Erik Thedéen utsedd till ny riksbankschef

Riksbanksfullmäktige beslutade idag att utse Erik Thedéen till ny riksbankschef. Thedéen efterträder Stefan Ingves som lämnar Riksbanken vid årsskiftet.

Erik Thedéen är sedan 2015 generaldirektör på Finansinspektionen och har en lång och gedigen yrkesbakgrund från den finansiella sektorn i Sverige och internationellt. Han är utbildad civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

Thedéen har tidigare bland annat varit vice riksgäldsdirektör, vd för Stockholmsbörsen och vd för KPA Pension. Han har tidigare även varit statssekreterare på finansdepartementet. Thedéen är idag även vice ordförande i europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten, Esma, och ordförande i Ioscos arbetsgrupp för hållbar finans.

Erik Thedéen har utsetts till en mandatperiod på sex år. Han tillträder sin tjänst den 1 januari och kommer därmed att delta på det penningpolitiska mötet i februari 2023.

Personligen är jag positiv till Thedéen som riksbankschef. Jag tycker att han agerat tydligt i sin roll som generaldirektör på Finansinspektionen.

Vad tycker ni?

4 gillningar

Jag är positiv. God kommunikatör.

3 gillningar

Känns som Ingves legacy kommer bli lite som Merkels, trist eftersom jag tycker karln verkar klipsk.

2 gillningar

WOW, vilken fredagsnyhet :smiley:

2 gillningar

Förutsägbart, men det är kanske det vi behöver nu.
Hade väl som alltid varit jobbigt med någon som vågar ifrågsätta obekväma saker.

Försiktigt optimistisk :slight_smile:

Det var verkligen dax för Ingves att gå när man läst fel karta ända in i kaklet. En eloge för att han erkände det.

Tuff för Thedeen att komma in nu men han ser ut att ha en verkligt gedigen bakgrund.

Vi önskar honom lycka till. Både han och alla vi andra behöver att han lyckas! :grinning::+1:

1 gillning

Måste fråga, är detta hans riktiga CV (layout då, inte innehåll). Eller ett som någon som satt ihop så här en fredag?

Ligger på RBs hemsida så annat än de har firmafest och prankar oss så lär det vara äkta :blush:

2 gillningar

Vad innebär det här? tänker om ni fick gissa. tänka lite flummigt

Aha, såg länken nu! Menar ju inte att dissa det, men känner ändå att det är roligt på någon nivå att det typ är öppna word, detta har jag gjort, spara som CV :sweat_smile:

Jag tror väl och hoppas det blir bra. Tycker han ger ett helt okej intryck. Men tiden får väl se, jag brukar ha haft fel det senaste så gäller väl säkert här med :slight_smile:

1 gillning

https://benoitessiambre.com/macro.html

Där kan man testa var riksbankschef :slight_smile:

4 gillningar

Han får väl samma folk runt om sig som Ingves, hoppas han fortsätter i samma anda. Får kanske lite goda råd av Ingves vid överlämnadet.

1 gillning

Ibland pratas det om att en riksbankschef kan vara en ”hök” eller en ”duva”.

Kan man anta att Thedéen kommer luta särskilt åt någon av dessa, eller är det främst situationsbundet?

Neeeeeeeeeeeej :scream::joy:

1 gillning

Smyger kanske ner en liten lapp med sitt telefonnummer i Eriks kavajficka…:disguised_face::umbrella: