Varför är ETF ett aktieindex men ETC ett Bull & Bear-certifikat?
Jag läste på Avanza att: ‘Bull & Bear-certifikaten har en daglig hävstång som hålls konstant. Vilket innebär att värdet på produkten utvecklas med hävstången multiplicerad med den dagliga utvecklingen av den underliggande tillgången.’ Betyder daglig hävstång att den är konstant bara under en dag? iShares Physical Gold ETC klassificeras som ett Certifikat med hävstång 1. Men det borde vara konstant hävstång 1 hela tiden eller hur? Tack för hjälpen!!
ETF står för Exchange Traded Fund, alltså en börshandlad fond. En fond kan bestå av allt möjligt, alltså inte nödvändigtvis bara aktier.
ETC eller Exchange Traded Commodities kan handlas baserat på antingen priset på den underliggande råvaran (typ Guld eller apelsiner), eller på papper som prissätts efter det förväntade framtida priset. Detta har inget med Bull- eller Bear-certifikat att göra
Daglig hävstång betyder bara att hävstången nollställs efter dagens slut. Hävstång 1 är detsamma som ingen hävstång alls!
Tack Ludden. Jag var förvirrad eftersom är det listat som Certifikat. Och när jag klickade på den, hämtade jag på texten som beskriver Bull & Bear certifikat. Så det är som en vanligt ETF utan med comodities. Så hävstång blir alltid 1?
Jag vågar nog inte säga att hävstången alltid är 1, du får titta på det enskilda pappret. I de fall det finns hävstång brukar det dock skvallras om det i namnet, typ “X2” för hävstång 2.
Ditt exempel listas som certifikat eftersom det är ett certifikat. ETC kan också betyda det bredare Exchange Traded Certificate där Commodities/råvaror är en underkategori. I ditt exempel är det ju Guld, en råvara. De handlas alltid (nåväl) som certifikat, oavsett om det är råvaror eller inte. Ingen orkar köpa hem oljetunnor och lagra på sin tomt