Har Handelsbanken som bank sedan fem år. Är nöjd med dem och har lyckats slippa avgift för privatpaket och har bra bolånevillkor bundna till 2025. Uppskattar deras bolåneskydd som gör att jag inte tecknat separat livförsäkring (min lön hög och min frus medel).
Har vårt huvudsakliga sparande hos dem i LF Global indexnära och lite lekhinksaktier (deras courtage är riktigt lågt på affärer på 10-20 tkr!)
Finns det något argument för att tacka ja till rådgivningen? Sist jag fick “rådgivning” var hos Max Matthiesen 2009 och då gick jag förbannad därifrån för att de försökte lura mig.
Det enda argumentet jag kan se är att spela med i någon slags spel - typ säkerställa att jag slipper fortsatta avgifter mot att jag skapar separata barnsparanden på 1000 kr/månad i någon indexfond från Handelsbanken…
Jag undrar bara varför skulle du gå på SHB rådgivning? Vad kan de erbjuda dig bättre än vad du har idag ?
Jag tycker att du ska undviga rådgivning så länge du gör det mycket bättre själv på egen hand. Som du har idag är det riktigt bra gjort. De kommer knappast erbjuda dig något bättre! . Du sköter det mycket bättre själv i från soffan i lugn och ro utan att någon kan lura dig och få på andra dåliga tankar
Troligtvis att dyra bästa aktiva fonder ger mer i avkastning . Sedan är det alltid bra flytta allt till SHB och ha samlat i samma bank . TP och allt möjligt . Du får samma råd även när du går till någon annan bank
Du kan bestämma dig för att gå men samtidigt också bestämma dig för att inte förbinda dig till något alls där på plats.
Ta till dig info och ventilera det t.ex här. Ger de dig inte tid att tänka har de säkert goda egna skäl till det.
Jag har har själv gått på ekonomisk rådgivning från banken.
Gav det något? Ja och nej. Det resulterade inte i att jag ändrade på någonting. Däremot två andra saker.
Ett. Alltid intressant att få reda på hur banken tänker. Det kan vara av nytta om man framledes skall förhandla med den.
Två. Jag fick en uppdaterad upplysning på hur en viss sak fungerade. Man skall akta sig för att tro att man kan allt.
Huvudsaken är att du inte rycks med och köper en tjänst som du inte har någon nytta av.
Jag tycker man kan gå på rådgivningen hos SHB, finns alltid något nytt man kan lära sig och man får en bra relation till din bankman. Kan underlätta när man behöver hjälp med något i framtiden.
Förlåt mig “gubben” nu är det ändrat. Det kan bli lite fel oftast. Vända bokstäver upp/ned.
Klart man kan gå och lyssna,men har inga lån hos bankerna och liknande och aldrig haft behovet stämma av med bankrådgivare .
Själv har jag Skandia och Nordnet och det känns så bra med nät bankerna. Sköter allt hemifrån på internet.
Jag var på något liknande, fick ökad rabatt på bolåneräntan om jag började spara i deraa pensionsfond. Den har hög avgift men besparingen i ränta övervägde det med råge. Det var helt klart värt det.
Rekommenderar dig att gå. Sedan ska man givetvis ta allt dom säger med en nypa salt.
Normalt handlar rådgivningen om att de vill sälja in ytterligare tjänster till dig. Det behöver ju iofs inte vara fel. Om du har väldigt genomtänkta val innan så är förstås chansen mindre att de skulle kunna erbjuda något riktigt vasst. Har du mer slentrianmässiga val är chansen bättre att du kan få ut något av det hela. Oavsett bör du kolla upp exakt vad du har i pensionslösningar, fondsparande, ev. försäkringar och annat. Du bör ha koll både på procentuella avgifter och vad dessa är värda i kronor per år. Det de erbjuder kommer säkert ha en annan mix av kostnader och ska du kunna jämföra behöver du ha bra koll.
Att de bjuder in dig är i någon mening positivt och om du har bra koll på alla kostnader vore de ju dumma om de inte vore beredda att ge dig bra villkor. Med rätt kunskaper kan du bli en vass förhandlare.
Nu var du något orättvis. Det finns mängder av banktjänstemän som vill hjälpa sina kunder.
Under min tid som privatrådgivare minns jag speciellt en ointresserad men mycket försiktig kund som hade 100 000 kr på sitt lönekonto. Med den tidens penningvärde var detta en gigantisk summa. Jag placerade om pengarna så hon fick ränta, samt öppnade ett månatligt fondsparande. För att sticka ut hakan: Utan besöket hos mig hade hennes förmögenhet blivit avsevärt mindre.
Jag uppfattar inte att något skulle vara orättvist. Om man har valt ut “optimerade” produkter från en rad banker och har total koll är det inte så sannolikt att en specifik bank skulle ha bättre saker att erbjuda. Har man inte gjort det är det mer sannolikt att de kan ha det. Ska man kunna utvärdera olika tjänster någorlunda väl behöver man koll på vad man betalar idag. Den kollen har de flesta inte.
Nej. Skillnaden är att bilnasarna inte utger sig för att vara så mycket annat än just ”säljare”. Likaså är det få icahandlare som skulle titulera sig ”matvarurådgivare”.
Det är förvånansvärt många som tror att bankanställda privatrådgivare är något annat än säljare.
Jag har haft pb rådgivning hos handelsbanken. Det var det värsta lurendrejerisnacket jag hört i mitt liv. Är fortfarande arg på hur dom med lena stämmor om att “hjälpa” samtidigt försvårade sparande som något lite läskigt där jag skulle omhändertagen av dom osv.
Ville heller inte prata om avgifter när jag frågade… Som om det var lite fult att prata pengar. Självklart för att undvika motbud från annan bank men så framställdes det inte. En person som faktiskt inte riktigt har koll på avgifter skulle lätt gå i fällan för förvaltningsavgiften nämns bara en enda gång i en liiten paragraf i ett infoblad under stora diagram om hur mycket kapitalet växer över tid.
Och nej jag har inte pb någon annanstans heller, kör mitt eget lågavgiftssparande men fick mig efter det mötet en rejäl väckarklocka att hålla sånt där folk på STORT AVSTÅND.
Edit : som alla säljare fiskade dom såklart i alla riktningar inte bara omhändertagande , tex att det var lite det hemliga fina övetklassklubben med fester osv.