på generellt. Inom områden där hobbykompetens alls räknas så beror väl allt hur bra nivå det är på hobbykompetensen. Utbildningen lär inte ge dig fler uppdrag eller högre arvode om du inte verkligen lär dig något nytt och efterfrågat. Om det gör att du kan ta mer avancerade uppdrag, för att du helt enkelt inte klarar av det idag, kan det kanske vara värt att titta på.

Jag tror rent allmänt inte på utbildning som “investering” i meningen att man ska få en si eller så mycket högre lön än annars. Den viktiga frågan för mig är just att bli “behörig” att kunna få vissa typer av jobb och göra karriär. Där får man förvisso högre lön men framförallt får man intressantare uppgifter och roligare liv. I många branscher är det mer eller mindre en förutsättning att ha viss typ av utbildning för att kunna bli aktuell för vissa roller.

1 gillning

Det här med ålder är också en viktig faktor. Dels utifrån den ekonomiska aspekten som redan nämnts. Med lägre ålder kommer du att ha den högre lönen i fler år och då blir lönsamheten bättre.
Samtidigt kan det vara svårt att ställa om vid högre ålder. Ju äldre du blir desto viktigare är det med erfarenhet. Om du som chef kan välja mellan att anställa en 25-årig nybörjare och en 50-årig dito så väljer man 25-åringen. Att 50-åringen har gjort en massa andra bra saker i livet spelar ofta mindre roll om dessa inte är direkt meriterande för rollen i fråga. Om man sätter sig i en sits senare i livet där man i någon mening är nybörjare inom vad som helst tar man i någon mening en risk. Man kan så klart göra det ändå för att man brinner för någon viss grej. Det kan också vara så att man har en anställning som man får tjänstledigt ifrån och man kan då tillåtas vara nybörjare internt.

1 gillning

Min erfarenhet är att kandidatexamen - jobb - betald MBA är den mest fördelaktiga vägen.

Master + Master helt onödvändigt

Endast gymnasieutbildning ger begränsade möjligheter till riktigt höga inkomster om det inte skapas eget entreprenörskap

1 gillning

Jag studerar just nu och har fått ut ca14 tusen i månaden av csn (är över 25 och har tagit utökat lån) samt jobbat på sidan av studierna vilket har gett mig ca 100-140 tusen brutto varje år. För min del så fick jag ofta ut mer i månaden än innan då jag jobbade på badhus.